Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Har ingen fråga om artbestämning, tänkte bara skriva att jag följt den här tråden något halvår och blir väldigt imponerad av kunskapen som alla besitter och delar med sig av.
Själv ser jag knappt skillnad på gråsparv och domherre (liten överdrift), men tack vare denna tråd ökar mina kunskaper hela tiden.

Trevligt!
 
Har ingen fråga om artbestämning, tänkte bara skriva att jag följt den här tråden något halvår och blir väldigt imponerad av kunskapen som alla besitter och delar med sig av.
Själv ser jag knappt skillnad på gråsparv och domherre (liten överdrift), men tack vare denna tråd ökar mina kunskaper hela tiden.

Trevligt!

trycker på gillaknappen, ,,,

kunskapen är lätt att bära med sig!

Med vänlig hälsning peter
 
det är forsärle ungar!
lita på Toni, han har rätt för det mesta!

Med vänlig hälsning peter

Hej! Jag litar fullständigt på Toni!! Jag ville bara veta lite mera om stjärtlängd på forsärleungar. Är det här en unik unge med kort stjärt eller ser alla ungar ut så? Jag är relativt ny inom fågelskådarbranschen och är helt fascinerad av hur många olika variationer det finns på fåglars utseende även inom samma art.

Tack Toni att du tog dej tid med en okunnig men intresserad skådare!

M v h

Anders
 
Hej! Jag litar fullständigt på Toni!! Jag ville bara veta lite mera om stjärtlängd på forsärleungar. Är det här en unik unge med kort stjärt eller ser alla ungar ut så? Jag är relativt ny inom fågelskådarbranschen och är helt fascinerad av hur många olika variationer det finns på fåglars utseende även inom samma art.

Tack Toni att du tog dej tid med en okunnig men intresserad skådare!

M v h

Anders

Hej, det är klart att du skall göra det. det var lite skämt mellan oss som bor inte så långt ifrån varandra.
visst är det så, när ungarna just är flygga så är inte stjärten helt utväxt. precis som äldre fåglar ibland med långa framförallt stjärtspröt, kan de vara slitna o därför kortare än de ser ut att vara i fågelboken. så man får alltid ta fågelboken med en liten nypa salt. det är ju trots allt ett urval av dräkter författaren/tecknaren får göra.
Med vänlig hälsning peter
 
Då var det dags igen. Efter en promenad i naturreservatet har jag några frågetecken som jag behöver lite hjälp med:
 

Bilagor

  • Fågel1.jpg
    Fågel1.jpg
    220.5 KB · Visningar: 332
  • Fågel2.jpg
    Fågel2.jpg
    147.3 KB · Visningar: 324
  • Fågel3.jpg
    Fågel3.jpg
    141 KB · Visningar: 319
Nästa trio:
 

Bilagor

  • Fågel4.jpg
    Fågel4.jpg
    110.4 KB · Visningar: 327
  • Fågel5.jpg
    Fågel5.jpg
    126.1 KB · Visningar: 325
  • Fågel6.jpg
    Fågel6.jpg
    138.8 KB · Visningar: 324
Kan man med ledning av skadorna säga vad som slagit den här skatungen? Det troliga är väl att kråkorna varit framme igen.

Micke.
 

Bilagor

  • Vad-har-slagit-skatungen.jpg
    Vad-har-slagit-skatungen.jpg
    118.1 KB · Visningar: 340
Har varit ute, i det hårda ljuset, och fotograferat 2 till synes lika fåglar. Misstänker att dom båda är Ängspiplärka men vill veta om så är fallet.

Tyvärr är ingen av bilderna riktigt bra, om man skall prata ljus, men jag hoppas ändå att dom duger för identifikation.

Tack på förhand

Lennart
 

Bilagor

  • 130608 Meadow Pipit 2.jpg
    130608 Meadow Pipit 2.jpg
    129 KB · Visningar: 323
  • 130608 Meadow Pipit with food 2.jpg
    130608 Meadow Pipit with food 2.jpg
    99.4 KB · Visningar: 322
Såg dessa härom dan

Kan det vara en tornfalk och en ormvråk ?? Bilderna är kraftigt beskurna
 

Bilagor

  • tornfalk-6952.jpg
    tornfalk-6952.jpg
    4.9 KB · Visningar: 238
  • ormvråk-6876.jpg
    ormvråk-6876.jpg
    3.4 KB · Visningar: 234
Den här lilla gynnaren satt invid stigen idag.
Vad är det för något?
Jag förmodar att han inte kläckts ur kotten ;-)
 

Bilagor

  • CIMG3038.jpg
    CIMG3038.jpg
    28.3 KB · Visningar: 380
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.