Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Jaa, men visst. Dags att bege sig ut i naturen och skåda lite igen så kunskaperna återkommer
:) Tack
 
Hej igen!
nu kommer en ny:)
Den här fågeln "kändes" större och mer långvingad än ormvråkarna jag sett på samma plats (det var en ormvråk där vid samma tillfälle) samtidigt tycker jag inte att den stämmer överens med fjällvråkarna jag sett heller.
Hoppas det går att se trots de dåliga bilderna.
Lägger även in en bild på ovansidan av fågeln(ännu sämre bild).

Mvh
Ulf
 

Bilagor

  • rovis-1.jpg
    rovis-1.jpg
    67.8 KB · Visningar: 245
Är inte stjärten rundare och kortare och har den det vita bandet på ovansidan?
Sedan låg den och seglade på hög höjd över ett berg.

Mvh
Ulf
 
Den här fågeln "kändes" större och mer långvingad än ormvråkarna jag sett på samma plats (det var en ormvråk där vid samma tillfälle) samtidigt tycker jag inte att den stämmer överens med fjällvråkarna jag sett heller.

Kolla på första inlägget i denna tråd så hittar ni svaret :D

// Daniel
 
Ursäkta den taskiga bilden som togs på 900 mm, men är det någon som vet vad detta är för fågel?
 

Bilagor

  • img_1760.jpg
    img_1760.jpg
    35.7 KB · Visningar: 232
zwc skrev:
Ursäkta den taskiga bilden som togs på 900 mm, men är det någon som vet vad detta är för fågel?

Det är en strandskata.

Ett tips är att kolla igenom den här tråden innan man postar, det är många fåglar som är "dubbletter" så att säga.

// Daniel
 
Ett annat bra tips är en hyfsad fågelbok. Lättare att bläddra i än de 130 sidorna i denna tråd! ;-)
 
Fågelguiden är kanon det är bara det att är man inte riktigt duktig på fåglarna behöver man en bekräftelse från någon som kan, därefter har man fått en ref. till den arten utifrån en egen iaktagelse.
Det är inte så lätt när man är osäker på en art och det inte stämmer riktigt med boken eller på en bild med det man sett. Oftast har man en idé om vad det är och det brukar många gånger vara riktigt men man behöver höra det från någon som kan:)

I de fall man är osäker har tex. Daniel(Birdman) varit en klippa!!!

Mvh
Ulf
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.