Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Tack

eriktu skrev:
Fina bilder eller inte? :)

Det är i alla fall skäggdopping på båda bilderna. På den andra i full parningsdans.
Måste greja bättre bilder senare, man ser svart? "skägg" på huvudet bakifrån...därav namnet antar jag. Och doppar sig gör dom oxå, undrar om fiskar i munnen tillhör parningsdansen.

Bilagor

• imgp0713-skäggdoppingar m fisk.jpg
    imgp0713-skäggdoppingar m fisk.jpg
    82.7 KB · Visningar: 415
Jahaja, då kör vi igen, jag tror mig faktiskt försöka på gissningar på de fyra fångade jag inte är 100 på, fångade för övrigt en gök idag, den kom och satte sig på ca 12-15 meters avstånd genom att jag fusk kokoade på den, den undrade väl vad det var för en idiot som stod där borta... :)

Den första tror jag är en sävsångare (och ja, jag har beställt fågelguiden, men de levererar inte på 1 timme, uselt om ni frågar mig...)

Bilagor

• oklar080510-f.jpg
    oklar080510-f.jpg
    17.3 KB · Visningar: 400
Nästa borde vara enkel, det är en skarv, det ser jag, men frågan är, vad är en storskarv och vad är en mellanskarv, när jag var liten hette det mellanskarv, men några sådana hittar inte mina fågelböcker. Den här är plåtad på skånes västkust. Jag har även en bild som visar att den är lite vit runt hakan. (men i övrigt är den ännu värre suddmes på det fotot)

Bilagor

• oklar080510-e.jpg
    oklar080510-e.jpg
    25.2 KB · Visningar: 396
Vi avslutar med två måsfåglar, jag gissar att det är två ungfåglar och att det är därför jag är osäker, det första borde vara en ung fiskmås.

Bilagor

• oklar080510-g.jpg
    oklar080510-g.jpg
    9.4 KB · Visningar: 396
och det sista borde vara en ung skrattmås, jag har sökt på lite bilder på nätet, och det verkar stämma, eller?

Bilagor

• oklar080510-h.jpg
    oklar080510-h.jpg
    12 KB · Visningar: 392
Kör ett race med dina fyra nya bilder...

Den första är helt riktigt en sävsångare.

Skarven är en storskarv. Mellanskarv finns också men är ingen art utan en ras av storskarv. Men det är allra troligast en helt vanlig storskarv du fångat på bild.

Av måsarna är den första en ung gråtrut och den andra helt riktigt en ung skrattmås.

Att skilja på gråtrut och fiskmås bland ungfåglar kan göras på många olika sätt, men ett enkelt är att helt enkelt kolla hur grov näbben är (om man inte kan bedöma storleken på fågeln då gråtrut är betydlig större). Gråtrut har alltså betydligt grövre näbb än fiskmås (gäller även vuxna fåglar).

tj57 skrev:
Kolla in om det kan vara en dvärgmås?

Jag skulle nog gissa på skrattmås, det är väl embryot till den svarta "hättan" som den har bakom ögat. Stämmer bra med de andra bilder jag sett... Tyvärr :) Hade ju varit roligare med en dvärgmås...

Fiskgjuse?

Äter dom bara fisk? Tyckte att han hade en mus i klorna vid nåt tillfälle.

Bilagor

• fisk (custom).jpg
    fisk (custom).jpg
    37.4 KB · Visningar: 334
till Björn, mig veterligen tar bara fiskgjusen bara fisk.. den har till och med inbyggt polaroidfilter så den ser igenom blänket i vattnet.

Jocke: kniphopna (heter goldeneye på engelska)

Lars: japp ett par strandskator

Så var det dags för dagens skörd, två små gynnare, den första fick jag verkligen inte alls till några bilder på, jag har försökt klippa ihop de bitar som kan vara vettiga för identifikation. Huvuddelen av bilden så visar den baksidan, de andra två huvudet när den "duckar" bakom trädstammen + ett på bröstet från sidan när den också gömmer sig.

Min egen gissning är entita, och att jag visar den från sidan är för att jag inte kan se några tendenser till vitt, som min fågelbok påstår att en talltita ska ha. Dessutom jiddrar fågelboken om att det ska skilja på skärtpartiet mellan en- och talltita. Alltså, värdelösa kort men kanske faktiskt hyggliga för identifikation. :)

Bilagor

• oklar080511-b.jpg
    oklar080511-b.jpg
    66.5 KB · Visningar: 435
Det sista är precis en sån där som jag personligen tycker är supersvår. Jag tycker hela min fågelbok är full av likadana pippifåglar. Min gissning landar dock på trädpiplärka, varför? bra fråga, den var minst olik :)

Jag skickar två bilder på den, det var mörkt och hemskt i skogen, så bilderna är rejält uppljusade, men jag litar stenhårt på hjärntrusten här inne :)

Bilagor

• oklar080511-a2.jpg
    oklar080511-a2.jpg
    13.4 KB · Visningar: 428
Alexandersson skrev:
till Björn, mig veterligen tar bara fiskgjusen bara fisk.. den har till och med inbyggt polaroidfilter så den ser igenom blänket i vattnet.

Jocke: kniphopna (heter goldeneye på engelska)

Lars: japp ett par strandskator

Tack för svar, coolt med inbyggt polfilter :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar