Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Nu har jag en ny fågel som jag inte vetvad det är. Höll till i al och videsnår intill en sjöstrand. Var helt tyst.

Mvh
Ulf

Bilagor

• vetej-1.jpg
    vetej-1.jpg
    86.6 KB · Visningar: 362
Häromdagen när jag smög runt på ett kalhygge (som vanligt?) utanför staden så fick jag i ögonvrån se något som lättade från en talltopp mitt på hygget, snabbt som attan fick jag slänga upp kameran innan den försvann bakom kullen. Nu återstår det bara att få den identifierad så därför skickar jag med bilden här nedanför:

http://obj.fotosidan.se/obj/photo/ad/ad0faa3fd4382b6cd56fd147bfa1d56f.jpg

Detta med att vilja identifiera fåglar är något för mig helt nytt och främmande, väldigt svårt! Så jag har i princip ingen aning, men skulle gissa på ormvråk då de i utseendet tycks variera mest. Jag fann dock inte en bild med några liknande sträck i vingarna som den på bilden och som jag förstått det så är de mycket mer "kompakta" i kroppen och en relativt kort stjärt, denna hade en rätt lång en samt en rätt slank kroppsbyggnad som det ser ut.

Vad tror du?

Senast ändrad:
Jag skulle vilja få det till en duvhök.

// Daniel

PS. Sångaren ovan är som redan skrivet en trädgård, ganska oansenlig men en pipa som heter duga DS.

Tack för hjälpen!

P.S är det någon som kan hjälpa mig med fågeln längre upp på sidan som jag tror är en ängspiplärka?

Mvh
Ulf

Jo det skulle jag vilja ha till en ängspip.

Nu är fågeln visserligen rätt så mörk på bilden men jag tycker dock att den är mer grå-brun än vad en trädpip skulle vara. Dessutom fortsätter bröstets lite mer breda streck ner mot flanken där trädpip har finare streckning. Tyvärr är det svårt att avgöra bakklons längd på denna bild, men ängspipen ska ju ha markant längre än sin trädsläkting.

// Daniel

Birdman skrev:
Jo det skulle jag vilja ha till en ängspip.

Nu är fågeln visserligen rätt så mörk på bilden men jag tycker dock att den är mer grå-brun än vad en trädpip skulle vara. Dessutom fortsätter bröstets lite mer breda streck ner mot flanken där trädpip har finare streckning. Tyvärr är det svårt att avgöra bakklons längd på denna bild, men ängspipen ska ju ha markant längre än sin trädsläkting.

// Daniel

Tack!!
Jo jag tycker klon är lång, den syns på bilden men det är lättare att se på originalbilden:)

Mvh
Ulf

När jag ändå är på gång så har jag en fråga till. Tyvärr är bilderna bedrövliga men de kanske räcker.

Mvh
Ulf

Bilagor

• pip-1.jpg
    pip-1.jpg
    98.6 KB · Visningar: 365
Tack Martin för ett jättesnabbt svar....jasså dom brukar vara skygga!
Den här verkade då inte vara ett dugg rädd...jag satt vid kanten vid en reningsdamm o fotade och den var kvar där säkert 5 minuter.....

Med skygga menar jag att man sällan får dem gråsparvsnära utan många drar iväg redan vid 30-40m håll, dvs dubbla avståndet minst av vad man behöver för att börja skapa bilder med forsärla i.

grå flugsnappare?

gissar jag rätt på grå flugsnappare?
blir osäker trots att jag nyss skaffat den eminenta Fågelguiden (suverän bok!)
överlåter till proffsen att avgöra.

Bilagor

• dsc_0008.jpg
    dsc_0008.jpg
    81.8 KB · Visningar: 297
Visst är det en grå flug. Men det är väl lite så man lär sig, att själv först försöka eliminera andra arter för att upptäcka att det kanske är en viss art och sedan verifiera det hos en mer "erfaren" fågelentusiat.

// Daniel

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar