Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Duvhök, juvenil ?

Nötskrikorna förde ett herrans oväsen idag o när jag tittade dit såg jag en stor rovfågel. Sen kom skator o kråkor också, då gav han sig iväg. Jag gissar på att det är en juvenil duvhök, vad tror ni? Bilden är tagen i Gröndal, Stockholm för några timmar sen. Stjärtfjädrarna tycker jag har ganska tydliga breda tvärstreck som väl duvhökar har.

Bilagor

• rov3.jpg
    rov3.jpg
    29 KB · Visningar: 2,494
Re: Duvhök, juvenil ?

idiom skrev:
Nötskrikorna förde ett herrans oväsen idag o när jag tittade dit såg jag en stor rovfågel. Sen kom skator o kråkor också, då gav han sig iväg. Jag gissar på att det är en juvenil duvhök, vad tror ni? Bilden är tagen i Gröndal, Stockholm för några timmar sen. Stjärtfjädrarna tycker jag har ganska tydliga breda tvärstreck som väl duvhökar har.

Juvenil duvhök stämmer bra! Det som man främst sklijer unga duvhökar från sparvhökar på är det längsstreckade bröstet som sparvhökar aldrig har.

Oki, tack för det! :) Var väl mest osäker på att den var så brun, samt att formen var så långsmal och det gula på näbben. Hittade inga unga duvhökar som såg likadana ut på webben.

Bilagor

• roo.jpg
    roo.jpg
    12.3 KB · Visningar: 2,440
Vad kan det här vara för ufo?
Har aldrig sett en förut, den är ganska anonym till utseendet.
Typiskt att man missa fokus och fick skakoskärpa också.

Bilagor

• ufo.jpg
    ufo.jpg
    34.6 KB · Visningar: 2,392
Fågelhjälp

Tjena!
Såg denna rovfågel idag, dessvärre var det alldeles för långt bort och det regnade. Jag beklagar verkligen bilderna men det vore kul att veta vad det var som jag såg.
De rovfåglar som jag vet rörde sig i området under denna tidpunkt var:
- Blå Kärrhök
- Ormvråk
- Kungsörn
- Fjällvråk
- Havsörn

Hoppas på hjälp!

Mvh
Matte

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar