ANNONS
Annons

Fågelidentifikation

Möjligheten finns, men det går inte att avgöra utifrån bilden. Man ser inte vingen tillräckligt bra för att kunna avgöra huruvida täckarna är ljustoppade (1K) eller ej (ad).

/Oscar
Visst, det går antagligen inte att säga säkert. Det som fick mig att misstänka juvenil var den enhetliga varma färgen och en svagt avsatt hätta. Alltid svårt med foton dock och jag vet egentligen inte hur väl det håller.

Fråga gällande ljustoppade täckare. Min känsla är att det kan vara ganska svårt att se. Jag har ingen litteratur här nu utan går från minnet. Jag kanske är ute och cyklar och att detta är en lätt karaktär?

Mvh/ Ola
 
Visst, det går antagligen inte att säga säkert. Det som fick mig att misstänka juvenil var den enhetliga varma färgen och en svagt avsatt hätta. Alltid svårt med foton dock och jag vet egentligen inte hur väl det håller.

Fråga gällande ljustoppade täckare. Min känsla är att det kan vara ganska svårt att se. Jag har ingen litteratur här nu utan går från minnet. Jag kanske är ute och cyklar och att detta är en lätt karaktär?

Mvh/ Ola

Som sagt, det kan mycket väl vara en 1K-fågel. Tror t.o.m att ungfåglarna får en synnerligen adult-liknande dräkt ganska så raskt, varför det kan bli knivigt att i fält skilja ungfågel mot ad hona. Men jag har inte tvärkoll på detta, då jag personligen anser det vara av akademisk betydelse...

/Oscar
 
Som sagt, det kan mycket väl vara en 1K-fågel. Tror t.o.m att ungfåglarna får en synnerligen adult-liknande dräkt ganska så raskt, varför det kan bli knivigt att i fält skilja ungfågel mot ad hona. Men jag har inte tvärkoll på detta, då jag personligen anser det vara av akademisk betydelse...

/Oscar
Ha, ha! Akademisk betydelse i all ära men intressant tycker i alla fall jag. ;-)

Nåväl, en honfärgad svarthätta i alla fall.

Gott så!

/Ola
 
Ha, ha! Akademisk betydelse i all ära men intressant tycker i alla fall jag. ;-)

Nåväl, en honfärgad svarthätta i alla fall.

Gott så!

/Ola

"Honfärgad xxx" är alltid en gångbar beskrivning/benämning som aldrig kan vara en lögn. Ett snyggt kringående förbi det akademiska...... ;-)

/Oscar
 
Ingen fågel kanske

Men jag litar på den enorma kunskap som finns i detta forum. Detta djur var uppe i träden och käkade frukt (Guava) och ingen av personalen på campingen hade nånsin sett detta djur där. Någon som vet vad det är? Tvätbjörn? Bilden år tagen i den atlantiska regnskogen söder om Rio de Janeiro Brasilien
 

Bilagor

  • IMG_3033minimini.jpg
    IMG_3033minimini.jpg
    12.8 KB · Visningar: 615
Viken tärna?

Öland södra udde, augusti. Gissar på ung kentsk tärna eller ung småtärna. Nån som vet?
 

Bilagor

  • 2010_08_09_27430-2.JPG
    2010_08_09_27430-2.JPG
    36.6 KB · Visningar: 461
Men jag litar på den enorma kunskap som finns i detta forum. Detta djur var uppe i träden och käkade frukt (Guava) och ingen av personalen på campingen hade nånsin sett detta djur där. Någon som vet vad det är? Tvätbjörn? Bilden år tagen i den atlantiska regnskogen söder om Rio de Janeiro Brasilien

Det ser ut som någon form av orangehårigt dvärgsvin med piggar på. Kanske en Orange-spined Hairy Dwarf porcupine?

Mvh Niklas
 
Ett par , 2st ugglor sitter djupt inne i en buske inne i en privat trädgård här i Lund , de har gjort så sedan julafton, här den ene av dom , är det Hornuggla?
 

Bilagor

  • Hornuggla02web.jpg
    Hornuggla02web.jpg
    54.6 KB · Visningar: 416
Ett par , 2st ugglor sitter djupt inne i en buske inne i en privat trädgård här i Lund , de har gjort så sedan julafton, här den ene av dom , är det Hornuggla?

OT: Ugglor verkar gilla Lund, jag hade en hornuggla utanför mitt köksfönster förra vintern, ca 2 km öster om Mikael. Det är väl symbolen för "de lärde" som gör att de trivs...
 
Blå kärrhök eller ängshök?

Tycker dom är svåra att skilja åt. Vad tycker ni och gärna varför?
 

Bilagor

  • 2010_08_10_27832.JPG
    2010_08_10_27832.JPG
    50.8 KB · Visningar: 390
Det ser ut som någon form av orangehårigt dvärgsvin med piggar på. Kanske en Orange-spined Hairy Dwarf porcupine?

Mvh Niklas

Verkar stämma ganska bra...Orangehårig var den. Har det på andra foton. Och området stämmer väl överens. Nöjer mig med besked med denna artbestämmning.
Stort tack Niklas (visste att kompetensen fanns här!!)

//Thomas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.