Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Fågelidentifikation
- Trådstartare Anders_Andersson
- Start datum
RG
Avslutat medlemskap
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1303877&target=_blank
vilken sorts duva? vilket kön?
kjellric
Aktiv medlem
Robin Gyllander skrev:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1303877&target=_blank
Klippduva, könen lika teckning.
RG
Avslutat medlemskap
Så man måste köra upp fingret i häcken på den för att veta könet?kjellric skrev:
Klippduva, könen lika teckning.
Osquar
Aktiv medlem
Eeros skrev:
Denna suddiga bild tog jag faktiskt vid en sjö i Dalarna för två dagar sen. Någon som känner igen fågeln?
Yepp!
Det är en kamskrake (Hooded Merganser). En nordamerikansk art. De fynd som hittills är gjorda i Sverige har bedömts vara parkrymlingar, men det är bara en tidsfråga innan man kan bekräfta en spontant uppträdande kamskrake i Sverige. Dom är nämligen relativt goda flygare och kan mycket väl ta sig hit för egen maskin.
Hur som haver, dom är i alla fall ruggigt snygga!
/Oscar
Eeros
Aktiv medlem
Jag kan nämna att när min kompis hade upptäckt fågeln och den hade rapporterats, så dröjde det inte mer än fem minuter innan första fågelskådarna kom för att bevittna rariteten. Efter ett tag var stranden full (nåja) av fågelskådare och när vi åkte därifrån så fortsatte det att droppa nya beundrare av denna..., ja vadå? Någon som känner igen den?
Bilagor
Eeros
Aktiv medlem
Osquar skrev:
Yepp!
Det är en kamskrake (Hooded Merganser). En nordamerikansk art. De fynd som hittills är gjorda i Sverige har bedömts vara parkrymlingar, men det är bara en tidsfråga innan man kan bekräfta en spontant uppträdande kamskrake i Sverige. Dom är nämligen relativt goda flygare och kan mycket väl ta sig hit för egen maskin.
Hur som haver, dom är i alla fall ruggigt snygga!
/Oscar
Alldeles rätt! Det konstiga var att min kompis, som är en inbiten fågelskådare, inte behövde många stunder för att artbestämma den. Fastän kamskraken inte ska ingå i den svenska faunan! Tar nog en stund innan jag når hans nivå i fågelkunnande...
Osquar
Aktiv medlem
Re: Vad är detta?
Myrspovar!
Storspovens ben/fötter sticker tydligt ut bakom stjärten i flykten, så icke hos myrspov. Dessutom upplevs näbbarna väldigt raka (till skillnad mot storspovens böjda näbb).
/Oscar
ArneBerne skrev:
Gissar själv på Storspov.
Myrspovar!
Storspovens ben/fötter sticker tydligt ut bakom stjärten i flykten, så icke hos myrspov. Dessutom upplevs näbbarna väldigt raka (till skillnad mot storspovens böjda näbb).
/Oscar