Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Fågelidentifikation
- Trådstartare Anders_Andersson
- Start datum
dokido
Aktiv medlem
Duvhök, juvenil ?
Nötskrikorna förde ett herrans oväsen idag o när jag tittade dit såg jag en stor rovfågel. Sen kom skator o kråkor också, då gav han sig iväg. Jag gissar på att det är en juvenil duvhök, vad tror ni? Bilden är tagen i Gröndal, Stockholm för några timmar sen. Stjärtfjädrarna tycker jag har ganska tydliga breda tvärstreck som väl duvhökar har.
Nötskrikorna förde ett herrans oväsen idag o när jag tittade dit såg jag en stor rovfågel. Sen kom skator o kråkor också, då gav han sig iväg. Jag gissar på att det är en juvenil duvhök, vad tror ni? Bilden är tagen i Gröndal, Stockholm för några timmar sen. Stjärtfjädrarna tycker jag har ganska tydliga breda tvärstreck som väl duvhökar har.
Bilagor
Aquila79
Aktiv medlem
Re: Duvhök, juvenil ?
Juvenil duvhök stämmer bra! Det som man främst sklijer unga duvhökar från sparvhökar på är det längsstreckade bröstet som sparvhökar aldrig har.
idiom skrev:
Juvenil duvhök stämmer bra! Det som man främst sklijer unga duvhökar från sparvhökar på är det längsstreckade bröstet som sparvhökar aldrig har.
Aquila79
Aktiv medlem
Unga duvhökar är alltid brunaktiga, blir mer gråa och mörka med åldern. Det gula vid näbben är också normalt. Se tex: http://nof.orebro.se/galleri/Duvhok2_ls.jpg
pallep
Aktiv medlem
meathead skrev:
Vad är detta för ungfågel?
/Henrik
Hehe snubben har skön attityd med tanke på hur ful han är. (jag menar alltså fågeln. )
pallep
Aktiv medlem
Geting skrev:
Det är en gärdsmyg som du fotat.
Där ser man, tack för det.
Graylingman
Aktiv medlem
Gröngöling
meathead
Avslutat medlemskap
WFS) (Graylingman skrev:
Gröngöling
Tack ..Coolt har aldrig sett en Gröngöling förut.
/Henrik
Anders_Andersson
Aktiv medlem
Gröngölingen är kanske mer en fågel man hör, snarare än ser. Kul att du fick en bild.meathead skrev:
Tack ..Coolt har aldrig sett en Gröngöling förut.
/Henrik
Warbird
Aktiv medlem
En havsörn? Bilden tagen närheten av Västersjön i skåne. Mörkt och grått väder, så bildkvaliten är knappast bra...
http://mats.zenfolio.com/p421128886/?photo=h38DA1428#877341887
Edit: Länken ändrad.
http://mats.zenfolio.com/p421128886/?photo=h38DA1428#877341887
Edit: Länken ändrad.
Warbird
Aktiv medlem
Re: japp
Det var den första örn jag någonsin sett i verkligheten, så det var spännande!
Tackar.Tonyeagle skrev:
Subadult havsörn.
Det var den första örn jag någonsin sett i verkligheten, så det var spännande!
MatteH
Aktiv medlem
Fågelhjälp
Tjena!
Såg denna rovfågel idag, dessvärre var det alldeles för långt bort och det regnade. Jag beklagar verkligen bilderna men det vore kul att veta vad det var som jag såg.
De rovfåglar som jag vet rörde sig i området under denna tidpunkt var:
- Blå Kärrhök
- Ormvråk
- Kungsörn
- Fjällvråk
- Havsörn
Hoppas på hjälp!
Mvh
Matte
Tjena!
Såg denna rovfågel idag, dessvärre var det alldeles för långt bort och det regnade. Jag beklagar verkligen bilderna men det vore kul att veta vad det var som jag såg.
De rovfåglar som jag vet rörde sig i området under denna tidpunkt var:
- Blå Kärrhök
- Ormvråk
- Kungsörn
- Fjällvråk
- Havsörn
Hoppas på hjälp!
Mvh
Matte