Advertisement
ANNONS
Annons

Fågelidentifikation

Sävsångare ??

Hittade denna fågel 19/10 vid Öresjö (Borås).
Ser ut som sävsångare, men den flyttar i aug. enl. fågelboken.
Någon som vet exakt??
håhå

Bilagor

• 247A4795FS.jpg
    247A4795FS.jpg
    68.3 KB · Visningar: 36
Mindre flugsnappare

Om jag får denna till en mindre flugsnappare. Har jag rätt då? Tagen i maj i södra Finland.

--Calle

Bilagor

• NR_33196.JPG
    NR_33196.JPG
    548.7 KB · Visningar: 24
Jag tog bifogat kort i Halmstad för några veckor sedan. Gåsen till höger är ju en grågås, men vad är de fyra gässen till vänster för något? Jag tycker en hel del talar för att det är 1K bläsgås, men borde inte benen vara orange?

Mvh,
Andreas

Bilagor

• gås.jpg
    gås.jpg
    194.5 KB · Visningar: 34
Jag tog bifogat kort i Halmstad för några veckor sedan. Gåsen till höger är ju en grågås, men vad är de fyra gässen till vänster för något? Jag tycker en hel del talar för att det är 1K bläsgås, men borde inte benen vara orange?

Mvh,
Andreas

Alla på bilden är grågäss. Som du skriver har bläsgäss orangea ben bl.a, och fjäderdräkten är överlag mörkare och mer brun än grågåsen som är just grå.

Mvh Toni

Mvh,
Andreas

visst har Toni rätt som oftast (jämt)
bifogar bild på två unga bläsgäss som jämförelse.
om jag får det att funka...

Med vänlig hälsning peter

Bilagor

• fågel öland 1410_8028_redigerad-2.jpg
    fågel öland 1410_8028_redigerad-2.jpg
    57.9 KB · Visningar: 81
visst har Toni rätt som oftast (jämt)
bifogar bild på två unga bläsgäss som jämförelse.
om jag får det att funka...

Med vänlig hälsning peter

eller här så ser du även benen..

Med vänlig hälsning peter igen

Bilagor

• fågel öland 131012_5813_redigerad-2.jpg
    fågel öland 131012_5813_redigerad-2.jpg
    119.9 KB · Visningar: 66
Om fågelbo så blir mitt tips gärdsmyg. Annars skulle det kunna vara någon gnagare av modellen hasselmus eller liknande (finns fler arter av samma stuk).

/Oscar

Ja Gärdsmyg kan vara ett bra tips. Dom borde trivas här med alla gamla träd som håller på att brytas ner här. mycket springa runt i o säkert en hel del mat.

Hasselmus också. Har inte hört om dom finns på Omberg. Men tänkbart, då det finns en hel del hasselbuskar här och ett varmt klimat på sydsluttningarna. Jag vet att det finns hasselmus inte så långt härifrån.

Tack Oscar för bra tips.

Ja Gärdsmyg kan vara ett bra tips. Dom borde trivas här med alla gamla träd som håller på att brytas ner här. mycket springa runt i o säkert en hel del mat.

Hasselmus också. Har inte hört om dom finns på Omberg. Men tänkbart, då det finns en hel del hasselbuskar här och ett varmt klimat på sydsluttningarna. Jag vet att det finns hasselmus inte så långt härifrån.

Tack Oscar för bra tips.

Om just hasselmus låter jag vara osagt, men jag tog den som exempel för ett par tre arter möss som har ett likartat utseende och leverne (buskmus tror jag en annan av dessa arter heter...).

Ingen utav dom är särskilt vanliga eller har stort utbredningsområde i landet, men som sagt, någondera av dessa små charmtroll kan ju vara ett alternativ till gärdsmygen...

Jag undrar över något märkligt, sedan C:A 14 dagar så har jag hört en fågel som först vid 20.30 och som senast 22:30 givit i från sig ett skarpt kort vissel ljud, frugan såg något som liknade en fågel som mycket snabbt for fram och tillbaka, samtidigt som den gav i från sig det korta skarpa vissel ljudet. Kolmörkt ute och sen oktober.

Jag bor i Degerfors 5,5 mil söder om Örebro, har närhet till mycket skog, själv hörde jag bara på avstånd, kan inte minnas att jag hört just detta ljud förut och framförallt inte i sen oktober.

Vänligen.
//Bengt.

Jag undrar över något märkligt, sedan C:A 14 dagar så har jag hört en fågel som först vid 20.30 och som senast 22:30 givit i från sig ett skarpt kort vissel ljud, frugan såg något som liknade en fågel som mycket snabbt for fram och tillbaka, samtidigt som den gav i från sig det korta skarpa vissel ljudet. Kolmörkt ute och sen oktober.

Jag bor i Degerfors 5,5 mil söder om Örebro, har närhet till mycket skog, själv hörde jag bara på avstånd, kan inte minnas att jag hört just detta ljud förut och framförallt inte i sen oktober.

Vänligen.
//Bengt.

Sparvuggla...?

/Oscar

Kan detta vara en stenfalk tro? Fotad över havet utanför Sundsvall i juli. Stor som en fisktärna ungefär. Den verkar bära på något byte.

Bilagor

• ThGr_20140700_0361.jpg
    ThGr_20140700_0361.jpg
    110.8 KB · Visningar: 84
  • ThGr_20140700_0372.jpg
    ThGr_20140700_0372.jpg
    86 KB · Visningar: 58
  • ThGr_20140700_0377.jpg
    ThGr_20140700_0377.jpg
    101 KB · Visningar: 85
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar