Annons

Fågelidentifikation

I mina ögon är det en brun kärrhök. Ljuset gör kanske att den ser lite "knepig" ut.
Vi får nog snart höra vad experterna säger :)
Visst, helt klart en hane brun kärrhök. Uppenbarligen en ganska mörk individ vilket kan indikera att det inte är en jättegammal fågel. Dock bör t.ex de ljusa armpennorna visa att den är minst 4k (född 2008).

Mvh/ Ola
 
Ad hane brun kärrhök. Att den ser "annorlunda" ut beror på att bilden är underexponerad.

/Oscar

Eftersom jag fotograferar i RAW kan man vid en ökad exponering ändå se att den är betydligt mörkare än vad som i fågelböcker och egna observeringar förefaller "vanligt". Den har inte de ljusa partier som jag annars tycker är karaktäristiskt för arten ifråga (förutom den väl igenkända undersidan av vingen förstås). Det var mest det jag undrade över, om det är normalt eller ovanligt att se en sådan färgton.

Tack även till Ola. Det verkar vara en något mörkare individ ja. Intressant.

Tack till er alla som svarat. Fantastisk tråd det här!
 
Eftersom jag fotograferar i RAW kan man vid en ökad exponering ändå se att den är betydligt mörkare än vad som i fågelböcker och egna observeringar förefaller "vanligt". Den har inte de ljusa partier som jag annars tycker är karaktäristiskt för arten ifråga (förutom den väl igenkända undersidan av vingen förstås). Det var mest det jag undrade över, om det är normalt eller ovanligt att se en sådan färgton.

Tack även till Ola. Det verkar vara en något mörkare individ ja. Intressant.

Tack till er alla som svarat. Fantastisk tråd det här!

Ligger inom den normala variationen. Det finns faktiskt nästan helt svarta individer (vanligare österut i världen), utan ljusa partier på vingarna.

/Oscar
 
Ung havsörn? Utgick från att det var en kungsörn först men efter att ha läst i fågelguiden och konsulterat några vänner så verkar det luta åt havsörnen. /FW
 

Bilagor

  • _DSC3182.jpg
    _DSC3182.jpg
    32.5 KB · Visningar: 420
påkörd

hej igen alla fågelälskare och experter!

min styvfar lyckades tråkigt nog köra på en fågel för någon dag sedan i ramsjö. 17 cm lång, roströd på huvud och flammigt röd på bröstet, resten av buken är grå.

tittat i en del fågelböcker men hittar ingen som passar särskilt bra.

nu får ni experter rycka in!
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    48.5 KB · Visningar: 374
  • 2.jpg
    2.jpg
    50.8 KB · Visningar: 387
hej igen alla fågelälskare och experter!

min styvfar lyckades tråkigt nog köra på en fågel för någon dag sedan i ramsjö. 17 cm lång, roströd på huvud och flammigt röd på bröstet, resten av buken är grå.

tittat i en del fågelböcker men hittar ingen som passar särskilt bra.

nu får ni experter rycka in!

Jag är ingen expert, men tallbit är mitt förslag.
 
Vet inte om jag skulle våga säga hona dock. Jag tycker det ser ut att kunna vara en ungfågel och i så fall har båda könen brun hätta.

Mvh/ Ola

Möjligheten finns, men det går inte att avgöra utifrån bilden. Man ser inte vingen tillräckligt bra för att kunna avgöra huruvida täckarna är ljustoppade (1K) eller ej (ad).

/Oscar
 
Ahhhh!
Nu ser jag likheterna med svarthättan.
Ni skall ha stor tack för hjälpen. Jag ser dem så sällan, att det är mycket svårt att känna igen dem.
/Björn
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.