Annons

Fågelidentifikation

Tack, jag tyckte det liknade sädgås mer pga av halsens längd.

Fick till bilden rätt bra tycker jag med 300 mm handhållet och 1/30.
 
Var i Central Park för en dryg vecka sedan och stötte bl.a. på dessa två filurer som jag behöver hjälp med att identifiera.
Bild nr.1
 

Bilagor

  • 2008-04-03_0010.jpg
    2008-04-03_0010.jpg
    35.3 KB · Visningar: 495
Kul att se vad som kan hittas i Central Park, jag ska dit om 3 veckor. :)

En egen fråga/gissning: Är detta en dubbeltrast?
 

Bilagor

  • _mg_3566.jpg
    _mg_3566.jpg
    77.3 KB · Visningar: 484
Ja, dubbeltrast är korrekt. American robin ovan (bild 1), tror den heter vandringstrast på svenska. Bild 2, inte helt säker men kan vara en ung red-tailed hawk? Svenskt namn kan vara rödstjärtad vråk???
 
Denna suddiga bild tog jag faktiskt vid en sjö i Dalarna för två dagar sen. Någon som känner igen fågeln?
 

Bilagor

  • fågel.jpg
    fågel.jpg
    54.3 KB · Visningar: 563
Eeros skrev:
Denna suddiga bild tog jag faktiskt vid en sjö i Dalarna för två dagar sen. Någon som känner igen fågeln?

Yepp!
Det är en kamskrake (Hooded Merganser). En nordamerikansk art. De fynd som hittills är gjorda i Sverige har bedömts vara parkrymlingar, men det är bara en tidsfråga innan man kan bekräfta en spontant uppträdande kamskrake i Sverige. Dom är nämligen relativt goda flygare och kan mycket väl ta sig hit för egen maskin.

Hur som haver, dom är i alla fall ruggigt snygga!

/Oscar
 
Jag kan nämna att när min kompis hade upptäckt fågeln och den hade rapporterats, så dröjde det inte mer än fem minuter innan första fågelskådarna kom för att bevittna rariteten. Efter ett tag var stranden full (nåja) av fågelskådare och när vi åkte därifrån så fortsatte det att droppa nya beundrare av denna..., ja vadå? Någon som känner igen den?
 

Bilagor

  • fågel2.jpg
    fågel2.jpg
    54.3 KB · Visningar: 546
Osquar skrev:
Yepp!
Det är en kamskrake (Hooded Merganser). En nordamerikansk art. De fynd som hittills är gjorda i Sverige har bedömts vara parkrymlingar, men det är bara en tidsfråga innan man kan bekräfta en spontant uppträdande kamskrake i Sverige. Dom är nämligen relativt goda flygare och kan mycket väl ta sig hit för egen maskin.

Hur som haver, dom är i alla fall ruggigt snygga!

/Oscar

Alldeles rätt! Det konstiga var att min kompis, som är en inbiten fågelskådare, inte behövde många stunder för att artbestämma den. Fastän kamskraken inte ska ingå i den svenska faunan! Tar nog en stund innan jag når hans nivå i fågelkunnande... :)
 
Re: Vad är detta?

ArneBerne skrev:
Gissar själv på Storspov.

Myrspovar!
Storspovens ben/fötter sticker tydligt ut bakom stjärten i flykten, så icke hos myrspov. Dessutom upplevs näbbarna väldigt raka (till skillnad mot storspovens böjda näbb).

/Oscar
 
Hej Stefan!
Tror du verkligen det. Sträcker myrspoven över stockholm vid den här tiden. Jag tyckte att de verkade så stora också. Myrspoven är väl betydligt mindre. Jag skickar med en annan bild.
Hälsningar Arne.
 

Bilagor

  • d3f_3603.jpg
    d3f_3603.jpg
    27.7 KB · Visningar: 390
Vad är det för fågel som sjunger. Vi här mest skrattmås annars så vi blir lite dåliga på andra fåglar ;-)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.