Annons

Fågelidentifikation

Ormvråk?

En sista osäkerhet från Falsterbo i slutet av augusti. Gissar att det är en ormvråk i ännu en aldrig tidigare skådad dräkt. Men tycker det är bäst att fråga.
 

Bilagor

  • 2010_08_31_30157.JPG
    2010_08_31_30157.JPG
    52.3 KB · Visningar: 302
  • 2010_08_31_30155.JPG
    2010_08_31_30155.JPG
    35.3 KB · Visningar: 305
Kanske, men ögat ser faktiskt gult ut.

Du gav mej en en inkörsport med det gula ögat. Förstorade så gott det gick. Andra bivråksbilder jag har har klart gula ögon jämfört med denna mörka eller möjligen bruna färg. Så är det kanske ändå en 1K.

mvh/Bo
 

Bilagor

  • 2010_08_31_30157-2.JPG
    2010_08_31_30157-2.JPG
    53.8 KB · Visningar: 445
Tja

Du gav mej en en inkörsport med det gula ögat. Förstorade så gott det gick. Andra bivråksbilder jag har har klart gula ögon jämfört med denna mörka eller möjligen bruna färg. Så är det kanske ändå en 1K.

mvh/Bo

Jag provade att förstora skärmdump av den undre bilden. Ögat ser väldigt gult ut. Svårt att få det till ung bivråk. Kanske det är så att man inte kan gå enbart på detta??? Bilden kan ju också ljuga.
 
Jag provade att förstora skärmdump av den undre bilden. Ögat ser väldigt gult ut. Svårt att få det till ung bivråk. Kanske det är så att man inte kan gå enbart på detta??? Bilden kan ju också ljuga.
Jag måste säga att jag har lite svårt att se ett tydligt gult öga. Däremot visar dräkten tydligt att det bör röra sig om en juvenil fågel. Så jag håller helt klart med om att det är en 1k.

Mvh/ Ola
 
Du gav mej en en inkörsport med det gula ögat. Förstorade så gott det gick. Andra bivråksbilder jag har har klart gula ögon jämfört med denna mörka eller möjligen bruna färg. Så är det kanske ändå en 1K.

mvh/Bo

Hej, Bo!

Visst är det en juvenil bivråk. Den gula vaxhuden på näbben samt att ögat faktiskt ser brunt ut talar för detta. Notera även den fräscha, oslitna dräkten med den taggiga vingbakkanten.

Hälsningar Dan
 
Om jag gissar på Kattuggla, är jag helt fel ute då? (Ugglor är verkligen inte min starka sida)
 

Bilagor

  • katt.jpg
    katt.jpg
    75.9 KB · Visningar: 399
Tornfalk?

I fält fick jag det här till en sparvhök men när jag tittar närmare på bilderna här hemma så blir jag osäker. Tornfalk?

Tagen idag i ett mulet Bunkeflo, strax utanför Malmö. Ängs-/åkermark intill villaområden.

Satt och spanade högt i ett träd och slog sedan en lov ner i fältet, utan napp. Sedan en lov över fältet och upp i trädet igen.
 

Bilagor

  • DSC_0737_400.jpg
    DSC_0737_400.jpg
    31.3 KB · Visningar: 377
  • DSC_0736_400.jpg
    DSC_0736_400.jpg
    26.4 KB · Visningar: 372
En riktigt grådassig och dimmig dag i skåne.
Hittade två luringar i Näsbyholm (utanför Skurup).

Nr1 Tror jag på fjällvråk (obsad i området av andra under dagen) men strecket på huvudet förbryllar?

Nr2 Trodde jag först på Kungsörn men lutar nu mer åt Havsörn?

Nån som vill räta ut mina frågetecken (igen)? :)
http://suddmesar.blogspot.com/2011/01/ufo_23.html
 
I fält fick jag det här till en sparvhök men när jag tittar närmare på bilderna här hemma så blir jag osäker. Tornfalk?

Tagen idag i ett mulet Bunkeflo, strax utanför Malmö. Ängs-/åkermark intill villaområden.

Satt och spanade högt i ett träd och slog sedan en lov ner i fältet, utan napp. Sedan en lov över fältet och upp i trädet igen.

Japp det är en tornfalk.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.