Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Fågelidentifikation
- Trådstartare Anders_Andersson
- Start datum
Stadan
Aktiv medlem
Detta är en sävsparvHej, var ute och tog lite bilder på Orust och såg en fågel jag inte sett förrut (tror jag)... Nån som har nån idé på vad detta är?
Stadan
Aktiv medlem
Brun kärrhök, honaär detta en såndär kärrhök?
dålig bild men någon kanske ser på färgerna osv
tacksam för svar
klisterz
Medlem
ThomasC
Aktiv medlem
Hej Thomas!
Var jag som såg den udda fågeln. Jag vill förståss också placera den som en korp eller örn i dessa marker, men det var så mycket som kändes fel då jag såg den på nära ganska nära håll.
Att det har passerat labb där tidigare verkar vara en verklighet, och platsen den sågs är bara kilometer från Stora Lulevattnets dalgång som leder likt en motorväg mot Norge. Borde finnas ordentligt med lyft för fåglar i dalen.
Hadde själv inte en tanke på labb, men den känns inte mindre fel än örn... Och de ljusa fälten matchar labbens, men tvivlar själv på labb då jag studerat lite labb bilder som en hygglig prick skickat.
Nej jag har lagt ner funderingarna och den får vara vad den vill. Kankse ändå en riktigt välväxt korp, med pigmantsproblem.
Lite synd bara att många är så bestämmda på andras observationer, och det kan vara lätt att missa saker om man är för snabb med en dom.
Vet en fågelkille som gjorde slut på sin filmrulle på en till synes ointressant fågel i asien. När han väl var hemma och bara lite på skoj skulle identifiera pippin hittade han ingen matchande fågel i den regionen. Vet inte hur den historien slutade egentligen.
Det får vara en korp detta!
Skillnaden mellan de artförslag som föreslagits är ju ganska betydande vad gäller både flygsätt och form. Jag baserar min bestämning bl a på det man ser av vingens undersida...tittar man på handen och armen så kan jag inte få det till annat än en korp.
Visst skall man passa sig för att vara snabb med att bestämma andras observationer, och då utesluta mindre troliga arter. Som exempel på detta kan nämnas att undertecknad för många år sedan var med och byggde naturum på Getterön, och då på jäkelskap placerade en bild av en rödfalkshona i ett svartvitt onamnat collage av svenska arter......behöver jag berätta vad den bestämdes till av de allra flesta besökarna ;-)
ThomasC
Aktiv medlem
någon typ av trast?
Stare...kan man lita på att färgerna är riktiga så är det en hane, baserat på näbbrotens färg
klisterz
Medlem
Stare...kan man lita på att färgerna är riktiga så är det en hane, baserat på näbbrotens färg
jodå, de kan man
tacksam för svaret.
Korpkraxarn
Aktiv medlem
Varför svarade ingen på min? Den är väl ganska enkel för er duktiga fågelbestämmare...
Sverre
Avslutat medlemskap
Varför svarade ingen på min? Den är väl ganska enkel för er duktiga fågelbestämmare...
Hej
ta och lägg in den på svalan. Det är en hel del finlir att artbestämma vissa trutar
//sverker
Korpkraxarn
Aktiv medlem
Ska ta och göra det, tack.
Edit: Hur gör man det? Måste man inte bli rapportör för det?
Senast ändrad:
Osquar
Aktiv medlem
Trutar är allt annat än enkelt! I synnerhet som "forskare" har bestämt att de två tidigare raserna cacchinnans och michaellis (båda i Medelhavet och österut) av gråtrut numera är egna arter (Kaspisk trut resp. Medelhavstrut) Båda ses oxå regelbundet i Sverige utanför häckningstid (ffa under vintern och då längs Skåne- och Hallandskusten samt Öland). Lägg därtill trutkomplexets olika dräkter beroende på ålder.... Ridå, säger jag och har därför ingenting att tillför detta "trut-träsk".
/Oscar, som "hatar" trutar.... ;-)
Osquar
Aktiv medlem
Sverre
Avslutat medlemskap
Ska ta och göra det, tack.
Ja det måste du.. men det är inga konstigheter
Zewrak
Aktiv medlem
Sparvhök
/Oscar
Har vi ett kön på den med? Tack för hjälpen.
Osquar
Aktiv medlem
Har vi ett kön på den med? Tack för hjälpen.
2K+ hona om den är plåtat "nu", 1K hona/hane om den är plåtad i höstas/vintern.
/Oscar
Zewrak
Aktiv medlem
2K+ hona om den är plåtat "nu", 1K hona/hane om den är plåtad i höstas/vintern.
/Oscar
4 timmar sedan