Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Hej!
Går det att säga vad det här är för något?
De flög långt ut på vattnet så de är toksuddiga tyvärr.
Alla de tre flög tillsammans, men tänkte att det va lättare med tre suddiga fåglar än bara en =)

/Anna
 

Bilagor

  • faglar1.jpg
    faglar1.jpg
    41.8 KB · Visningar: 287
  • faglar1a.jpg
    faglar1a.jpg
    21.9 KB · Visningar: 254
Hej!
Går det att säga vad det här är för något?
De flög långt ut på vattnet så de är toksuddiga tyvärr.
Alla de tre flög tillsammans, men tänkte att det va lättare med tre suddiga fåglar än bara en =)

/Anna

ja det går.............................att säga vad det är ..........................




ejder!

sorry kunde inte låta bli

Med vänlig hälsning peter
 
ja det går.............................att säga vad det är ..........................



ejder!

sorry kunde inte låta bli

Med vänlig hälsning peter

haha, tack =)
Hoppas ni har tid för några fler fåglar.
 

Bilagor

  • fagel2.jpg
    fagel2.jpg
    35.6 KB · Visningar: 427
  • fagel3.jpg
    fagel3.jpg
    76.9 KB · Visningar: 409
  • fagel4.jpg
    fagel4.jpg
    76.9 KB · Visningar: 412
  • fagel5.jpg
    fagel5.jpg
    56.5 KB · Visningar: 412
Tack för den rättelsen, dom måste vara ganska lika (eller är jag ute å cyklar....)
Ska sluta lägga näsan i blöt...!! :) :) :) ;)

Mvh. Henke

Frågar man inget så får man inget sig lära...... ;-)

Nu är det som så, trots den fantastiska digitala utvecklingen, att en bild är en bild och kommer alltid vara en bild.... dvs kommer aldrig kunna ersätta verkligheten fullt ut. Vad som lätt går en bildbetraktare förbi är storlek och s.k jizz (en engelsk term inom bl.a fågelskådningen som närmast kan översättas med "intryck", "känsla" etc). I synnerhet om inga kända referenser finns med i bilden.

I det aktuella fallet så framgår det inte i bilden att tärnan är ett "monster" i jämförelse med galanten silvertärnan, dvs skräntärnan, Europas största tärna, kommer lixom inte till sin rätt i just denna bild. Att sedan en fågelskådare med ett antal års erfarenhet ändå kan se att det är en skrän och inte en silver, beror på att man har lärt sig ett antal dräktkaraktärer som skiljer tärnorna åt.

Fridens
Oscar
 
Frågar man inget så får man inget sig lära...... ;-)

Nu är det som så, trots den fantastiska digitala utvecklingen, att en bild är en bild och kommer alltid vara en bild.... dvs kommer aldrig kunna ersätta verkligheten fullt ut. Vad som lätt går en bildbetraktare förbi är storlek och s.k jizz (en engelsk term inom bl.a fågelskådningen som närmast kan översättas med "intryck", "känsla" etc). I synnerhet om inga kända referenser finns med i bilden.

I det aktuella fallet så framgår det inte i bilden att tärnan är ett "monster" i jämförelse med galanten silvertärnan, dvs skräntärnan, Europas största tärna, kommer lixom inte till sin rätt i just denna bild. Att sedan en fågelskådare med ett antal års erfarenhet ändå kan se att det är en skrän och inte en silver, beror på att man har lärt sig ett antal dräktkaraktärer som skiljer tärnorna åt.

Fridens
Oscar

Jag bugar mig för er artkunnare, detta med fåglar har mer o mer tagit över all min lediga tid o det känns som att det kommer ta en livstid av fågelfoto för att kunna urskilja dom där små detaljerna som ibland behövs.
All heder till er!!
 
Jag bugar mig för er artkunnare, detta med fåglar har mer o mer tagit över all min lediga tid o det känns som att det kommer ta en livstid av fågelfoto för att kunna urskilja dom där små detaljerna som ibland behövs.
All heder till er!!

glöm inte att titta i kikare emellanåt och lyssna på sång o lockläten så lär man sig en hel del till.
så hoppas jag att inlärningen går lite enklare och fortare.
Med vänlig hälsning peter
 
Hej, den här lille rackaren satt på vakt och spanade efter fisk när jag satt vid strandkanten i Byxelkrok härom dagen. Jag är genant dålig på fågelarter men tycker att det skulle vara roligt att veta vem jag har på bild. Tack på förhand!
 

Bilagor

  • _MG_5156_LR_400px.JPG
    _MG_5156_LR_400px.JPG
    167.9 KB · Visningar: 261
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.