Annons

Fågelidentifikation

Här är en sista bild från tillfället. (Fågeln sprang på ytan över hela ån, med en ögonblicks paus mitt på. Inget simmande eller flygande...)

mvh/
Mats

Den bilden var bättre. Nu syns den för mindre doppingar "avhuggna" bakdelen tydligt, och med den vingteckningen kan det bara vara smådopping.

Mvh Toni
 
Här är en vadare till från i kväll. Till höger är det större strandpipare, men vad är det i mitten?
/Thomas
 

Bilagor

  • ThGr_20150925_0157.jpg
    ThGr_20150925_0157.jpg
    175.9 KB · Visningar: 48
Funderar lite på vad det är för rovfågel jag fotat, den var ganska liten så jag trodde det var en tornfalk först..det närmaste jag kommer i fågelguiden är stenfalk..eller sparvhök..den jagade steglitser över strandängarna vid Roxen, Östergötland idag
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    17.1 KB · Visningar: 37
Funderar lite på vad det är för rovfågel jag fotat, den var ganska liten så jag trodde det var en tornfalk först..det närmaste jag kommer i fågelguiden är stenfalk..eller sparvhök..den jagade steglitser över strandängarna vid Roxen, Östergötland idag

Ja, sparvhök.

//Benny
 
Vad är detta för rovfågel?

Jag var ute vid Getterön idag och tog några hastigt tagna bilder i motljus på en rovfågel som jag uppfattade som någon slags hök. Den är större än en falk och har långa smala vingar. Bilden är autokorrigerad då färgerna var svåra att se. Ni skall därför ta färgåtergivningen med en nypa salt. Jag uppfattade i alla fall kroppen som brunröd.
Om jag skall göra en avancerad gissning själv så tror jag detta är en ängs- eller stäpphök.
 

Bilagor

  • IMG_3094.jpg
    IMG_3094.jpg
    15.4 KB · Visningar: 31
  • IMG_3095.jpg
    IMG_3095.jpg
    20 KB · Visningar: 42
  • IMG_3096.jpg
    IMG_3096.jpg
    17.5 KB · Visningar: 29
  • IMG_3097.jpg
    IMG_3097.jpg
    12.2 KB · Visningar: 19
  • IMG_3098.jpg
    IMG_3098.jpg
    12.4 KB · Visningar: 22
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.