Annons

Fågelidentifikation

Vilken fågel?

Den här fågeln betade i gräset vid Motala ström några hundra meter från City. Den struntade i folk och cyklar, jag fick t en bild på en halvmeters håll. (Hade fisheyezoom på kameran inte optimalt.)
 

Bilagor

  • _MHA3746-640.jpg
    _MHA3746-640.jpg
    181.3 KB · Visningar: 403
Den här fågeln betade i gräset vid Motala ström några hundra meter från City. Den struntade i folk och cyklar, jag fick t en bild på en halvmeters håll. (Hade fisheyezoom på kameran inte optimalt.)

Om du besöker Malmö nu under sommaren så får du se miljontals av denna pinan, samma sak med de vanliga gässen.
 
Om du besöker Malmö nu under sommaren så får du se miljontals av denna pinan, samma sak med de vanliga gässen.
På Gotlands landsbygd är de mycket skyggare - jag har aldrig kommit i närheten, dom flyger iväg bara dom anar att nån är på väg. Kul att ha sett en (1) på nära håll, miljontals är säkert mindre kul.

(Då de vitkindade kom till Gotland för kanske 40 år sen var naturvårdaren på länsstyrelsen begeistrad. Länsstyrelsen ställde upp med stödutfodring och ersättning till lantbrukare som fick grödan förstörd. En enstaka motsträvig styrelseledamot var emot, vi ska satsa på våra inhemska och gotländska fåglar, inte gynna ny arter. Men han fick ingen majoritet med sig.)
 
Här har du ett gäng till av samma fågel.

Foton tagna i Pildammsparken i Malmö.
 

Bilagor

  • 5.jpg
    5.jpg
    163.3 KB · Visningar: 74
  • 6.jpg
    6.jpg
    178.1 KB · Visningar: 67
  • 7.jpg
    7.jpg
    178.9 KB · Visningar: 75
  • 8.jpg
    8.jpg
    160.3 KB · Visningar: 64
Nu är kameran tillbaka med lite bilder. Kan dessa två räcka för att bli säker?
/Mats
 

Bilagor

  • 2013_0626_224115.jpg
    2013_0626_224115.jpg
    88.5 KB · Visningar: 55
  • 2013_0626_224257.jpg
    2013_0626_224257.jpg
    95.1 KB · Visningar: 57
Här kommer ett par nytagna bilder från ett ställe i Varanger (norra Norge) där det fanns gott om grå- och snösiskor. Kan inte klura ut om detta är någon variant av dessa arter eller något helt annat. Jag tror att det är samma art på bilderna och kanske samma individ. Någon som vet?

Mvh,
Andreas
 

Bilagor

  • 592.jpg
    592.jpg
    79.3 KB · Visningar: 278
  • 593.jpg
    593.jpg
    82.7 KB · Visningar: 290
Nu är kameran tillbaka med lite bilder. Kan dessa två räcka för att bli säker?
/Mats

Nu får jag vibbar av havsörn istället.... Ska man tro på näbbfärgen fullt ut, så är det bara havsörn (i Europa) som i adult dräkt har helt ljus näbb, dvs ingen svart näbbspets. Men då borde stjärten oxå vara helvit. Besvärande dock med de fjäderklädda tarserna, som havsörn saknar....

Nä, den här rishögen blir jag inte klok på....

/Oscar
 
Nu får jag vibbar av havsörn istället.... Ska man tro på näbbfärgen fullt ut, så är det bara havsörn (i Europa) som i adult dräkt har helt ljus näbb, dvs ingen svart näbbspets. Men då borde stjärten oxå vara helvit. Besvärande dock med de fjäderklädda tarserna, som havsörn saknar....

Nä, den här rishögen blir jag inte klok på....

/Oscar

Ytterligare en bild!
Kan inte den här näbben varit svart på spetsen innan den fejats, polerats och bilvit allmänt solblekt?
 

Bilagor

  • 2013_0626_224601.jpg
    2013_0626_224601.jpg
    90.8 KB · Visningar: 50
Nu är kameran tillbaka med lite bilder. Kan dessa två räcka för att bli säker?
/Mats

på de tidiga bilderna så har den mkt lång stjärt. o det utesluter ju havsörn. det är ingen lätt, sliten fågel detta.
du verkar ha nära till individen. lite bilder på stjärt o vingar ovanifrån kanske kanske kan hjälpa lite, eller stjälpa
Med vänlig hälsning peter
 
på de tidiga bilderna så har den mkt lång stjärt. o det utesluter ju havsörn. det är ingen lätt, sliten fågel detta.
du verkar ha nära till individen. lite bilder på stjärt o vingar ovanifrån kanske kanske kan hjälpa lite, eller stjälpa
Med vänlig hälsning peter

Jag ska skicka förfrågan om bilder uppifrån/bakifrån vidare till dottern som är där dagligen.
Fågeln står lite kluddigt och högt till, men det får väl ägaren lösa. :)

mvh/
Mats
 

Bilagor

  • 2013_0626_224430.jpg
    2013_0626_224430.jpg
    98 KB · Visningar: 66
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.