Annons

Fågelidentifikation

OT:
Är kärrhökar ovanliga? För jag har aldrig någonsin sett en levande. Inte som jag vet om iallafall...

Såg att du bor i sthlm och en snabb koll på Svalan (rapportsystemet för fåglar) visar att i Uppland har gjorts drygt 4000 observationer av kärrhök under 2009. Under sommaren är Brun kärrhök vanligast, nu under höst vinter är det de blåa som dominerar. Ängshök som är den tredje häckande kärrhöken i Sverige finns främst på Öland men enstaka par i övriga riket. Stäpphöken däremot är en riktig raritet som dock ses årligen i landet.

Ger du dig ut och tittar lite så kommer du garanterat att stöta på Kärrhök fortare än kvickt!
 
I rätt biotop är brun kärrhök är en relativt vanlig häckfågel i södra och mellersta Sverige. Rätt biotop i detta fall är slättsjöar med stora vassbälten. Arten är flyttfågel och kommer tillbaka till oss i april och försvinner söderut igen i augusti/september.

Blå kärrhök är bra mycket fåtaligare. Det är en art som har sitt huvudsakliga häckområde i norra delarna av vårt land. Häckningsframgång styrs främst av förekomsten av gnagare. Ses främst i mellesta och södra Sverige under sträckperioden feb-april och sept-okt, men vissa individer övervintrar även.

Änshöken är rikets "sällsyntaste" häckande rovfågel, där den absolut största koncentrationen av häckande par finns på Öland.

Stäpphöken är en sällsynt men regelbunden gäst i Sverige främst under hösten (aug-sept), men även under våren (apr-maj). Har dock häckat vid ett fåtal tillfällen.

// Daniel
 
Tackar för svaren. Får försöka hitta en dag ledig och se om jag kan se en hök, Verkar trots allt inte omöjligt.

Men det är nog så att jag sett fast inte vetat om det.
 
Tackar för svaren. Får försöka hitta en dag ledig och se om jag kan se en hök, Verkar trots allt inte omöjligt.

Men det är nog så att jag sett fast inte vetat om det.

du kan med säkerhet beskåda den jag fotade i Hjälsta viken. Såg den senast i morse (se mitt tidigare inlägg). Lycka till. R Fröderberg
 
Är detta en häger, att jag frågar är att den upplevs ganska liten högst 50 cm eller något sådant. fotad på Lidingö fågeln blickade ut över halvkakesundet.
Micke
 

Bilagor

  • häger_s.jpg
    häger_s.jpg
    16.6 KB · Visningar: 416
De här två fåglarna flög längs dalälven vid Hovran i Hedemora på låg höjd - tyvärr mellan mej och solen så det är svårt att få fram mycket mer än siluetter trots två stegs överexponering plus ytterligare ett steg vid raw-konverteringen


Hej Göran! Det finns ett par havsörnar som häckar kring Hedemora-Säter så det är säkert dem du sett:))
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.