Annons

Fågelidentifikation

Tackar, har inte haft ett rätt hittills, får väl trösta mig att de är de bilder som jag är mest osäker på :)

Denna fick den extrema gissningen Grönbena, men kan ju vara vad som helst

grönbena stämmer bra, även om jag tycker ryggfläckarna ser väl små ut. men det kan vara en ljuseffekt möjligen.

peter

grönbena stämmer bra, även om jag tycker ryggfläckarna ser väl små ut. men det kan vara en ljuseffekt möjligen.

peter

Ett rätt :), har nog ett tiotal bilder till jag är tveksam med, håller på att få lite ordning på alla mina fågelbilder

Jag har tre bilder här som skulle kunna vara drillsnäppa, de är tagna vid tre olika tillfällen så det behöver inte vara samma art

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    85.7 KB · Visningar: 11
Fantastiskt, det får väl räknas som tre rätt till :)

Kan det vara en lövsångare tro?

NIX, det är det inte. du är inne på helt fel släkte. nytt förslag?

ett annat tips är att även titta! på fågeln vid fototillfället. hur låter den? vilken miljö är den i, titta i fågelboken, sällskapar den med andra? allt detta tillsammans både höjer upplevelsen och kunskapsnivån. då är det lättare att få ännu bättre bilder i framtiden.

Med vänlig hälsning peter

ps
nu ska jag iväg o kolla på en annan art i det släktet du felaktigt föreslog, nämlign phylloscopus. en art som finns i dalarna för tillfället som heter nordsångare. den har jag bara sett o hört en gång innan i Sverige o det var säkert 15-20 år sedan. så jag kan inte hjälp dig här på ett tag, men det finns många andra duktiga som säkerligen hjälper dig!
ds

NIX, det är det inte. du är inne på helt fel släkte. nytt förslag?

ett annat tips är att även titta! på fågeln vid fototillfället. hur låter den? vilken miljö är den i, titta i fågelboken, sällskapar den med andra? allt detta tillsammans både höjer upplevelsen och kunskapsnivån. då är det lättare att få ännu bättre bilder i framtiden.

Med vänlig hälsning peter

ps
nu ska jag iväg o kolla på en annan art i det släktet du felaktigt föreslog, nämlign phylloscopus. en art som finns i dalarna för tillfället som heter nordsångare. den har jag bara sett o hört en gång innan i Sverige o det var säkert 15-20 år sedan. så jag kan inte hjälp dig här på ett tag, men det finns många andra duktiga som säkerligen hjälper dig!
ds

Mitt nästa bud är svartvit flugsnappare, hona.

Jo det är svårt att i efterhand artbestämma, men jag har så många bilder så jag tänkte få lite struktur i det. Har iaf lärt mig mycket under de månader jag har pusslat med detta. Läten mm får nog komma efter hand, men en gök kan jag nog bestämma

Ha en trevlig resa och hoppas att du får ditt återseende

Mitt nästa bud är svartvit flugsnappare, hona.

Jo det är svårt att i efterhand artbestämma, men jag har så många bilder så jag tänkte få lite struktur i det. Har iaf lärt mig mycket under de månader jag har pusslat med detta. Läten mm får nog komma efter hand, men en gök kan jag nog bestämma

Ha en trevlig resa och hoppas att du får ditt återseende

Med tanke på att Peter verkar vara på långresa så griper jag in lite i handlingen för att du inte ska ligga sömnlös och vänta på svar. Flugsnappare är inte heller korrekt. Nytt bud! :)

/Kjelle

Med tanke på att Peter verkar vara på långresa så griper jag in lite i handlingen för att du inte ska ligga sömnlös och vänta på svar. Flugsnappare är inte heller korrekt. Nytt bud! :)

/Kjelle
Jag provar med en annan sångare, Peter skrev att jag var i fel släkte så jag hoppade till snappare, men kanske det är en sångare typ Sylvia? Kan ju vara lik en Törnsångare

VIlken piplärka ?

Strecken på flanken ser ut som ängspiplärka, men jag tycker näbben ser för kraftig ut. Särskilt på de 2 sista bilderna ?

//Benny

Bilagor

• IMG_2017_06_28_0581.jpg
    IMG_2017_06_28_0581.jpg
    59.9 KB · Visningar: 10
  • IMG_2017_06_28_0582.jpg
    IMG_2017_06_28_0582.jpg
    59.7 KB · Visningar: 12
  • IMG_2017_06_28_0583.jpg
    IMG_2017_06_28_0583.jpg
    49.9 KB · Visningar: 11
  • IMG_2017_06_28_0584.jpg
    IMG_2017_06_28_0584.jpg
    56.4 KB · Visningar: 11
Strecken på flanken ser ut som ängspiplärka, men jag tycker näbben ser för kraftig ut. Särskilt på de 2 sista bilderna ?

//Benny
Nu är väl jag den sista du ska lita på :), men jag kommer ändå med ett förslag. Trädpiplärka både pga att den sitter i ett träd och den kraftigare näbb, men som sagt tro inte på mig, det gör jag inte själv :)

ANNONS