Annons

Fågelidentifikation

Spenderade några timmar nu på morgonen på Getterön.

Har fått ett antal olika sångare i sökaren som jag inte känner mig hundra på. Har vissa misstankar om vad det kan vara men skulle vilja höra expertisens utlåtande.

Tack på förhand

Lennart
 

Bilagor

  • D800_130713_8410.jpg
    D800_130713_8410.jpg
    243.4 KB · Visningar: 55
  • D800_130713_8521.jpg
    D800_130713_8521.jpg
    90.2 KB · Visningar: 55
  • D800_130713_8600.jpg
    D800_130713_8600.jpg
    207.5 KB · Visningar: 54
  • D800_130713_8624.jpg
    D800_130713_8624.jpg
    412.6 KB · Visningar: 61
stenskvätta
burskvätta
ängspip
gråsparv

Med vänlig hälsning peter
 
Spenderade några timmar nu på morgonen på Getterön.

Har fått ett antal olika sångare i sökaren som jag inte känner mig hundra på. Har vissa misstankar om vad det kan vara men skulle vilja höra expertisens utlåtande.

Tack på förhand

Lennart

sötter én liten peng på

rör
rör
löv
löv

Med vänlig hälsning peter
 
Rödstjärt?

Den här gynnaren har gäckat mig, bara sett snabba skymtar av den i villaträdgården i centrala Malmö.

Men häromdagen kunde jag överlista den från insidan av ett fönster då den slagit sig ner precis utanför på uteplatsens soffa :)

Efter att konsulterat fågelguiden får jag det till rödstjärt, kan det stämma tro?
 

Bilagor

  • 400xIMG_6248 - Kopia.jpg
    400xIMG_6248 - Kopia.jpg
    58.9 KB · Visningar: 357
Den här gynnaren har gäckat mig, bara sett snabba skymtar av den i villaträdgården i centrala Malmö.

Men häromdagen kunde jag överlista den från insidan av ett fönster då den slagit sig ner precis utanför på uteplatsens soffa :)

Efter att konsulterat fågelguiden får jag det till rödstjärt, kan det stämma tro?

Hane rödstjärt.

//Benny
 
Törnskatehona??

Hejsan!
Var ute i morse och då kom den här fågeln och satt sig i en grantopp men tyvärr på mycket långt håll, kan någon säga vad det är för fågel, trots det dåliga kortet.
Samuel
 

Bilagor

  • fågel.jpg
    fågel.jpg
    68.8 KB · Visningar: 89
Hejsan!
Var ute i morse och då kom den här fågeln och satt sig i en grantopp men tyvärr på mycket långt håll, kan någon säga vad det är för fågel, trots det dåliga kortet.
Samuel

Korsnäbb är det. Men vilken av de tre sorterna är svårt att säga.

Tycker dock näbben ser hög och lite papegojlik ut, vilket skulle ge större korsnäbb.

//Benny
 
Hejsan!
Var ute i morse och då kom den här fågeln och satt sig i en grantopp men tyvärr på mycket långt håll, kan någon säga vad det är för fågel, trots det dåliga kortet.
Samuel

dessa 1k fåglar är inte lätta. inte ens de vuxna korsnäbbarna är enkla. men detta är inte en bändelkorsnbäbb iaf. så då har vi "bara" mindre eller större kvar.
med tanke på hur svåra de i verkligheten är så kan iaf inte jag ge mig på en klar artbestämning här. men skulle jag gissa, skulle jag gissa på mindre korsnäbb.
mest beroende på att tjurnacken inte är tillräckligt tydlig. samt att övernäbbens bas inte går tillräckligt högt upp mot hjässan. men detta är bara min gissning/högst subjektiva åsikt. har man inte hört denna individ, eller sett andra fåglar den sällskapade med så hade jag lämnat den obestämd.

Med vänlig hälsning peter
 
Där jag såg fågeln är det övervägande eller 90% granskog i alla riktningar i flera km, kan man av det säga säkrare, mindre korsnäbb. (har läst på om korsnäbbarna) Hur som helst, tack för svaren.
Samuel
 
Två rovfåglar fotade på Öland idag, långt avstånd och dålig bildkvalitet. Men vore kul om det gick att artbestämma dom.
 

Bilagor

  • IMG_8839fotosidan.JPG
    IMG_8839fotosidan.JPG
    25.9 KB · Visningar: 147
  • IMG_9516fotosidan.JPG
    IMG_9516fotosidan.JPG
    12.6 KB · Visningar: 432
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.