Annons

Fågelidentifikation

H_W skrev:
Tycker fågeln saknar det bakre markerade svarta bandet. Dessutom var denna i vråkstorlek. Inget ryttlande, bara svävade över ängskanten.

Om fågeln var i vråkstorlek är det helt klart en duvhök. Enda förväxlingsrisken är ju sparvhök som är betydligt mindre. Tycker även att fågeln ger ett robust intryck med breda vingbaser som passar bra in på duvhök.
 
WFS) (Graylingman skrev:
Jag ifrågasätter inte din artbestämning, men jag är nyfiken och skulle gärna vilja veta: Varför kan det inte vara en trädpiplärka?
För att nämna något som skiljer ut denna ängspip från en trädpip så är t ex näbben gul i de ljusa delarna (f a undre näbbhalvan, trädpip mer skär) och vidare är näbben ängspiptunn. Trädpipen har en lite kraftigare näbb.
 
Här kommer två fåglar från Angarn som jag gärna skulle vilja ha hjälp med.

Först något kärrhöksliknande!
 

Bilagor

  • mgl_rovfågel2.ang080426.jpg.jpg
    mgl_rovfågel2.ang080426.jpg.jpg
    69.4 KB · Visningar: 372
Sedan en vadare som jag inte blir klok på. Höll sig intill rödbenor och tofsvipor.
 

Bilagor

  • mgl_hybrid.ang080426.jpg.jpg
    mgl_hybrid.ang080426.jpg.jpg
    92 KB · Visningar: 535
Trevligt! Den första bilden visar mycket riktigt en kärrhök: en hane, brun kärrhök. Den andra bilden visar en brushane, även det hane. Mycket hane blev det!
Hälsningar Danne
 
Skulle bara säga tack till alla experter där ute, man lär sig verkligen kanon mycket i denna tråd... till mig som är helt novis vad är detta?
 

Bilagor

  • img_1803 (custom).jpg
    img_1803 (custom).jpg
    30.1 KB · Visningar: 509
Tornfalk vs sparvhök

Visst är detta en tornfalk?

Tycker mig ha svårt att på håll artbestämma dessa, om det inte är så enkelt att den står och ryttlar över ett dike (för det gör väl inte sparvhöken)?

Vad är enklast att titta efter? Stjärten normalt smalare på sparvhöken, men här är ju falkens också "infälld"? Sparvhöken har väl mer ränder än prickar på undersidan av vingarna om jag kollar fågelguiden. Likaså tycker jag det är enkelt om man väl får se ovansidan av dem.

Men just flygande tornfalk som inte är på jakt, där tycker jag det ibland är lätt att förväxla med sparvhöken. Hur skiljer ni på dem, vad har expertna för tips? Tack på förhand!
 

Bilagor

  • tornfalk_id.jpg
    tornfalk_id.jpg
    40 KB · Visningar: 471
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.