Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Tack för svar!

Fick i annat forum svar att det troligtvis är gransångare eftersom den har mörka ben?

Det där med benfärg kan bero mkt på ljuset. men kollar en gång till o framförallt så är handpenne projektionen ett säkrare sak att titta på. nu ses den inte jättebra på din bild, men den ser ut att ha kort HP det indikerar helt klart gransångare.

Sen är det alltid bra att skriva var o när! bilden är tagen för att få ett så bra svar som möjligt.

Med vänlig hälsning peter

Vadare Öland

Vilken vadare är detta?
Gissar själv på småsnäppa.
Bilderna är tagna på Öland för en vecka sedan.

Bilagor

• småsnäppa--2174.jpg
    småsnäppa--2174.jpg
    95 KB · Visningar: 32
  • småsnäppa--2181.jpg
    småsnäppa--2181.jpg
    88.5 KB · Visningar: 42
Tack Peter och Benny för snabbt svar! Tyckte, att den såg liten ut och att utrycket inte stämde med grönbenans.
Eva

Säkert ett jättevanligt fågel. Men jag vet inget om fåglar, däremot tycker jag om att fota fåglar.
Tog den här idag på Getterön naturum, där dom tränger sig in i gömslen :) Istället för fågelskådning, så blir man skådad av fåglar.
Men vad är det för fågel.

Bilagor

• 20170526_DSC_2457.jpg
    20170526_DSC_2457.jpg
    30.4 KB · Visningar: 20
Säkert ett jättevanligt fågel. Men jag vet inget om fåglar, däremot tycker jag om att fota fåglar.
Tog den här idag på Getterön naturum, där dom tränger sig in i gömslen :) Istället för fågelskådning, så blir man skådad av fåglar.
Men vad är det för fågel.

Ladusvalor.

//Benny

Har en kanske en svår fråga, men provar.

Var ute på gården idag kl 12:00 i Västmanland, och rätt så högt uppe flög en fågel i storlek som en svala? Var svårt att se och uppskatta storleken. Men den flög runt i cirklar och gjorde ett ljud som påminner om en humla som är fast i en tunna, ett surrande ljud var 10e sekund ungefär, gör nog ljudet med hjälp utav vingarna, aldrig hört förr.

Någon som vet? :)

Enkelbeckasin kanske. Den surrar till med stjärtfjädrarna tror jag ungefär på det sättet du beskriver det.

Har en kanske en svår fråga, men provar.

Var ute på gården idag kl 12:00 i Västmanland, och rätt så högt uppe flög en fågel i storlek som en svala? Var svårt att se och uppskatta storleken. Men den flög runt i cirklar och gjorde ett ljud som påminner om en humla som är fast i en tunna, ett surrande ljud var 10e sekund ungefär, gör nog ljudet med hjälp utav vingarna, aldrig hört förr.

Någon som vet? :)

låter troligt med enkelbeckasin. kolla o lyssna på sidan Xenocanto.org

hur mkt inspelningar som helst. går nog inte att söka på svenska namn. men testa gallinago gallinago så kommer du till enkelbeckasin. om du inte har tillgång till andra media att lyssna på fågelläten.

låter troligt med enkelbeckasin. kolla o lyssna på sidan Xenocanto.org

hur mkt inspelningar som helst. går nog inte att söka på svenska namn. men testa gallinago gallinago så kommer du till enkelbeckasin. om du inte har tillgång till andra media att lyssna på fågelläten.

Tack! Då är det en Enkelbeckasin, lät precis så :)

Finns det någon sida eller nåt annat där man kan ladda upp en bild och få fågel identifierad. Har börjat fota en del fåglar, flesta jättevanliga säkert, men vet inget om fåglar, och har inget stort intresse heller, men tycker det är kul att fota dom. Tänkte att jag skulle kunna sätta bättre nyckelord till fåglarna, istället för bara fågel.

Den bästa

Finns det någon sida eller nåt annat där man kan ladda upp en bild och få fågel identifierad. Har börjat fota en del fåglar, flesta jättevanliga säkert, men vet inget om fåglar, och har inget stort intresse heller, men tycker det är kul att fota dom. Tänkte att jag skulle kunna sätta bättre nyckelord till fåglarna, istället för bara fågel.

Den bästa sidan där du nästan garanterat får svar är den du läser på just nu. Har inte hittat någon annan jämförbar. Lägger du in talgoxar och starar på artportalen utan säker artbestämning tvivlar jag starkt på att det är någon som svarar.

Den bästa sidan där du nästan garanterat får svar är den du läser på just nu. Har inte hittat någon annan jämförbar. Lägger du in talgoxar och starar på artportalen utan säker artbestämning tvivlar jag starkt på att det är någon som svarar.

Tänkte mest om det fanns någon som automatiskt identifierar från bild. Hittade tidigare någonting men det verkar bara vara app till mobil. Om dom sen fungerar vet jag inte.

Kan ju passa på att fråga vad den här arten heter.

Bilagor

• 20170603_DSC_3242.jpg
    20170603_DSC_3242.jpg
    54.3 KB · Visningar: 19
Senast ändrad:
Facebook "Fåglar inpå knuten" grupp 25'000 fågelintresserade och ornitologer. De missar inte fågel! Fågel är Strandskata!

Tänkte mest om det fanns någon som automatiskt identifierar från bild. Hittade tidigare någonting men det verkar bara vara app till mobil. Om dom sen fungerar vet jag inte.

Kan ju passa på att fråga vad den här arten heter.

Annars är en bra fågelbok en bra investering för enstaka 100lappar. Strandskata.

Funkar säkert också, men om det räcker att ladda upp bild och få svaret, så går det snabbare.

Det kan jag med all respekt inte hålla med om. Har du en fågelbok i "bakfickan" så slår du upp svaret på väldigt kort tid (sekunder). Dessutom lär man sig mkt mer på köpet, till nästa gång.

Med vänlig hälsning peter, som gjort resan...

PS men visst kan det vara en komplement. Men inget slår en fågelbok i snabbhet. DS

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar