Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fågelidentifikation
- Trådstartare Anders_Andersson
- Start datum
Tbirder
Aktiv medlem
Hittade denna fågel 19/10 vid Öresjö (Borås).
Ser ut som sävsångare, men den flyttar i aug. enl. fågelboken.
Någon som vet exakt??
håhå
Det är en gärdsmyg.
Mvh Toni
Osquar
Aktiv medlem
Om jag får denna till en mindre flugsnappare. Har jag rätt då? Tagen i maj i södra Finland.
--Calle
Tyvärr inte, då det är den betydligt vanligare grå flugsnapparen...
/Oscar
wiksten
Aktiv medlem
Tyvärr inte, då det är den betydligt vanligare grå flugsnapparen...
/Oscar
Jag var rädd för det och onödigt optimistisk. Stort tack i alla fall!
--Calle
snakebunk
Aktiv medlem
Tbirder
Aktiv medlem
Jag tog bifogat kort i Halmstad för några veckor sedan. Gåsen till höger är ju en grågås, men vad är de fyra gässen till vänster för något? Jag tycker en hel del talar för att det är 1K bläsgås, men borde inte benen vara orange?
Mvh,
Andreas
Alla på bilden är grågäss. Som du skriver har bläsgäss orangea ben bl.a, och fjäderdräkten är överlag mörkare och mer brun än grågåsen som är just grå.
Mvh Toni
snakebunk
Aktiv medlem
Alla på bilden är grågäss. Som du skriver har bläsgäss orangea ben bl.a, och fjäderdräkten är överlag mörkare och mer brun än grågåsen som är just grå.
Mvh Toni
Tack så mycket!
gavia
Aktiv medlem
Jag tog bifogat kort i Halmstad för några veckor sedan. Gåsen till höger är ju en grågås, men vad är de fyra gässen till vänster för något? Jag tycker en hel del talar för att det är 1K bläsgås, men borde inte benen vara orange?
Mvh,
Andreas
visst har Toni rätt som oftast (jämt)
bifogar bild på två unga bläsgäss som jämförelse.
om jag får det att funka...
Med vänlig hälsning peter
Bilagor
gavia
Aktiv medlem
visst har Toni rätt som oftast (jämt)
bifogar bild på två unga bläsgäss som jämförelse.
om jag får det att funka...
Med vänlig hälsning peter
eller här så ser du även benen..
Med vänlig hälsning peter igen
Bilagor
Osquar
Aktiv medlem
hHttade detta bo i en granurskog i Östergötland:
Om fågelbo så blir mitt tips gärdsmyg. Annars skulle det kunna vara någon gnagare av modellen hasselmus eller liknande (finns fler arter av samma stuk).
/Oscar
spotmatic
Aktiv medlem
Om fågelbo så blir mitt tips gärdsmyg. Annars skulle det kunna vara någon gnagare av modellen hasselmus eller liknande (finns fler arter av samma stuk).
/Oscar
Ja Gärdsmyg kan vara ett bra tips. Dom borde trivas här med alla gamla träd som håller på att brytas ner här. mycket springa runt i o säkert en hel del mat.
Hasselmus också. Har inte hört om dom finns på Omberg. Men tänkbart, då det finns en hel del hasselbuskar här och ett varmt klimat på sydsluttningarna. Jag vet att det finns hasselmus inte så långt härifrån.
Tack Oscar för bra tips.
Osquar
Aktiv medlem
Ja Gärdsmyg kan vara ett bra tips. Dom borde trivas här med alla gamla träd som håller på att brytas ner här. mycket springa runt i o säkert en hel del mat.
Hasselmus också. Har inte hört om dom finns på Omberg. Men tänkbart, då det finns en hel del hasselbuskar här och ett varmt klimat på sydsluttningarna. Jag vet att det finns hasselmus inte så långt härifrån.
Tack Oscar för bra tips.
Om just hasselmus låter jag vara osagt, men jag tog den som exempel för ett par tre arter möss som har ett likartat utseende och leverne (buskmus tror jag en annan av dessa arter heter...).
Ingen utav dom är särskilt vanliga eller har stort utbredningsområde i landet, men som sagt, någondera av dessa små charmtroll kan ju vara ett alternativ till gärdsmygen...
Bengf
Aktiv medlem
Jag undrar över något märkligt, sedan C:A 14 dagar så har jag hört en fågel som först vid 20.30 och som senast 22:30 givit i från sig ett skarpt kort vissel ljud, frugan såg något som liknade en fågel som mycket snabbt for fram och tillbaka, samtidigt som den gav i från sig det korta skarpa vissel ljudet. Kolmörkt ute och sen oktober.
Jag bor i Degerfors 5,5 mil söder om Örebro, har närhet till mycket skog, själv hörde jag bara på avstånd, kan inte minnas att jag hört just detta ljud förut och framförallt inte i sen oktober.
Vänligen.
//Bengt.
Jag bor i Degerfors 5,5 mil söder om Örebro, har närhet till mycket skog, själv hörde jag bara på avstånd, kan inte minnas att jag hört just detta ljud förut och framförallt inte i sen oktober.
Vänligen.
//Bengt.
Osquar
Aktiv medlem
Jag undrar över något märkligt, sedan C:A 14 dagar så har jag hört en fågel som först vid 20.30 och som senast 22:30 givit i från sig ett skarpt kort vissel ljud, frugan såg något som liknade en fågel som mycket snabbt for fram och tillbaka, samtidigt som den gav i från sig det korta skarpa vissel ljudet. Kolmörkt ute och sen oktober.
Vänligen.
//Bengt.
Sparvuggla...?
/Oscar
Bengf
Aktiv medlem
Sparvuggla...?
/Oscar
Ja ta mig tusan, googlade på sparvuggla, och det måste vara den, även om jag upplevde ljudet i verkligheten som något klarare, men det kan vara inspelningen som ändrade lite.
Tack så mycket.
//Bengt.
krämskaft
Aktiv medlem