Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fågelidentifikation
- Trådstartare Anders_Andersson
- Start datum
mikaelackelman
Medlem
Gråsiska
Sabud
Aktiv medlem
mikaelackelman skrev:
Gråsiska
Bara den adulta hanen har mycket klarrött på bröstet, i övrigt är kön och åldrar svåra ett skilja i fält....tack Mikael, nu har jag hittat den!
Magnus Kumlin
Aktiv medlem
Newman75
Aktiv medlem
Större Skrikörn?
En annan kluring. Fotograferad kl 9 i går morse i mycket dåligt fotoväder, och på långt avstånd. Fotograferad i samma område nere vid Falsterbo/Ljunghusen där det i en dryg veckas tid har befunnit sig en 1-års Större Skrikörn.
Kan det vara denna (om det nu går att uttyda från bilden...)?
En annan kluring. Fotograferad kl 9 i går morse i mycket dåligt fotoväder, och på långt avstånd. Fotograferad i samma område nere vid Falsterbo/Ljunghusen där det i en dryg veckas tid har befunnit sig en 1-års Större Skrikörn.
Kan det vara denna (om det nu går att uttyda från bilden...)?
Bilagor
arne strömberg
Aktiv medlem
Det första jag tänkte på var korp, men inte så lätt att säga.
Arne
Arne
Newman75
Aktiv medlem
Jag tog den först för en stor vråk. Den segelflög över en strandäng vid Banvallen, gick ner på lägre höjd ett par gånger som om den skulle titta närmre på något eventuellt ätbart och sedan steg den igen. Den har ett ljust band över stjärtfjädrarna, kan anas marginellt. Lägger in två bilder till.
Detta är samma bild som föregående, dock med justerade levels för att öka kontrasterna lite.
Detta är samma bild som föregående, dock med justerade levels för att öka kontrasterna lite.
Bilagor
egaeci
Aktiv medlem
Är det någon som vet vad detta är för fågel?
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/857351.htm
Jag har sökt på alla strandfågelnamn jag kunde komma på, men jag kan inte så många så jag hittade inte fågeln Den är större än en skata men mindre än en gräsand.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/857351.htm
Jag har sökt på alla strandfågelnamn jag kunde komma på, men jag kan inte så många så jag hittade inte fågeln Den är större än en skata men mindre än en gräsand.
Newman75
Aktiv medlem
Helt rätt David, där är ett vitt band eller vad man skall kalla det över stjärtfjädrarna. Får väl helt enkelt sikta på att ta bättre bilder nästa gång )Aquila79 skrev:
En korp är det inte då korp har en kilformad stjärt. Tycker att de breda vingarna och väl spretande "fingrarna" talar för skrikörnen, man kan väl även ana lite vitt på övre stjärttäckarna som denna ör har.
Newman75
Aktiv medlem
Har vråken verkligen så spretiga vingpennor?
Min första tanke var ju att det var vråk, men när jag sedan kom hem och laddadde över bilderna i datorn så tyckte jag vingen var mer örn än vråk. Mailade han som tipsade mig om Skrikörnen, och han tyckte också att det var örn och skickade vidare bilderna till en som var bättre på rovfåglar än han själv. Under tiden tänkte jag ta hjälp av expertisen här. Som sagt, inga bra bilder. Bättre foton fick en annan skådare --> http://www.artportalen.se/artportalen/gallery/Image.aspx?obsID=7787347&imageID=25264
Min första tanke var ju att det var vråk, men när jag sedan kom hem och laddadde över bilderna i datorn så tyckte jag vingen var mer örn än vråk. Mailade han som tipsade mig om Skrikörnen, och han tyckte också att det var örn och skickade vidare bilderna till en som var bättre på rovfåglar än han själv. Under tiden tänkte jag ta hjälp av expertisen här. Som sagt, inga bra bilder. Bättre foton fick en annan skådare --> http://www.artportalen.se/artportalen/gallery/Image.aspx?obsID=7787347&imageID=25264
Aquila79
Aktiv medlem
Ja, på dom bilderna var det ju ingen tvekan..här är ett ex på hur fjällvråk kan se ut:
http://www.artportalen.se/artportalen/gallery/images/swe/birds/2006/large/24859.jpg
Men din fåfgel ser stor och bredvingad ut, så det kanske är en örn ändå.. gav den ett mörkt intryck i fält?
http://www.artportalen.se/artportalen/gallery/images/swe/birds/2006/large/24859.jpg
Men din fåfgel ser stor och bredvingad ut, så det kanske är en örn ändå.. gav den ett mörkt intryck i fält?
Newman75
Aktiv medlem
Ja, där var ju lite spretiga vingpennor också... Svårt att säga.
Mörk i fält? Om fälten på den var mörka menar du? Det var svårt att säga, det var rejält grått väder och långt avstånd. Men jag tyckte att den såg mörk ut, mycket mörkare än de fjällvråkar jag sett som ju brukar ha i vart fall delvis ljus fjäderdräckt. Nu vet jag ju att orm- och kanske även fjällvråken (?) har en förmåga att ha allsköns skiftande färger/mönstringi sin fjäderdräkt...
En av anledningarna till att jag inte direkt tog den för örn var att jag tyckte den var för liten. Den var inte lika stor som de havs- eller kungsörnar jag sett (vilket förvisso inte är så många). Samtidigt, var den större än normala ormvråkar, så min tanke var en fjällvråk eller något sådant, just för beteendet att segelflyga lite över ängarna likt ormvråkar. Som sagt, svårt. Får se om jag kan dra ut där på söndag förmiddag om den är kvar då, och få bättre bilder.
Mörk i fält? Om fälten på den var mörka menar du? Det var svårt att säga, det var rejält grått väder och långt avstånd. Men jag tyckte att den såg mörk ut, mycket mörkare än de fjällvråkar jag sett som ju brukar ha i vart fall delvis ljus fjäderdräckt. Nu vet jag ju att orm- och kanske även fjällvråken (?) har en förmåga att ha allsköns skiftande färger/mönstringi sin fjäderdräkt...
En av anledningarna till att jag inte direkt tog den för örn var att jag tyckte den var för liten. Den var inte lika stor som de havs- eller kungsörnar jag sett (vilket förvisso inte är så många). Samtidigt, var den större än normala ormvråkar, så min tanke var en fjällvråk eller något sådant, just för beteendet att segelflyga lite över ängarna likt ormvråkar. Som sagt, svårt. Får se om jag kan dra ut där på söndag förmiddag om den är kvar då, och få bättre bilder.