Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fågelidentifikation
- Trådstartare Anders_Andersson
- Start datum
Martin Larsen
Aktiv medlem
Martin Larsen
Aktiv medlem
Segeson
Aktiv medlem
Martin Larsen
Aktiv medlem
En av dem...
Det var en av de starkare kandidaterna men föll på den (till synes) blå vingen, som i fågelboken är grå. Tack för svaret.
Det var en av de starkare kandidaterna men föll på den (till synes) blå vingen, som i fågelboken är grå. Tack för svaret.
oskila
Aktiv medlem
Re: Tuffsig sångare
Törnsångare
Martin Larsen skrev:
För det är väl en sångare, men vilken?
Törnsångare
Segeson
Aktiv medlem
Du får nog nöja dig med Grönfink, du har fått en konstig reflex på vingen bara, den är inte blå.
Tänk på ändernas gröna huvuden som ibland ser blåa ut...
Jag antar att du tagit bilden i sverige eftersom den är tagen med din Olympus strax efter 16 härom dagen.
Har trimmat lite på bilden för att se lite bättre.
Vet inte om det blev så mycket bättre, men man ser lite mer detaljer i alla fall.
Jag antar att du tagit bilden i sverige eftersom den är tagen med din Olympus strax efter 16 härom dagen.
Vet inte om det blev så mycket bättre, men man ser lite mer detaljer i alla fall.
Bilagor
Martin Larsen
Aktiv medlem
Segeson skrev:
Du får nog nöja dig med Grönfink, du har fått en konstig reflex på vingen bara, den är inte blå.
Jag är så nöjd så. Bilden är tagen vid Bohuskusten på Hamburgö. Tack för hjälpen.
boxen
Aktiv medlem
boxen skrev:
Trastsångare?
Såg för stor ut för att var en kärrsångare...
// Tobbe
Vad jag ville säga var att den såg för stor ut för att vara en rörsångare (och även kärrsångare).
eriktu
Medlem
meathead skrev:
Törnskata?
Stämmer bra, kan dessutom fylla på med att det är en hona.
eriktu
Medlem
boxen skrev:
Trastsångare?
Såg för stor ut för att var en kärrsångare...
// Tobbe
Det ser helt klart ut som en trastsångare. Framförallt näbbstorlek och -tjocklek ser mycket bra ut.
Brukar ju vanligtvis vara enklast att skilja sångare på just sången annars. Du hörde ingen sång?
Trastsångaren har en mycket högljudd och raspig sång som kan höras över 100m i bra förhållanden.
Rörsångarens sång är ganska lik men betydligt sävligare och mjukare i tonen och inte alls lika högljudd.
Kärrsångarens sång är slutligen en sång med väldigt mycket härmljud och härliga böljande svirrläten (som för övrigt också är härmljud fast från vinterkvarteren i Afrika!).
Så slutsats: Jag tycker bilden visar en klar trastsångare, men för att vara 100% är det bra att verifiera med sången.
Graylingman
Aktiv medlem
boxen
Aktiv medlem
eriktu skrev:
Det ser helt klart ut som en trastsångare. Framförallt näbbstorlek och -tjocklek ser mycket bra ut.
Brukar ju vanligtvis vara enklast att skilja sångare på just sången annars. Du hörde ingen sång?
Trastsångaren har en mycket högljudd och raspig sång som kan höras över 100m i bra förhållanden.
Rörsångarens sång är ganska lik men betydligt sävligare och mjukare i tonen och inte alls lika högljudd.
Kärrsångarens sång är slutligen en sång med väldigt mycket härmljud och härliga böljande svirrläten (som för övrigt också är härmljud fast från vinterkvarteren i Afrika!).
Så slutsats: Jag tycker bilden visar en klar trastsångare, men för att vara 100% är det bra att verifiera med sången.
Hej Erik och tack för ditt uttömande svar!
Jag letade upp trastsångarens ljud på nätet och kan med största säkerhet säga att det är en trastsångare efter att jag hört sången.
Kul. Även om jag hört trastsångaren tidigare, så var det första gången jag sett den.
Ska försöka få till en bättre bild på den vid ett senare tillfälle.
Tack än en gång för ditt svar...
// Tobbe
yens
Aktiv medlem
Dags för en rovfågel från idag, var på väg hem efter en tur på landet och då kom den här flygande, tyvärr hann jag inte med annat än att fota några snabba skott genom bilrutan, lite irriterande eftersom jag VERKLIGEN hade chansen på mina första bra rovfågelsbilder, jaja, man får väl hoppas chansen återkommer snart igen, det hänger mest på mig gissar jag...
Jag har verkligen försökt identifiera den här, men är osäker, mina gissningar går allt från olika färger på kärrhökar till att gissa på "gammal vanlig ljus ormvråk". Nu ställer jag mitt hopp till experterna...
Jag bifogar tre bilder som visar lite olika detaljer.
Jag har verkligen försökt identifiera den här, men är osäker, mina gissningar går allt från olika färger på kärrhökar till att gissa på "gammal vanlig ljus ormvråk". Nu ställer jag mitt hopp till experterna...
Jag bifogar tre bilder som visar lite olika detaljer.
Bilagor