Annons

Fågelidentifikation

Bivråk eller ormvråk?

Sett denna ljusa individ i södra dalarna några veckor. Är det en ormvråk, sk börrumsvråk eller bivråk? Eller något annat för den delen?
Tycker den har smalare vingspetsar o flyger lite "stelare" är ormvråken?


Mvh Marie
 

Bilagor

  • _MG_4669.jpg
    _MG_4669.jpg
    20.5 KB · Visningar: 593
  • _MG_4675.jpg
    _MG_4675.jpg
    17.1 KB · Visningar: 600
  • _MG_5458.jpg
    _MG_5458.jpg
    21.7 KB · Visningar: 599
  • _MG_5463.jpg
    _MG_5463.jpg
    17.5 KB · Visningar: 596
Sett denna ljusa individ i södra dalarna några veckor. Är det en ormvråk, sk börrumsvråk eller bivråk? Eller något annat för den delen?
Tycker den har smalare vingspetsar o flyger lite "stelare" är ormvråken?


Mvh Marie

Ormvråk av den av de ljusare färgvarianterna som i fågelskådarmun kallas "börringevråk". .

// Daniel
 
Hej.
Jag var ute och fotade i Nyköping i helgen och såg denna lilla fågel.
Är inte så artkunnig så jag tänkte att jag frågar här.
Mvh - Linus
 

Bilagor

  • okand_fagel.jpg
    okand_fagel.jpg
    18.4 KB · Visningar: 568
Hybrid?

Vad är det för besökare vi haft på fågelbordet?
Storleksmässigt som en sädesärla, alltså längre och smalare än talgoxen. Huvudets teckning är svår att beskriva, de rör ju sig så snabbt de små rackarna, men när jag tittar på bilderna får jag nästan för mig att vissa partier är kala? På tredje bilden syns nackfläcken tydligt. Tilläggas kan att talgoxarna som besöker oss har nackfläck (nej, jag har inte blandat ihop dem med svartmesen).
 

Bilagor

  • IMG_3158.jpg
    IMG_3158.jpg
    18.8 KB · Visningar: 669
  • IMG_3172.jpg
    IMG_3172.jpg
    15.3 KB · Visningar: 658
  • IMG_3176.jpg
    IMG_3176.jpg
    13.2 KB · Visningar: 672
  • IMG_3177.jpg
    IMG_3177.jpg
    14 KB · Visningar: 662
Vad är det för besökare vi haft på fågelbordet?
Storleksmässigt som en sädesärla, alltså längre och smalare än talgoxen. Huvudets teckning är svår att beskriva, de rör ju sig så snabbt de små rackarna, men när jag tittar på bilderna får jag nästan för mig att vissa partier är kala? På tredje bilden syns nackfläcken tydligt. Tilläggas kan att talgoxarna som besöker oss har nackfläck (nej, jag har inte blandat ihop dem med svartmesen).

Det är en talgoxe! Ser dock lite risigare tecknad och tilltufsad ut än vad de brukar göra.


// Daniel
 
Det är en talgoxe! Ser dock lite risigare tecknad och tilltufsad ut än vad de brukar göra.


// Daniel


Men hur är det där med nackfläck egentligen. I min fågelbok står det att Talgoxen saknar nackfläck. Men denna, och de flesta andra jag sett hos mig (Heby kommun, Uppland), har tydlig nackfläck.
 
Havsörnar?

De här två fåglarna flög längs dalälven vid Hovran i Hedemora på låg höjd - tyvärr mellan mej och solen så det är svårt att få fram mycket mer än siluetter trots två stegs överexponering plus ytterligare ett steg vid raw-konverteringen
 

Bilagor

  • 2009_09_28-14_20_25-4646-NN_1600L.jpg
    2009_09_28-14_20_25-4646-NN_1600L.jpg
    73.8 KB · Visningar: 734
Talltitta,Entitta eller något hel annat?

Vad är det för fågel?
Haklappen är ganska liten enligt min mening.

Finns även på min sida i större format.

Mvh/Roger
 

Bilagor

  • _MG_6701.jpg
    _MG_6701.jpg
    29.5 KB · Visningar: 547
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.