ANNONS
Annons

Fågelidentifikation

Är detta en skärpiplärma eller en ängspiplärka? Benen är ju ganska mörka. Fotograferad på Runde i Norge.

Bilagor

• piplärka kanske 400.jpg
    piplärka kanske 400.jpg
    51 KB · Visningar: 446
Runde skriver du, får vi se några lunnebilder snart då, eller? :D

Tack för hjälp med idenbtifikationen. Det ligger nu några lunnebilder i BioFotos pool (de känner jag faktiskt igen så här blir det inga lunnebilder!).

Denna fågel förbryllar mig lite. Ser ju ut som en svartvit flugsnappare förrutom att fläckarna över näbben inte finns. Dessutom så var det beteendet jag reagerade mest på. Hann bara få en snabb lite halvtaskig bild på den innan den flög.

Kom och satte sig i en buske och hoppade sen ned på backen och hoppade fram som gråsparvarna som också var bredvid. Inget klipp med stjärten eller nåt sånt som flugsnappare gör. Ej heller nåt läte.
Det enda som passar i fågelboken är just svartvit flugsnappare men uppförandet stömmer inte med de flugsnappare jag sett hemma mm.

Nån som har nåt förslag?

Bilagor

• dscn0074.jpg
    dscn0074.jpg
    89.5 KB · Visningar: 368
Visst är det en svartvit. Den ser lite brun/grådassig ut i det svarta, vilket brukar betyda att det är en ung hane och alltså född förra sommaren.

// Daniel

En sångare av nåt slag?

Småfåglar är hopplösa att hålla reda på även med en bra bok som "Fågelguden". Kan någon hjälpa mej med denna?

Bilagor

• elobe_03425.jpg
    elobe_03425.jpg
    96.1 KB · Visningar: 358
Kan detta vara en skedandshona? Hanen är en gräsand. Tycker näbben är ovanligt lång. Bild från liten skogssjö där detta är det enda andparet. Förra veckan i mellansverige.

Bilagor

• img_3951crop.jpg
    img_3951crop.jpg
    32.5 KB · Visningar: 320
Vad är dett för fågelunge? hittade den på landet. Är det en fågel som bygger bon på marken?

Bilagor

• 20080518-img_3439-2.jpg
    20080518-img_3439-2.jpg
    53 KB · Visningar: 260
Här har du en ännu en bild på Rödstjärt, om du vill jämföra.
(ganska dålig, men ändå)

Bilagor

• rödstjärt_01.jpg
    rödstjärt_01.jpg
    10.9 KB · Visningar: 338
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar