ANNONS
Annons

Fågelidentifikation

,

Vilken sorts fågel är det här ? Två stycken som raskt vandrade runt på led bland stenarna på stranden - kastar sig iväg i en låg flykt över vattnet under ljudligt pipande och sedan tillbaka till stenen igen för en ny runda

/C-G

Bilagor

• img_4789.jpg
    img_4789.jpg
    62 KB · Visningar: 342
Re: ,

clasol skrev:
Vilken sorts fågel är det här ? Två stycken som raskt vandrade runt på led bland stenarna på stranden - kastar sig iväg i en låg flykt över vattnet under ljudligt pipande och sedan tillbaka till stenen igen för en ny runda

/C-G

Drillsnäppa

Till Jocke:

Brunkärrhök ja, nr 2 gulärla (finns massor av raser så de ser lite olika ut på huvudet)

Till Jens:
Ja, det där var inte lätta bilder. Jag har för dålig kunskap för att artbestämma en/talltita utifrån dessa bilder. Lär dig lätet är ett bra tips :)

Trädpiplärka tycker jag också stämmer bra på dina bilder och håller även med dig där om att piplärkorna ser lika ut och är alldeles för många!

Tack martin, jag slog på Gulärla men blev aldrig helt övertygad. Tack för identifikationen och ett nytt kryss för mig...

yens skrev:
Så var det dags för dagens skörd, två små gynnare, den första fick jag verkligen inte alls till några bilder på, jag har försökt klippa ihop de bitar som kan vara vettiga för identifikation. Huvuddelen av bilden så visar den baksidan, de andra två huvudet när den "duckar" bakom trädstammen + ett på bröstet från sidan när den också gömmer sig.

Min egen gissning är entita, och att jag visar den från sidan är för att jag inte kan se några tendenser till vitt, som min fågelbok påstår att en talltita ska ha. Dessutom jiddrar fågelboken om att det ska skilja på skärtpartiet mellan en- och talltita. Alltså, värdelösa kort men kanske faktiskt hyggliga för identifikation. :)

På bilderna ser den ju väldigt grå ut på ovansidan vilket skulle tyda på talltita. Men eftersom ingen av de enklare karaktärerna såsom tjurnacke, bred/smal haklapp eller matt/glansigt svart på huvudet går att säkra så vågar jag inte ge säkert svar. Några ledtrådar i form av fyndmiljö eller läte?

oskila skrev:
På bilderna ser den ju väldigt grå ut på ovansidan vilket skulle tyda på talltita. Men eftersom ingen av de enklare karaktärerna såsom tjurnacke, bred/smal haklapp eller matt/glansigt svart på huvudet går att säkra så vågar jag inte ge säkert svar. Några ledtrådar i form av fyndmiljö eller läte?

Fyndmiljö var mellan Veberöd och Blentarp i Skåne, blandskog där denne gynnare flög mellan barr- och lövskog... Läte, nej tyvärr, det hittade jag inte. Jag tackar så mycket för hjälpen, och detta gav mig incitament att ge mig tillbaka i helgen och fånga den på ett riktigt kort.

Lite taskig vinkel men jag lyckas inte klura ut vad det här är för fågel?..

Någon som vet?

Bilagor

• elobe_03197.jpg
    elobe_03197.jpg
    98.3 KB · Visningar: 370
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar