Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Jag var ute vid Getterön idag och tog några hastigt tagna bilder i motljus på en rovfågel som jag uppfattade som någon slags hök. Den är större än en falk och har långa smala vingar. Bilden är autokorrigerad då färgerna var svåra att se. Ni skall därför ta färgåtergivningen med en nypa salt. Jag uppfattade i alla fall kroppen som brunröd.
Om jag skall göra en avancerad gissning själv så tror jag detta är en ängs- eller stäpphök.

det är med ängs/stäpp/blåhöks komplexet kan vara knepigt med bra bilder..vilket dessa inte är. suddiga o mörka.
men att det är en ängshök är det minst troliga för de har redan lämnat landet de allra allra flesta.

då har vi blåhök o stäpp kvar.
blåhök är en vanligare fågel än stäpp. men just denna hösten har det varit en all time high för just stäpphök.
dräktkaraktärer går inte att se några avgörande på dessa bilder. kvarstår då att räkna spretande handpennor. på alla bilder får jag det till fyra. det indikerar stäpphök, men jag hade nog personligen avstått från en säker artbestämning utifrån dessa bilder.
Med vänlig hälsning peter berglin
 
Är detta en ung ormvråk? Fotad i dimman nu på morgonen på slätten i Östergötland.

/Staffan
 

Bilagor

  • 150929-0044kopia.jpg
    150929-0044kopia.jpg
    61.1 KB · Visningar: 59
Röd Glada?

Skulle vilja ha hjälp med denna som jag tror är Rödglada.
Det var nästan ett tiotal som cirklade runt åkern och jag har aldrig sett denna fågel tidigare.
Men närmast verkar gladan hamna efter en titt i fågelguiden.

Thomas
 

Bilagor

  • Glada1.JPG
    Glada1.JPG
    126 KB · Visningar: 33
  • Glada2.JPG
    Glada2.JPG
    82.4 KB · Visningar: 329
Vilken vadare är det i mitten ?

Hej igen, sitter och går igenom bilder från året och fastnar på denna där jag inte får till den större som är i mitten. Den till höger får jag till en Gluttsnäppa och till vänster en Tofsvipa och har tidigare noterat även den i mitten som en Glutt men är nu osäker. Benfärgen är ju mer röd och näbben ljus med mörk spets vilket då skulle kunna ge en Svartsnäppa men då tycker jag inte ett övrigt tyder på det. Bilden är tagen 16 juli utanför Karlstad.
/ Jonas
 

Bilagor

  • bild 3.jpg
    bild 3.jpg
    373.7 KB · Visningar: 63
Hej igen, sitter och går igenom bilder från året och fastnar på denna där jag inte får till den större som är i mitten. Den till höger får jag till en Gluttsnäppa och till vänster en Tofsvipa och har tidigare noterat även den i mitten som en Glutt men är nu osäker. Benfärgen är ju mer röd och näbben ljus med mörk spets vilket då skulle kunna ge en Svartsnäppa men då tycker jag inte ett övrigt tyder på det. Bilden är tagen 16 juli utanför Karlstad.
/ Jonas

mittersta fågeln är en gluttsnäppa.

Med vänlig hälsning peter
 
Stäpphök eller annat?

Nu har jag fått lite identifieringsproblem..på den första bilden villa jag tro att jag fått en stäpphök på bild ..men på den andra vart jag osäker...kanske har den halsband iallafall..bilderna är tagna med en dags mellanrum på samma ställe Roxen västra stranden. Ljuset faller lite olika på bilderna
Någon som kan hjälpa mig lite?
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    82.7 KB · Visningar: 50
Tack så mycket Oscar för snabbt svar

och tack Peter för den extra infon, jag är rätt ny på fåglar så all extra info är verkligen uppskattat
 
Tack så mycket Oscar för snabbt svar

och tack Peter för den extra infon, jag är rätt ny på fåglar så all extra info är verkligen uppskattat

då har du mkt att upptäcka runt Roxen. Det finns en mkt aktiv fågel förening i Linköping du med fördel kan dra nytta av. Sök på Linköpings fågelklubb kontakta dem gärna så höjer du ditt intresse.

Med vänlig hälsning peter
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.