Annons

Fågelidentifikation

Tack för svaren, Peter, Jonas och Benny.

Det ser nog allt ut som en stenskvätta,
men bilden i min fågelbok är mer klar/stark i färgerna, så det lurade mig.

Tack för hjälpen
Anders
 
Skärpip? Bilden tagen igår på Yttre Tistlarna i Göteborgs södra skärgård. Lyckades inte ta några bilder framifrån men såg mha kikaren ett mycket spräckligt bröst.
 

Bilagor

  • 20130722-tistlarna-0012.jpg
    20130722-tistlarna-0012.jpg
    342 KB · Visningar: 92

Det är som det nämns i artikeln säkerligen en afrikansk vävarfågel (Bishops) av endera art, men att det helsvarta bröstet ställer till det... Hur som haver en klockren burfågel på rymmen...

/Oscar

P.S
Hittade lite bilder på Red Bishop med svart bröst...
http://static.gotpetsonline.com/pic...-breeders-chicks/pictures/red-bishop-0002.jpg

http://www.skeiding.co.za/assets/dy...een_onderskrifte_by_enige_van_die_4_fotos.jpg

Du får väl vidrabefordra infon, då jag inte har möjlighet att logga in på deras svarsfora.
D.S
 
Senast ändrad:
Örn, men vilken?

Suktade efter Gåsgam vid Havgårdssjön i Skåne idag men blev inget av det.

Direkt när jag kom dit slog dock hjärtat ett dubbelslag när ett gigantiskt monster flög över bilen på några meters höjd och upp mot punkt 106 (hög kulle). Han bara se den i ögonvrån innan den flög över bilen. Strax efter kom den runt kullen och flög runt i en cirkel där lite, ivrigt mobbad av annan fågel. Sedan flög den över vägen igen och försvann bakom ett träd i 3-4 sekunder och sedan kom en annan liknande fågel ut på andra sidan trädet. Helt säker på att det var samma var jag fram till att jag såg bilderna i datorn, tycker kanske de ser lite olika ut men det skulle vara osannolikt med att en örn flyger in bakom ett träd och en annan ut bakom samma sekunderna senare. Slog sig sedan ner i en elstolpe bra långt bort, har med bilden bara för att om möjligt visa storlek på sittande fåge.

Så, gåsgam är det inte (tror jag), för kort hals för att vara gamlik.

Men örn känns ju bra. havsörn säger jag på första. Inte lika säker på andra. Igår siktades mindre skrikörn på lokalen. Någon som känner sig bättre på silhuetter än vad jag gör som vill ge mig facit? Mig gissning blir trots allt havsörn.
 

Bilagor

  • IMG_6518.jpg
    IMG_6518.jpg
    126.5 KB · Visningar: 94
  • IMG_6525.jpg
    IMG_6525.jpg
    84.1 KB · Visningar: 84
  • IMG_6543.jpg
    IMG_6543.jpg
    263.8 KB · Visningar: 92
Suktade efter Gåsgam vid Havgårdssjön i Skåne idag men blev inget av det.

Direkt när jag kom dit slog dock hjärtat ett dubbelslag när ett gigantiskt monster flög över bilen på några meters höjd och upp mot punkt 106 (hög kulle). Han bara se den i ögonvrån innan den flög över bilen. Strax efter kom den runt kullen och flög runt i en cirkel där lite, ivrigt mobbad av annan fågel. Sedan flög den över vägen igen och försvann bakom ett träd i 3-4 sekunder och sedan kom en annan liknande fågel ut på andra sidan trädet. Helt säker på att det var samma var jag fram till att jag såg bilderna i datorn, tycker kanske de ser lite olika ut men det skulle vara osannolikt med att en örn flyger in bakom ett träd och en annan ut bakom samma sekunderna senare. Slog sig sedan ner i en elstolpe bra långt bort, har med bilden bara för att om möjligt visa storlek på sittande fåge.

Så, gåsgam är det inte (tror jag), för kort hals för att vara gamlik.

Men örn känns ju bra. havsörn säger jag på första. Inte lika säker på andra. Igår siktades mindre skrikörn på lokalen. Någon som känner sig bättre på silhuetter än vad jag gör som vill ge mig facit? Mig gissning blir trots allt havsörn.

Havsörn är det, och samma individ på båda bilderna. Kolla handpennorna på vänster hand tex.

Mvh, Toni
 
Hej på er, någon som kan svara på vad detta är...?
Tack på förhand

Mvh. Henke
 

Bilagor

  • IMG_6119_redigerad-1.jpg
    IMG_6119_redigerad-1.jpg
    76.1 KB · Visningar: 315
Svarthätta

Är detta en svarthätta?
Sjunger iallafall fantastiskt fint.

Tack för all hjälp vi amatörer får på denna tråd

// Thomas
 

Bilagor

  • svarthätta.JPG
    svarthätta.JPG
    152.1 KB · Visningar: 61
Några frågor efter en morgon i Lövstagömslet

Jag är en glad amatör som börjat tycka om att fota fåglar. Så, imorse vaknade jag 0330 klarvaken och vad var väl då bättre än att åka ut till Lövstagömslet i Asköviken. Tror jag har identifierat de flesta arterna, men har några frågor:

Är detta en brun kärrhök som blir jagad/störs av en tofsvipa?

Sedan är det en som jag inte har en aning om.

De två sista. Är det trastsångare?

mvh
/Lars
 

Bilagor

  • IMG_1274_beskuren.jpg
    IMG_1274_beskuren.jpg
    19.3 KB · Visningar: 65
  • IMG_0813_beskuren.jpg
    IMG_0813_beskuren.jpg
    63.6 KB · Visningar: 59
  • IMG_0975_beskuren.jpg
    IMG_0975_beskuren.jpg
    77.4 KB · Visningar: 64
  • IMG_0993_beskuren.jpg
    IMG_0993_beskuren.jpg
    89.1 KB · Visningar: 70
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.