Annons

Fågelidentifikation

Hej, den här lille rackaren satt på vakt och spanade efter fisk när jag satt vid strandkanten i Byxelkrok härom dagen. Jag är genant dålig på fågelarter men tycker att det skulle vara roligt att veta vem jag har på bild. Tack på förhand!

Jag gissar på skrattmås.

//Benny
 
Jag gissar på skrattmås.

//Benny

Tack för tipset. Min första tanke var att du drev med mig. (Även om jag är kass på fågelarter så trodde jag ju i alla fall att jag visste hur en skrattmås ser ut ;-) Men efter lite googlande visar det ju sig att utseendet (såklart) varierar ganska mycket beroende på ålder och årstid, och min bild liknar mycket riktigt bilder jag hittat på ung skrattmås.
 
Vem är min kompis? Är det en ung buskskvätta eller någon annan?

//Lars
 

Bilagor

  • _IGP7202_FS_forum.jpg
    _IGP7202_FS_forum.jpg
    77.9 KB · Visningar: 265
Falk ?

Jag vill ha det till en falk och gissar på Tornfalk.Tycker dock att den är lite väl rödbrun men kvällssolen kan spela mig ett spratt. Är min gissning rätt ?
/ Jonas
 

Bilagor

  • Falk 1.jpg
    Falk 1.jpg
    19.5 KB · Visningar: 63
  • Falk 2.jpg
    Falk 2.jpg
    16.1 KB · Visningar: 59
Har en fråga till

Jag vill ha detta suddiga långskott till en spov. Tycker form och näbb ger mig det och med den ljusa baken får jag det till Rödspov. Är jag helt ute och cyklar eller kan det stämma ?

/ Jonas
 

Bilagor

  • Spov.jpg
    Spov.jpg
    269.6 KB · Visningar: 69
Sångare?

Jag undrar vad jag hittat för nån sångare här?
Trodde först på ärt- eller törn, men jag tycker inte det liknar de bilder jag jämför med på Pbase tex.
Kan nån av alla kunniga i denna tråden se vad det är?
Det var vid Haväng i Skåne förra veckan bilderna togs.

Tack på förhand
Anders
 

Bilagor

  • Sångare-1.jpg
    Sångare-1.jpg
    489.9 KB · Visningar: 63
  • Sångare-2.jpg
    Sångare-2.jpg
    295.6 KB · Visningar: 55
Jag undrar vad jag hittat för nån sångare här?
Trodde först på ärt- eller törn, men jag tycker inte det liknar de bilder jag jämför med på Pbase tex.
Kan nån av alla kunniga i denna tråden se vad det är?
Det var vid Haväng i Skåne förra veckan bilderna togs.

Tack på förhand
Anders

Jag tycker att det liknar Stenskvätta, men experterna kan ge ett exakt svar

/ Jonas
 
Jag undrar vad jag hittat för nån sångare här?
Trodde först på ärt- eller törn, men jag tycker inte det liknar de bilder jag jämför med på Pbase tex.
Kan nån av alla kunniga i denna tråden se vad det är?
Det var vid Haväng i Skåne förra veckan bilderna togs.

Tack på förhand
Anders

Hona stenskvätta.

//benny
 
Jag undrar vad jag hittat för nån sångare här?
Trodde först på ärt- eller törn, men jag tycker inte det liknar de bilder jag jämför med på Pbase tex.
Kan nån av alla kunniga i denna tråden se vad det är?
Det var vid Haväng i Skåne förra veckan bilderna togs.

Tack på förhand
Anders

sångare sitter aldrig under någon längre tid så här öppet som stenskvättor gör.
vidare så tycker jag nog det är en hanne, rel. sliten i fjäderdräkten men den är grå på manteln. en hona ska vara brun.

Med vänlig hälsning peter
 
Jag vill ha detta suddiga långskott till en spov. Tycker form och näbb ger mig det och med den ljusa baken får jag det till Rödspov. Är jag helt ute och cyklar eller kan det stämma ?

/ Jonas

bilden är mkt suddig o långt håll. skillnad mellan rödspov o myrspov är ibland svår att se ens på nära håll om inte förutsättningarna är bra.
vore kul att veta var den är tagen, o när. det finns bara ca 250par häckande rödspovar i Sverige. o just nu så flyttar det mkt myrspov söderut. så på sannolikhetens bildskärm borde det vara en myrspov. men som sagt svårt att avgöra på denna bild.
Med vänlig hälsning peter
 
bilden är mkt suddig o långt håll. skillnad mellan rödspov o myrspov är ibland svår att se ens på nära håll om inte förutsättningarna är bra.
vore kul att veta var den är tagen, o när. det finns bara ca 250par häckande rödspovar i Sverige. o just nu så flyttar det mkt myrspov söderut. så på sannolikhetens bildskärm borde det vara en myrspov. men som sagt svårt att avgöra på denna bild.
Med vänlig hälsning peter

Bilden är tagen i går vid S:a Hyn strax norr Karlstad inga vanliga marker för någon av spovarna
/ Jonas
 
sångare sitter aldrig under någon längre tid så här öppet som stenskvättor gör.
vidare så tycker jag nog det är en hanne, rel. sliten i fjäderdräkten men den är grå på manteln. en hona ska vara brun.

Med vänlig hälsning peter

Kan nog stämma, jag är fortfarande färgblind ;-(

//Benny
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.