Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Tack Oscar!

Jag tror inte att vi såg några silltrutar så det stämmer nog att den mörka truten är en havstrut. Den ljusa truten får nog vara obestämd. Jag tänkte hela tiden gråtrut annars hade jag såklart tittat efter mer noga. Jag går på att grisslan är en spetsbergare. Jag tyckte näbben var lite för lång men strecket vid mungipan är väl som du säger arttypisk.

Andreas
 
Svårt att säga utifrån denna bild (det var ett riktigt skabbigt skatbo till fågel!!!), men det lutar starkt åt en örn av endera art och då inte bara våra två svenska arter, det kan även röra sig om någon utländsk art som kommit ur kurs.

/Oscar
Tack Oscar!
Jo, nog är den lite naggad i kanterna allt... :) Inte mycket till färger var det kvar heller.
Jag fick också helt klart en "örn-känsla" när jag såg den. Det jag tyckte såg tja, ovanligt, ut var den långa stjärten.
Är det något specifikt jag ska titta på (fotografera) vid nästa besök för att kunna gå vidare med identifieringen, förutom att använda kamera istället för mobil.

mvh/
Mats
 
Tack Oscar!
Jo, nog är den lite naggad i kanterna allt... :) Inte mycket till färger var det kvar heller.
Jag fick också helt klart en "örn-känsla" när jag såg den. Det jag tyckte såg tja, ovanligt, ut var den långa stjärten.
Är det något specifikt jag ska titta på (fotografera) vid nästa besök för att kunna gå vidare med identifieringen, förutom att använda kamera istället för mobil.

mvh/
Mats

Det ser ut som att fjäderdräkten har blivit utsatt för diverse ohyra (som käkar upp fjädrarna), vilket är ett ganska vanligt fenomen hos uppstoppade fåglar med många år på nacken (muséerna har speciella åtgärdsprogram för att minimera dessa angrepp). Detta försvårar givetvis artbestämningen, då färger och andra dräktskaraktärer helt enkelt försvinner alt. kraftigt förändras. Men ta flera bilder ur flera olika vinklar så kanske kanske...

Om du upplevde att stjärten var lång, så känns det spontant att havsörn faller ifrån vilket ger kungsörn en extra röst. Men den bleka dräkten kan oxå indikera exempelvis stäppörn, kanske t.o.m kejsarörn, men som sagt, åren har inte varit snälla mot föremålet i fråga varför en större nypa salt måste tas...

/Oscar
 
Vilken trut?

Jag tänkte först havstrut, men storleken och de gula benen gör att jag nu misstänker silltrut? Fotad på Värmdö, Stockholms skärgård.
 

Bilagor

  • trut.jpg
    trut.jpg
    29 KB · Visningar: 463
... Men ta flera bilder ur flera olika vinklar så kanske kanske...

Om du upplevde att stjärten var lång, så känns det spontant att havsörn faller ifrån vilket ger kungsörn en extra röst. Men den bleka dräkten kan oxå indikera exempelvis stäppörn, kanske t.o.m kejsarörn, men som sagt, åren har inte varit snälla mot föremålet i fråga varför en större nypa salt måste tas...

/Oscar
Tack igen Oscar! Jag ska försöka fixa fler bilder.

mvh/
Mats
 
Trutarna i Varanger
Står fast vid förslaget VITTRUT för den ljusa och föreslår HAVSTRUT för den mörka. Såvitt jag vet förekommer inte silltrut notmalt i Varanger.
/Bo
 
[är den inte för brun gul för att vara en sädesärla, trodde först det var en gulärla men tycker inte detta heller stämmer in då den är för brunaktig???annorlunda ögonstreck!!
 
[är den inte för brun gul för att vara en sädesärla, trodde först det var en gulärla men tycker inte detta heller stämmer in då den är för brunaktig???annorlunda ögonstreck!!

Den svarta teckningen på bröstet säger att det är sädesärla. En ung gulärla har brunfärgad teckning samt är överlag mer brungulsmutsvit mot den unga sädesärlans svartgråsmutsvit (en färgtolkning som skulle få Bengt Grive att fälla en tår...) :-D

/Oscar
 
Jag har inte själv kommit tillbaka till Stora Menlösa, men jag fick ett par ytterligare telefonbilder skickade till mig idag.
Kan dom hjälpa till att lösa "gåtan"?

/Mats
 

Bilagor

  • Stoppad1.jpg
    Stoppad1.jpg
    14.7 KB · Visningar: 311
  • Stoppad2.jpg
    Stoppad2.jpg
    11.5 KB · Visningar: 305
Jag har inte själv kommit tillbaka till Stora Menlösa, men jag fick ett par ytterligare telefonbilder skickade till mig idag.
Kan dom hjälpa till att lösa "gåtan"?

/Mats

Fortfarande svårt, men det är ingen havsörn (för klen näbb) eller stäppörn (för kort mungipa) i alla fall. Ung kejsarörn eller en klorinblekt kungsörn....???

/Oscar
 
Tack Oscar och Martin!
Jag är klart imponerad av er kunskap och känsla!

Meningen var att jag skulle lånat ut en "riktig kamera" till dottern igår kväll, men det blev inte så...
Kanske blir en chans till ikväll. Tills vidare så är nog klorinblekt kungsörn bästa tipset! :)

mvh/
Mats
 
Jag har inte själv kommit tillbaka till Stora Menlösa, men jag fick ett par ytterligare telefonbilder skickade till mig idag.
Kan dom hjälpa till att lösa "gåtan"?

/Mats

maken till slitna vingar/pennor har jag nog aldrig sett. vad har de gjort med dem?
men får nog hålla med övriga talare att kungsörn är nog hetaste tipset. en väldigt lång stjärt har fågeln ifråga. vilket även det pekar på kungsörn. trots att det är på en bild så här svårt att bedöma storleken. så blek har jag nog heller aldrig sett en livande fågel/rovfågel. de skulle inte kunna tänka sig att ta en bild på hela fågeln syns??

Med vänlig hälsning peter
 
maken till slitna vingar/pennor har jag nog aldrig sett. vad har de gjort med dem?
men får nog hålla med övriga talare att kungsörn är nog hetaste tipset. en väldigt lång stjärt har fågeln ifråga. vilket även det pekar på kungsörn. trots att det är på en bild så här svårt att bedöma storleken. så blek har jag nog heller aldrig sett en livande fågel/rovfågel. de skulle inte kunna tänka sig att ta en bild på hela fågeln syns??

Med vänlig hälsning peter

Peter, vad som hänt under dom 150 år den varit uppstoppad har jag ingen aning om. Men att den är gråblek och sliten som tusan råder det inget tvivel om... :)
Jag har i alla fall överlämnat en kamera till dottern nu, så i morgon har vi förhoppningsvis bättre underlag för bedömning.

mvh/
Mats
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.