Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Fågelidentifikation
- Trådstartare Anders_Andersson
- Start datum
Fotografen_
Aktiv medlem
Den här fågeln betade i gräset vid Motala ström några hundra meter från City. Den struntade i folk och cyklar, jag fick t en bild på en halvmeters håll. (Hade fisheyezoom på kameran inte optimalt.)
Vitkindad gås
/Jonas
ZinneD
Aktiv medlem
Den här fågeln betade i gräset vid Motala ström några hundra meter från City. Den struntade i folk och cyklar, jag fick t en bild på en halvmeters håll. (Hade fisheyezoom på kameran inte optimalt.)
Om du besöker Malmö nu under sommaren så får du se miljontals av denna pinan, samma sak med de vanliga gässen.
Måns H
Aktiv medlem
På Gotlands landsbygd är de mycket skyggare - jag har aldrig kommit i närheten, dom flyger iväg bara dom anar att nån är på väg. Kul att ha sett en (1) på nära håll, miljontals är säkert mindre kul.Om du besöker Malmö nu under sommaren så får du se miljontals av denna pinan, samma sak med de vanliga gässen.
(Då de vitkindade kom till Gotland för kanske 40 år sen var naturvårdaren på länsstyrelsen begeistrad. Länsstyrelsen ställde upp med stödutfodring och ersättning till lantbrukare som fick grödan förstörd. En enstaka motsträvig styrelseledamot var emot, vi ska satsa på våra inhemska och gotländska fåglar, inte gynna ny arter. Men han fick ingen majoritet med sig.)
jockemopar
Medlem
jnd65
Avslutat medlemskap
Visa bilaga 130260 Vad är detta för en fågel?
Det är en Tofsvipa,
tj57
Aktiv medlem
snakebunk
Aktiv medlem
Här kommer ett par nytagna bilder från ett ställe i Varanger (norra Norge) där det fanns gott om grå- och snösiskor. Kan inte klura ut om detta är någon variant av dessa arter eller något helt annat. Jag tror att det är samma art på bilderna och kanske samma individ. Någon som vet?
Mvh,
Andreas
Mvh,
Andreas
Bilagor
Osquar
Aktiv medlem
Nu är kameran tillbaka med lite bilder. Kan dessa två räcka för att bli säker?
/Mats
Nu får jag vibbar av havsörn istället.... Ska man tro på näbbfärgen fullt ut, så är det bara havsörn (i Europa) som i adult dräkt har helt ljus näbb, dvs ingen svart näbbspets. Men då borde stjärten oxå vara helvit. Besvärande dock med de fjäderklädda tarserna, som havsörn saknar....
Nä, den här rishögen blir jag inte klok på....
/Oscar
snakebunk
Aktiv medlem
Ser ut som gråsiska.
/Bo
Är det en juvenil individ eftersom den saknar rött i pannan?
Warbird
Aktiv medlem
Nu får jag vibbar av havsörn istället.... Ska man tro på näbbfärgen fullt ut, så är det bara havsörn (i Europa) som i adult dräkt har helt ljus näbb, dvs ingen svart näbbspets. Men då borde stjärten oxå vara helvit. Besvärande dock med de fjäderklädda tarserna, som havsörn saknar....
Nä, den här rishögen blir jag inte klok på....
/Oscar
Ytterligare en bild!
Kan inte den här näbben varit svart på spetsen innan den fejats, polerats och bilvit allmänt solblekt?
Bilagor
fotok
Aktiv medlem
Är det en juvenil individ eftersom den saknar rött i pannan?
Sannolikt en ungfågel.
Är fotot från i år? Känner mig osäker på om de hunnit få ut så stora ungar i Varanger.
/Bo
fotok
Aktiv medlem
Sannolikt en ungfågel.
Är fotot från i år? Känner mig osäker på om de hunnit få ut så stora ungar i Varanger.
/Bo
Flåt!
Ser att du skrivit nytagna bilder.
/Bo
snakebunk
Aktiv medlem
Flåt!
Ser att du skrivit nytagna bilder.
/Bo
Tack för svaret! Jag går på juvenil gråsiska.
gavia
Aktiv medlem
Nu är kameran tillbaka med lite bilder. Kan dessa två räcka för att bli säker?
/Mats
på de tidiga bilderna så har den mkt lång stjärt. o det utesluter ju havsörn. det är ingen lätt, sliten fågel detta.
du verkar ha nära till individen. lite bilder på stjärt o vingar ovanifrån kanske kanske kan hjälpa lite, eller stjälpa
Med vänlig hälsning peter
Warbird
Aktiv medlem
på de tidiga bilderna så har den mkt lång stjärt. o det utesluter ju havsörn. det är ingen lätt, sliten fågel detta.
du verkar ha nära till individen. lite bilder på stjärt o vingar ovanifrån kanske kanske kan hjälpa lite, eller stjälpa
Med vänlig hälsning peter
Jag ska skicka förfrågan om bilder uppifrån/bakifrån vidare till dottern som är där dagligen.
Fågeln står lite kluddigt och högt till, men det får väl ägaren lösa.
mvh/
Mats
Bilagor