Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Hej,

jag misstänker att detta är en Piplärka som jag fotograferat vid Båtafjorden, Halland.

Stämmer det, och i så fall vilken modell, eller är det ngt helt annat?

Tack på förhand

Lennart
 

Bilagor

  • D800_130601_5093.jpg
    D800_130601_5093.jpg
    149.9 KB · Visningar: 354
Lappuggla ?

Min uppgiftlämnare fotade ogenerat på nära håll med mobilkameran. Oskygg uggla. Uppskattningsvis cirka 50 cm stor. I skogen 4 mil norr om Umeå. Enligt Svalan är Lappugglan sällsynt här.
 

Bilagor

  • Lappuggla 1-2.jpg
    Lappuggla 1-2.jpg
    128.2 KB · Visningar: 349
  • Lappuggla Rolfs Brattby-2.jpg
    Lappuggla Rolfs Brattby-2.jpg
    145.3 KB · Visningar: 340
Hej,

jag misstänker att detta är en Piplärka som jag fotograferat vid Båtafjorden, Halland.

Stämmer det, och i så fall vilken modell, eller är det ngt helt annat?

Tack på förhand

Lennart

Piplärka ja.

Tycker det allmänna utseendet säger sliten ängspiplärka, trots de talrika fina strecken på flanken och buktrakten som den här individen har.

Mvh, Toni
 
Tack Toni & Benny.

Tyckte att det såg ut som Trädpip men tyckte inte att habitatet var det rätt så det var tur att man frågade...

Mvh Lennart
 
Då behöver jag er hjälp igen

Två stycken som jag inte blir klok på. Den först vill jag ha till Citronärla men är ej hundra. Den har tidigare setts på platsen så jag hoppas. Nummer 2 blir jag inte överenns med de ljusa ögonbrynen ställer till det och gör att inte hittar vilken art det kan vara.
Bägge är fotade vid S:a Hyn utanför Karlstad den 1 juni
 

Bilagor

  • Citron (1).jpg
    Citron (1).jpg
    70.6 KB · Visningar: 282
  • bild 4.jpg
    bild 4.jpg
    83.5 KB · Visningar: 288
Två stycken som jag inte blir klok på. Den först vill jag ha till Citronärla men är ej hundra. Den har tidigare setts på platsen så jag hoppas. Nummer 2 blir jag inte överenns med de ljusa ögonbrynen ställer till det och gör att inte hittar vilken art det kan vara.
Bägge är fotade vid S:a Hyn utanför Karlstad den 1 juni

Jag tror på citronärla och buskskvätta.

//Benny
 
a8e5enyg.jpg

En gammal arbetskamrat skickade denna bild till mig och undrade vad det var för fågel. Han beskrev den som " Fågeln är 3 till 4 ggr större än en duva"

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4 Beta
 
Såg den här fågeln sitta i ett träd i skogarna runt Filipstad i Värmland. Hann bara få en bild på den och den blev inte så bra som jag velat (min 6 åriga dotter ville också fota den med sin pocketkamera och öppnade bildörren för att få en bättre bild varav fågeln flög iväg).

Någon som vet vad det är?
 

Bilagor

  • Rovfagel.jpg
    Rovfagel.jpg
    8.5 KB · Visningar: 312
Såg den här fågeln sitta i ett träd i skogarna runt Filipstad i Värmland. Hann bara få en bild på den och den blev inte så bra som jag velat (min 6 åriga dotter ville också fota den med sin pocketkamera och öppnade bildörren för att få en bättre bild varav fågeln flög iväg).

Någon som vet vad det är?

Det är en pilgrimsfalk. Den längsstreckade undersidan visar att den är i sitt andra kalenderår (2K), dvs att den föddes förra året.

Mvh, Toni
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.