Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Kollade lite närmare och jag är rätt övertygad om att det är blå körrhök. Dels för att den också häckar på samma plats, och dels då det på några bilder klart framgår att vingarna är ljusa med mörka "händer". Jag har ett tjugotal bilder från detta tillfälle.

Då fick vi det utrett. :)

Det var en rejäl fight, det yrde fjädrar från örnen...

För att vara en kärrhök tycker jag fågeln i fråga har extremt kort stjärt! Den inbördes storleksskillnaden på senaste bilden, med reservation för deras inbördes avstånd, ger vibbarna att fågeln är för stor för en blå kärrhök... Vidare får gjusen mörka vingspetsar när dessa fälls ihop.

Som sagts tidigare, allt går inte att bestämma bara för att det finns (digitala) bilder på objektet i fråga. Det verkliga avgörandet är vad fotografen SÅG av fågeln, inte vad kameran snappade upp på några hundradels/tusendels sekunder

/Oscar, som fortfarande tror på gjuse...
 
Havsörn attackerad av... ja, vad är det för fågel egentligen? Först tänkte jag fiskgjuse med tanke på vingvinkeln vid flykt, men den är ju faktiskt betydligt mindre. Falk? OBS att det går fort, man ser strimmor i luften av benen...

sy8a5u3a.jpg


(Nikon D300s, Nikkor 18-200VR)

Man ser faktiskt kondensstrimmor! Rätt häftigt. Jag gissar att luften var mättad med vattenånga. Så har turbulensen kring fågeln åstadkommit strimmorna. Eventuellt har lite partiklar blåst av och bildat kondensationskärnor.
 
Jag har en bildserie någonstans på en fiskgjuse som en stilla natt tar en öring i en sjö. Efter någon minuts plaskande får den luft under vingarna och får cirkla rätt rejält innan den får höjd och kommer upp över trädtopparna. Öringen var lika lång som fågelkroppen och måste ha vägt en bra bit över kilot i varje fall. Tyvärr har jag ingen optik över 200mm, vilket jag förbannat många gånger....
 
Jag har en bildserie någonstans på en fiskgjuse som en stilla natt tar en öring i en sjö. Efter någon minuts plaskande får den luft under vingarna och får cirkla rätt rejält innan den får höjd och kommer upp över trädtopparna. Öringen var lika lång som fågelkroppen och måste ha vägt en bra bit över kilot i varje fall. Tyvärr har jag ingen optik över 200mm, vilket jag förbannat många gånger....

Men jäklar... Det låter som en riktig höjdarupplevelse!! Bild eller inte, det är upplevelsen som är det viktigaste....

/Oscar
 
Samma juninatt (ovan polcirkeln så solen lyste) kom en lappuggla på kanske 30 m avstånd och svävade över sjön rakt framför mig... Jag stod med fiskespöt så kameran låg femton meter bort. Upplevelsen var ordet, sa Bull.
 
Igår såg jag en lappuggla sitta på viltstängslet vid E4. Stor pippi på 3m håll! Tyvärr hinner man ju inte slita upp kameran när man passerar...
 
Hej jag har inga foton, däremot ett par inspelningar från början av maj. Två sångare satt nära varandra tidigt på morgonen och sjöng. Jag tror att båda är härmsångare men vill gärna ha det bekräftat av någon med mer erfarenhet. Speciellt nr 2 är det som känns lite klurigare tycker jag.

Nr 1: https://www.dropbox.com/s/2mk4i86nj3wf8rk/MisstänktHärm.mp3
Nr 2: https://www.dropbox.com/s/z23yzyipwksb8zw/MisstänktHärm2.mp3

Mvh Christoffer

Det låter som härmsångare och kärrsångare.
 
Vilken fågel?

En bild från idag, de två gässen höll till bland en ganska stor flock med kanadagäss, har letat lite i fågelboken. t.ex grågäss som brukas ses vid våtmarken verkar den vara lite olik, kan det vara någon hybrid? eller vilken fågel skulle det kunna vara? Tacksam för snabb hjälp! :)

2012-11-24 Ekeby våtmark, Eskilstuna, Srm

(Bildkvalitén blev lite sämre eftersom jag var tvungen att beskära)

2012-11-24ekeby_fg.jpg
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.