Annons

Fågelidentifikation

Jag är en glad amatör som börjat tycka om att fota fåglar. Så, imorse vaknade jag 0330 klarvaken och vad var väl då bättre än att åka ut till Lövstagömslet i Asköviken. Tror jag har identifierat de flesta arterna, men har några frågor:

Är detta en brun kärrhök som blir jagad/störs av en tofsvipa?

Sedan är det en som jag inte har en aning om.

De två sista. Är det trastsångare?

mvh
/Lars

På fråga 1 är svaret "Ja".
Sedan kommer stare, gulärla respektive sädesärla.

/Oscar
 
Rörsångare

Kan vi säga rörsångare om den här och så är det bra med det? I området finns även vassångare.
/Henrik
 

Bilagor

  • 20130726-DSC_6020_mini.jpg
    20130726-DSC_6020_mini.jpg
    36.4 KB · Visningar: 80
Kan vi säga rörsångare om den här och så är det bra med det? I området finns även vassångare.
/Henrik

dessa arter är mkt svåra att skilja åt i fält. tom i handen är det inte helt självklara karaktärer som avgör.
helst av allt skulle man behöva se undergumpen bättre för att göra en ackurat gissning.
men utifrån denna bild skulle jag nog gissa på rörsångare. mest pga att ögonbrynsstrecket är slutar tydligt vid ögat. vassångare har det lite längre bakom ögat. iaf för de typiska individerna.

Med vänlig hälsning peter
 
Kan det vara en trast av något slag?

Kan detta vara en trast av något slag? Bilden tagen på Lofoten. Trodde först att det var en Björktrast, men stämmer inte enligt min fågelbok tycker jag.
 

Bilagor

  • Trast?.jpg
    Trast?.jpg
    32.7 KB · Visningar: 79
Rovfågel - Kondor?

Hej på er...

Tog denna bild för några veckor sedan när jag var i Ushuaia Argentina i jobbets vägnar... tog en båt tur ut till en ö med Sjölejon och Skarvar som jag tog en del foton på när jag tittade upp och såg denna rovfågel hänga i luften 3-4m över mig i luften. Hann med 3 bilder innan den försvann på vinden varav nedan är den bästa.
Är detta som jag tror en Kondor?
 

Bilagor

  • Condor.jpg
    Condor.jpg
    83.5 KB · Visningar: 117
Hej på er...

Tog denna bild för några veckor sedan när jag var i Ushuaia Argentina i jobbets vägnar... tog en båt tur ut till en ö med Sjölejon och Skarvar som jag tog en del foton på när jag tittade upp och såg denna rovfågel hänga i luften 3-4m över mig i luften. Hann med 3 bilder innan den försvann på vinden varav nedan är den bästa.
Är detta som jag tror en Kondor?

Det där färgschemat ger oss inte en kondor, men däremot kalkongam.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Cathartes_aura
 
Hej på er...

Tog denna bild för några veckor sedan när jag var i Ushuaia Argentina i jobbets vägnar... tog en båt tur ut till en ö med Sjölejon och Skarvar som jag tog en del foton på när jag tittade upp och såg denna rovfågel hänga i luften 3-4m över mig i luften. Hann med 3 bilder innan den försvann på vinden varav nedan är den bästa.
Är detta som jag tror en Kondor?

Huvudet ser inte riktigt ut som kondor, men jag ser lite dåligt på min iPhone. Generellt trivs kondoren på högre höjder uppe i Anderna, men kan ge sig av nedåt kusterna om det är dåligt med mat. Har ingen koll på hur det är så långt söderut som Ushuaia, då mina möten med kondoren varit i Peru.

Har du en till bild kanske?
 
Huvudet ser inte riktigt ut som kondor, men jag ser lite dåligt på min iPhone. Generellt trivs kondoren på högre höjder uppe i Anderna, men kan ge sig av nedåt kusterna om det är dåligt med mat. Har ingen koll på hur det är så långt söderut som Ushuaia, då mina möten med kondoren varit i Peru.

Har du en till bild kanske?

Det är som Tobias här ovan skrev, en Turkey Vulture (kalkongam). Den andiska kondoren har bl.a en tydlig vit halsboa ("halsduk") och som äldre även vita undre vingtäckare, något Turkey saknar alla dagar i veckan. Dessutom hade fotografen trillat ur båten om en andisk kondor hade seglat över båten på 3-4 m höjd..... Den hade heller inte fått plats på sensorn om nu kameran inte var utrustad med en 10 mm Fisheye... Kondoren är brutalt stor!!!!!

/Oscar
 
dessa arter är mkt svåra att skilja åt i fält. tom i handen är det inte helt självklara karaktärer som avgör.
helst av allt skulle man behöva se undergumpen bättre för att göra en ackurat gissning.
men utifrån denna bild skulle jag nog gissa på rörsångare. mest pga att ögonbrynsstrecket är slutar tydligt vid ögat. vassångare har det lite längre bakom ögat. iaf för de typiska individerna.

Med vänlig hälsning peter

Tack. Jag tror också på rörsångare. Kan den här bilden ge ytterligare stöd för den tesen?

/Henrik
 

Bilagor

  • DSC_6024.jpg
    DSC_6024.jpg
    28.4 KB · Visningar: 63
Vad är det som inte stämmer med björktrast? Vad har du för fågelbok?

Det där ser ut som en äkta björktrast i mina ögon.

Tack för att du skingrat mina tvivel.

Tyckte att huvudet var alltför svart och näbben alltför gul när jag jämförde med björktrasten i Fågelguiden. Fick ej möjligheten att se fågeln från sidan eftersom den bara satt på telestolpen så länge jag fanns på plats.
 
Det är som Tobias här ovan skrev, en Turkey Vulture (kalkongam). Den andiska kondoren har bl.a en tydlig vit halsboa ("halsduk") och som äldre även vita undre vingtäckare, något Turkey saknar alla dagar i veckan. Dessutom hade fotografen trillat ur båten om en andisk kondor hade seglat över båten på 3-4 m höjd..... Den hade heller inte fått plats på sensorn om nu kameran inte var utrustad med en 10 mm Fisheye... Kondoren är brutalt stor!!!!!

/Oscar

Ja, det stämmer! Hade inte hunnit se Tobias korrekta identifikation.
Det finns dock kondorer som saknar halsboan, tyvärr har jag glömt om det rörde sig om ungfåglar eller om det var könsrelaterat.

Om det hade varit en kondor så hade jag utgått från att avståndsbedömningen 3-4 meter berodde på överraskningsmomentet och varit på tok i underkant. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.