Annons

Fågelidentifikation

Dags att fråga om rovfåglar igen. Blir aldrig klok på vad som är en ormvråk och inte :)

Nr 1 och 2 nedan kanske är samma art? Bilderna är inte tagna vid samma tidpunkt, men det är ju inte helt omöjligt att jag ändå prickat samma fågel. Stjärten stämmer inte riktigt, men det kanske bara är en tillfällighet?

Sedan har vi nummer 3, kandiderar förmodligen till den sämsta bild jag någonsin tagit. Men...är det verkligen en Fiskgjuse jag ser? Jag kan inte få det till något annat, men platsen där den befann sig kändes väldigt märklig, därav min undran.

Ser fram emot era kloka svar som alltid!
 

Bilagor

  • fagel1.jpg
    fagel1.jpg
    94.3 KB · Visningar: 421
  • fagel2.jpg
    fagel2.jpg
    81 KB · Visningar: 559
  • fagel3.jpg
    fagel3.jpg
    98.5 KB · Visningar: 397
Dags att fråga om rovfåglar igen. Blir aldrig klok på vad som är en ormvråk och inte :)

Nr 1 och 2 nedan kanske är samma art? Bilderna är inte tagna vid samma tidpunkt, men det är ju inte helt omöjligt att jag ändå prickat samma fågel. Stjärten stämmer inte riktigt, men det kanske bara är en tillfällighet?

Sedan har vi nummer 3, kandiderar förmodligen till den sämsta bild jag någonsin tagit. Men...är det verkligen en Fiskgjuse jag ser? Jag kan inte få det till något annat, men platsen där den befann sig kändes väldigt märklig, därav min undran.

Ser fram emot era kloka svar som alltid!

Du har rätt!
Ormvråkar och fiskgjuse.
/J
 
Blev bara nyfiken... är ingen fågelexpert så... varför har Ormvråk nummmer två stjärten rak och inte som ormvråkarna brukar ha den?
 
Blev bara nyfiken... är ingen fågelexpert så... varför har Ormvråk nummmer två stjärten rak och inte som ormvråkarna brukar ha den?

På bild nummer ett seglar vråken, när rovfåglar gör det använder de stjärten att manövera med, därför är den ofta utspärrad på det sättet. I den andra bilden antar jag att det är en mer aktiv flykt och då är oftast stjärten infälld, troligtvis för att inte bromsa upp för mycket.

// Daniel
 
Denna fågel från för en timma sen.

Gissar på brun kärrhök. Den var stor som en ormvråk men smäckrare, segelflög på låg höjd över betesmarkerna. Har aldrig sett en sån innan så det är en ren skär gissning :)
 

Bilagor

  • P4088954.jpg
    P4088954.jpg
    5.7 KB · Visningar: 322
Om du är säker på det så blir jag jätteglad :D

Men hör inte de hemma uppåt landet? Denna är tagen i nordvästra småland. Kanske bara på väg förbi?
 
Om du är säker på det så blir jag jätteglad :D

Men hör inte de hemma uppåt landet? Denna är tagen i nordvästra småland. Kanske bara på väg förbi?


Jepp, den arten hör hemma i norr men som du redan har listat ut själv så är den på väg från övervintringskvarteren i södra Sverige och norra delarna av kontinenten.

// Daniel
 
Rovfågel Hovran, Hedemora

Vad är det här?
 

Bilagor

  • 2009_04_08-13_38_03-5111lr.jpg
    2009_04_08-13_38_03-5111lr.jpg
    57.6 KB · Visningar: 402
  • 2009_04_08-13_38_04-5112lr.jpg
    2009_04_08-13_38_04-5112lr.jpg
    58.5 KB · Visningar: 386
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.