Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Suddmes

Nu var det längesedan experterna fick något att bita i tycker jag. Så nu är det dags...

Jag inser att det nog är helt omöjligt. Men jag är inte ute efter någon absolut bestämning, skulle bara vara kul att se lite förslag.

Häromdagen var jag på en rundtur runt Rethymnon, dvs de norra delarna av Kreta. På väg ner från bergen in mot city igen såg jag på avstånd en stor fågel kretsa över fortet (som syns till höger i ena bilden). Jag har ljusat upp partiet med fågeln där den var när jag väl fick upp mitt enorma och ljusstarka 18-135 teleobjektiv :eek:). Den första bilden är alltså mest lite för att påvisa att det kändes som en stor fågel. Den andra bilden är croppad, från den första.

Örn av något slag? För rovfågel bör det väl vara?

Vid fortet där jag var dagarna innan såg jag lite falk, likt tornfalkar. Men ingen av den här storleken alls.

Bilagor

• IMG_9988_2.jpg
    IMG_9988_2.jpg
    28.9 KB · Visningar: 318
  • IMG_9988.jpg
    IMG_9988.jpg
    37.9 KB · Visningar: 319
Suddmes

Om det var en stor fågel så kan nog inte gås- eller lammgam uteslutas. De är stora som (eller större än) havsörnar. Men det är bara en gissning.

/Kjelle

Om det var en stor fågel så kan nog inte gås- eller lammgam uteslutas. De är stora som (eller större än) havsörnar. Men det är bara en gissning.

/Kjelle

Tackar för ideerna. Ja, det upplevdes som en väldigt stor fågel, en till på sightseeingen reagerade på storleken. Jag har sett både kungs- och havsörn ganska frekvent hemmavid senaste året och jag skulle nog säga att det var i örnstorlek (jämförtbart med havsörn kanske rent av) eller större.

ormörn

Ser ju ut lite som en adult hona fjällvråk om man bortser från er storleksuppfattning och gängse utbredningskartor. Är det inte det så finns bara ett alternativ. Ormörn med väl markerade vingknogar (förekommer ibland) + lite ljusfenomen som gör att bilden blir som den blir.

Det var mina 5 cent

Ser ju ut lite som en adult hona fjällvråk om man bortser från er storleksuppfattning och gängse utbredningskartor. Är det inte det så finns bara ett alternativ. Ormörn med väl markerade vingknogar (förekommer ibland) + lite ljusfenomen som gör att bilden blir som den blir.

Det var mina 5 cent

Tack för input!

Kollat mer

Det var mina 5 cent

Kollade lite mer och det var inte helt lätt. Blir mer osäker ju mer jag kollar. Hoppas någon annan kanske kan se vad det är.

Nu var det längesedan experterna fick något att bita i tycker jag. Så nu är det dags...

Jag inser att det nog är helt omöjligt. Men jag är inte ute efter någon absolut bestämning, skulle bara vara kul att se lite förslag.

Häromdagen var jag på en rundtur runt Rethymnon, dvs de norra delarna av Kreta. På väg ner från bergen in mot city igen såg jag på avstånd en stor fågel kretsa över fortet (som syns till höger i ena bilden). Jag har ljusat upp partiet med fågeln där den var när jag väl fick upp mitt enorma och ljusstarka 18-135 teleobjektiv :eek:). Den första bilden är alltså mest lite för att påvisa att det kändes som en stor fågel. Den andra bilden är croppad, från den första.

Örn av något slag? För rovfågel bör det väl vara?

Vid fortet där jag var dagarna innan såg jag lite falk, likt tornfalkar. Men ingen av den här storleken alls.

detta var ingen enkel bild! om det nu är en Aquila örn typ kungsörn, mindre/större skrik eller kjejsarörn el.dyl, så kan de vara knepiga att bestämma på mkt mkt bättre bidler än denna.
kan nog iaf säga att det inte rör sig om någon lammgam. de har helt andra både ving o stjärformen helt annat utseende. inte heller någon annan gamart. lammgamarna håller oftast till långt upp i bergen på kreta, där jag haft turen att se en på håll.
men någon kanske kan komma med en mer seriös gissning på vad detta kan vara. jag avstår nog i detta fall.
mvh ///Berglin

Fick snabbt svar på den första bilden jag laddade upp i denna tråd så nu återkommer jag med några till som jag rotat fram ur arkivet. Hoppas det går att urskilja något trots att kvaliteten inte är den bästa på vissa.

De tre första är tagna på Gotland vid olika tillfällen de senaste åren. Den tredje fågeln har en blå ringmärkning, syns inte så tydligt i det här lilla formatet.

De två sista bilderna är från Angarnssjöängen, nr 4 tagen för ett par veckor sen och nr 5 i lördags.

Mvh Kristin

Bilagor

• _MG_6188.jpg
    _MG_6188.jpg
    4.4 KB · Visningar: 531
  • IMG_3633.jpg
    IMG_3633.jpg
    5.4 KB · Visningar: 533
  • IMG_3764.jpg
    IMG_3764.jpg
    4.9 KB · Visningar: 530
  • IMG_4020.jpg
    IMG_4020.jpg
    16.6 KB · Visningar: 534
  • IMG_4186.jpg
    IMG_4186.jpg
    3.2 KB · Visningar: 527
Fick snabbt svar på den första bilden jag laddade upp i denna tråd så nu återkommer jag med några till som jag rotat fram ur arkivet. Hoppas det går att urskilja något trots att kvaliteten inte är den bästa på vissa.

De tre första är tagna på Gotland vid olika tillfällen de senaste åren. Den tredje fågeln har en blå ringmärkning, syns inte så tydligt i det här lilla formatet.

De två sista bilderna är från Angarnssjöängen, nr 4 tagen för ett par veckor sen och nr 5 i lördags.

Mvh Kristin
Havsörn, ormvråk och kungsörn på de första tre. Den fjärde bör vara en ormvråk även om den kan se lite suspekt ut. Den sista ser ut som en brun kärrhök.

Mvh/ Ola

Havsörn, ormvråk och kungsörn på de första tre. Den fjärde bör vara en ormvråk även om den kan se lite suspekt ut. Den sista ser ut som en brun kärrhök.

Mvh/ Ola

4:an är definitivt en ormvråk och på 5:an säger jag Börringevråk alt. fjällvråk. Svårt att avgöra på denna bild.

/Oscar

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar