Eminstra
Aktiv medlem
Ljungpipare
/Oscar
Tack för hjälpen!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ljungpipare
/Oscar
Kollade lite närmare och jag är rätt övertygad om att det är blå körrhök. Dels för att den också häckar på samma plats, och dels då det på några bilder klart framgår att vingarna är ljusa med mörka "händer". Jag har ett tjugotal bilder från detta tillfälle.
Då fick vi det utrett.
Det var en rejäl fight, det yrde fjädrar från örnen...
Havsörn attackerad av... ja, vad är det för fågel egentligen? Först tänkte jag fiskgjuse med tanke på vingvinkeln vid flykt, men den är ju faktiskt betydligt mindre. Falk? OBS att det går fort, man ser strimmor i luften av benen...
(Nikon D300s, Nikkor 18-200VR)
Nog är det gjuse... (här växlas det friskt)
Jag har en bildserie någonstans på en fiskgjuse som en stilla natt tar en öring i en sjö. Efter någon minuts plaskande får den luft under vingarna och får cirkla rätt rejält innan den får höjd och kommer upp över trädtopparna. Öringen var lika lång som fågelkroppen och måste ha vägt en bra bit över kilot i varje fall. Tyvärr har jag ingen optik över 200mm, vilket jag förbannat många gånger....
Samma juninatt (ovan polcirkeln så solen lyste) kom en lappuggla på kanske 30 m avstånd och svävade över sjön rakt framför mig... Jag stod med fiskespöt så kameran låg femton meter bort. Upplevelsen var ordet, sa Bull.
Hej på er ! Ja jag har väll redan fått svar .För detta är väll en berguv ?MVH Stefan
Yepp! Horn-Per himself. Var hade du nöjet att plåta detta? Ser ut som om den sitter på en lyktstolpe eller? Läcker episod!
/Oscar
Hej!Den här går jag bet på. Hybrid? Bland gräsänder. Långt håll. Tacksam för förslag
Tack tack!Hej!
En parkanka helt enkelt. Gräsand är arten.
Mvh/ Ola
Hej jag har inga foton, däremot ett par inspelningar från början av maj. Två sångare satt nära varandra tidigt på morgonen och sjöng. Jag tror att båda är härmsångare men vill gärna ha det bekräftat av någon med mer erfarenhet. Speciellt nr 2 är det som känns lite klurigare tycker jag.
Nr 1: https://www.dropbox.com/s/2mk4i86nj3wf8rk/MisstänktHärm.mp3
Nr 2: https://www.dropbox.com/s/z23yzyipwksb8zw/MisstänktHärm2.mp3
Mvh Christoffer
Det låter som härmsångare och kärrsångare.