Annons

Fågelidentifikation

En kluring!

Ja denna fågel tog jag för en duvhök när jag var ute, men nu när jag ser bildne på datorn så känns det ju verkligen uggla. Eller vad säger ni?!?!?!
 

Bilagor

  • ugglamt.jpg
    ugglamt.jpg
    86.9 KB · Visningar: 2,725
Större Skrikörn?

En annan kluring. Fotograferad kl 9 i går morse i mycket dåligt fotoväder, och på långt avstånd. Fotograferad i samma område nere vid Falsterbo/Ljunghusen där det i en dryg veckas tid har befunnit sig en 1-års Större Skrikörn.

Kan det vara denna (om det nu går att uttyda från bilden...)?
 

Bilagor

  • större skrikörn 009_400.jpg
    större skrikörn 009_400.jpg
    73.5 KB · Visningar: 2,508
Jag tog den först för en stor vråk. Den segelflög över en strandäng vid Banvallen, gick ner på lägre höjd ett par gånger som om den skulle titta närmre på något eventuellt ätbart och sedan steg den igen. Den har ett ljust band över stjärtfjädrarna, kan anas marginellt. Lägger in två bilder till.
Detta är samma bild som föregående, dock med justerade levels för att öka kontrasterna lite.
 

Bilagor

  • större skrikörn 009_levels_400.jpg
    större skrikörn 009_levels_400.jpg
    36.4 KB · Visningar: 2,481
På denna ser man, tycker jag, tydligt att det inte handlar om korp.
 

Bilagor

  • större skrikörn 012.jpg
    större skrikörn 012.jpg
    91 KB · Visningar: 2,482
Från första bilden är jag också helt inne på kråkfågel, korp eller med tanke på den till synes klena näbben kråka. Men på den sista bilden är ju vingen rätt bred...
 
En korp är det inte då korp har en kilformad stjärt. Tycker att de breda vingarna och väl spretande "fingrarna" talar för skrikörnen, man kan väl även ana lite vitt på övre stjärttäckarna som denna ör har.
 
Aquila79 skrev:
En korp är det inte då korp har en kilformad stjärt. Tycker att de breda vingarna och väl spretande "fingrarna" talar för skrikörnen, man kan väl även ana lite vitt på övre stjärttäckarna som denna ör har.
Helt rätt David, där är ett vitt band eller vad man skall kalla det över stjärtfjädrarna. Får väl helt enkelt sikta på att ta bättre bilder nästa gång :eek:)
 
å andra sidan den ser lite för långvingad ut, samt ha för mycket vitt på ovansidan stjärten. Passar bättre in på kungsörn eller fjällvråk..
 
Har vråken verkligen så spretiga vingpennor?

Min första tanke var ju att det var vråk, men när jag sedan kom hem och laddadde över bilderna i datorn så tyckte jag vingen var mer örn än vråk. Mailade han som tipsade mig om Skrikörnen, och han tyckte också att det var örn och skickade vidare bilderna till en som var bättre på rovfåglar än han själv. Under tiden tänkte jag ta hjälp av expertisen här. Som sagt, inga bra bilder. Bättre foton fick en annan skådare --> http://www.artportalen.se/artportalen/gallery/Image.aspx?obsID=7787347&imageID=25264
 
Ja, där var ju lite spretiga vingpennor också... Svårt att säga.

Mörk i fält? Om fälten på den var mörka menar du? Det var svårt att säga, det var rejält grått väder och långt avstånd. Men jag tyckte att den såg mörk ut, mycket mörkare än de fjällvråkar jag sett som ju brukar ha i vart fall delvis ljus fjäderdräckt. Nu vet jag ju att orm- och kanske även fjällvråken (?) har en förmåga att ha allsköns skiftande färger/mönstringi sin fjäderdräkt...

En av anledningarna till att jag inte direkt tog den för örn var att jag tyckte den var för liten. Den var inte lika stor som de havs- eller kungsörnar jag sett (vilket förvisso inte är så många). Samtidigt, var den större än normala ormvråkar, så min tanke var en fjällvråk eller något sådant, just för beteendet att segelflyga lite över ängarna likt ormvråkar. Som sagt, svårt. Får se om jag kan dra ut där på söndag förmiddag om den är kvar då, och få bättre bilder.
 
I fält = ute i naturen :)

Men jag sätter nog en peng på större skrikörn i alla fall, de är ju rejält mycket mindre än havsörn och även mindre än kungsörn. Lycka till på söndag!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.