gavia
Aktiv medlem
Jag var ute vid Getterön idag och tog några hastigt tagna bilder i motljus på en rovfågel som jag uppfattade som någon slags hök. Den är större än en falk och har långa smala vingar. Bilden är autokorrigerad då färgerna var svåra att se. Ni skall därför ta färgåtergivningen med en nypa salt. Jag uppfattade i alla fall kroppen som brunröd.
Om jag skall göra en avancerad gissning själv så tror jag detta är en ängs- eller stäpphök.
det är med ängs/stäpp/blåhöks komplexet kan vara knepigt med bra bilder..vilket dessa inte är. suddiga o mörka.
men att det är en ängshök är det minst troliga för de har redan lämnat landet de allra allra flesta.
då har vi blåhök o stäpp kvar.
blåhök är en vanligare fågel än stäpp. men just denna hösten har det varit en all time high för just stäpphök.
dräktkaraktärer går inte att se några avgörande på dessa bilder. kvarstår då att räkna spretande handpennor. på alla bilder får jag det till fyra. det indikerar stäpphök, men jag hade nog personligen avstått från en säker artbestämning utifrån dessa bilder.
Med vänlig hälsning peter berglin