Annons

Fågelidentifikation

Korsnäbb ?

Fick syn på dessa idag på Hammarö Värmland men då dom höll till upp i trädtopparna var det svårt att få en bra observation. Fick det först till Mindre men då jag ser det vita på vingen på den uppe till höger och att den är relativt smäcker i huvud och näbb form funderar jag på om det inte kan vara Bändel. Den bilden med ensam klarröd fågel på tycker jag är för röd för en vanlig korsnäbb. Är jag helt fel ute ?
MVH Jonas
 

Bilagor

  • Korsnäbb1.jpg
    Korsnäbb1.jpg
    255.7 KB · Visningar: 98
  • Korsnäbb2.jpg
    Korsnäbb2.jpg
    234.6 KB · Visningar: 113
Fick syn på dessa idag på Hammarö Värmland men då dom höll till upp i trädtopparna var det svårt att få en bra observation. Fick det först till Mindre men då jag ser det vita på vingen på den uppe till höger och att den är relativt smäcker i huvud och näbb form funderar jag på om det inte kan vara Bändel. Den bilden med ensam klarröd fågel på tycker jag är för röd för en vanlig korsnäbb. Är jag helt fel ute ?
MVH Jonas

Har du tänkt i banorna Tallbit ?
Lyssna på en ljudfil och försök kom ihåg hur dom lät.
 
Kan det vara bändelkorsnäbb?
Den har ungefär samma fjädertäckning som den på din bild och den låter entonigt också.
Mvh
Simon

Jag har efter mycket sökande på olika sidor jämfört och fastnade för Mindre korsnäbb. Nu blir jag dock osäker igen då min första spontana identifiering var Bändel.
// Jonas
 
Kan det vara en ung kungsörn eller är jag helt ute och cyklar?? Hoppas på hjälp att identifiera denna!
 

Bilagor

  • _MG_6064id.jpg
    _MG_6064id.jpg
    27.2 KB · Visningar: 908
Trots ljusa undersidor, kan detta vara kärrsnäppor? Fotat 25/9 utanför Alnö (Medelpad).
/Thomas
 

Bilagor

  • ThGr_20150925_0492.jpg
    ThGr_20150925_0492.jpg
    64.1 KB · Visningar: 86
  • ThGr_20150925_0465.jpg
    ThGr_20150925_0465.jpg
    59.7 KB · Visningar: 75
Wahlberg's Eagle ?!?

Hej

Hoppas nån kan hjälpa mig med att identifiera denna fågel. Bilden är tagen i Centrala Serengeti, Tanzania i början av november och tyvärr har jag bara bilder bakifrån som den här.

Hade nästan bestämt mig för att det var en Wahlberg's Eagle (baserat på bla nacktofsen) när jag började googla bilder på nätet och upptäckte att ögonfärgen inte kändes rätt. Fågeln på bilden har blekt gul-gröna ögon medan dom googlade bilderna ser ut att ha mycket starkare orange färg på ögonen.

Efter att ha börjat tveka är jag nu helt förvirrad, är det helt enkelt en brun glada eller är jag helt ute och cyklar och det är nåt helt annat?!?
 

Bilagor

  • Wahlberg's Eagle  20151105-2956.jpg
    Wahlberg's Eagle 20151105-2956.jpg
    343.7 KB · Visningar: 78
Hej
"Nacktofsen" är förmodligen bara hjäss/nackfjädrar som lyfts i vinden (se liknande fjäderlyft på örnens högra sida, indikerar att det blåste vid fototillfället).

Irisfärgen är en ålderskaraktär hos bl.a rovfåglar, sällan artkaraktär. Dessutom ska man alltid ta färgåtergivningar i digitala bilder med en viss nypa salt, då man inte vet något om hur bilden är redigerad, kalibrerade skärmar, bildens färgrymd.... (vem sa att digital fotografering är så mycket enklare än den analoga....?).

Slutligen, "din" örn ovan kan mycket väl vara en Wahlberg's Eagle men även savannörn. Tror i och för sig på Wahlberg's, då en savann borde vara snäppet ljusare i fjäderdräkten samt ha ännu lite längre mungipa (karaktär för savann- och stäppörn att mungipan sträcker sig ända bort till ögats bakkant). Hade du lyckats få en bild på örnen i flykten, hade ytterligare artkaraktärer kunna bedömas.

/Oscar


Hej

Hoppas nån kan hjälpa mig med att identifiera denna fågel. Bilden är tagen i Centrala Serengeti, Tanzania i början av november och tyvärr har jag bara bilder bakifrån som den här.

Hade nästan bestämt mig för att det var en Wahlberg's Eagle (baserat på bla nacktofsen) när jag började googla bilder på nätet och upptäckte att ögonfärgen inte kändes rätt. Fågeln på bilden har blekt gul-gröna ögon medan dom googlade bilderna ser ut att ha mycket starkare orange färg på ögonen.

Efter att ha börjat tveka är jag nu helt förvirrad, är det helt enkelt en brun glada eller är jag helt ute och cyklar och det är nåt helt annat?!?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.