Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Skulle behöva lite hjälp med denna fågel, vad kan det vara, har sökt men inte hittat nått...
 

Bilagor

  • IMG_1016.jpg
    IMG_1016.jpg
    114.8 KB · Visningar: 334
Vilken duva ??

Jag såg denna duva när jag var ute körde en sväng ikväll. Vilken sort är det ?? har aldrig sett denna färg sättning innan.
 

Bilagor

  • Duva-7138.jpg
    Duva-7138.jpg
    27 KB · Visningar: 260
  • Duva.jpg
    Duva.jpg
    30.1 KB · Visningar: 249
150 år sedan...

För ungefär 150 år sedan sköts denna fågel av en ung flicka på Stora Menlösa i södra Halland. Går det att artbestämma den?
 

Bilagor

  • Rovfågel_Menlösa.jpg
    Rovfågel_Menlösa.jpg
    15.3 KB · Visningar: 666
Går det att se vad det här är för några trutar? Fotografierna är från Varanger och det var mest havstrutar och gråtrutar där.

Mvh,
Andreas
 

Bilagor

  • 2540.jpg
    2540.jpg
    77.6 KB · Visningar: 378
  • 2553.jpg
    2553.jpg
    90.8 KB · Visningar: 388
Här kommer en till fråga från Varanger. Är det här en Spetsbergsgrissla?

Mvh,
Andreas
 

Bilagor

  • spetsbergsgrissla.jpg
    spetsbergsgrissla.jpg
    84.1 KB · Visningar: 383
Här kommer en till fråga från Varanger. Är det här en Spetsbergsgrissla?

Mvh,
Andreas

Det torde det vara. Det vita mungipe-strecket är arttypiskt, men jag hade oxå velat se helt rent vita kroppssidor. Men de upplevda mörka strecken kan oxå vara en effekt av lite trassel i fjäderdräkten.

/Oscar
 
Går det att se vad det här är för några trutar? Fotografierna är från Varanger och det var mest havstrutar och gråtrutar där.

Mvh,
Andreas

Man bör helst se vingspetsarna, men jag upplever manteln väldigt ljus varför mitt tips blir vittrut. Den mörkmantlade är en havstrut. Tror inte silltrut finns i Varanger...?

/Oscar
 
För ungefär 150 år sedan sköts denna fågel av en ung flicka på Stora Menlösa i södra Halland. Går det att artbestämma den?

Svårt att säga utifrån denna bild (det var ett riktigt skabbigt skatbo till fågel!!!), men det lutar starkt åt en örn av endera art och då inte bara våra två svenska arter, det kan även röra sig om någon utländsk art som kommit ur kurs.

/Oscar
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.