kedner
Aktiv medlem
Njaa, tror på svartvit flugsnappare
/Oscar
Tackar Oscar.
Du har naturligtvis rätt...
//Lennart
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Njaa, tror på svartvit flugsnappare
/Oscar
Tack Stefan!!
Hade väl inte tänkt att kartlägga något precis var bara nyfiken på vad de kunde vara. Mvh Christina
Korrekt, en duvhök. Det är en ungfågel som tycks ha en del kvar att lära sig om jaktens ädla konst...
/Oscar
Denna satt i toppet av ett av träden vid Ottenby fyren.
Skulle gissa på en Grå flugsnappare...
//Lennart
Tackar Anders...
Ännu en fågel för identifikation. Satt i samma träd som den grå flugsnappare. Är detta möjligtvis en Mindre flugsnappare?
//Lennart
Övre stjärtand, undre bläsand.
Mvh, Toni
Om det var en stor fågel så kan nog inte gås- eller lammgam uteslutas. De är stora som (eller större än) havsörnar. Men det är bara en gissning.
/Kjelle
Ser ju ut lite som en adult hona fjällvråk om man bortser från er storleksuppfattning och gängse utbredningskartor. Är det inte det så finns bara ett alternativ. Ormörn med väl markerade vingknogar (förekommer ibland) + lite ljusfenomen som gör att bilden blir som den blir.
Det var mina 5 cent
Övre stjärtand, undre bläsand.
Mvh, Toni
Ser ju ut lite som en adult hona fjällvråk om man bortser från er storleksuppfattning och gängse utbredningskartor. Är det inte det så finns bara ett alternativ. Ormörn med väl markerade vingknogar (förekommer ibland) + lite ljusfenomen som gör att bilden blir som den blir.
Det var mina 5 cent
Nu var det längesedan experterna fick något att bita i tycker jag. Så nu är det dags...
Jag inser att det nog är helt omöjligt. Men jag är inte ute efter någon absolut bestämning, skulle bara vara kul att se lite förslag.
Häromdagen var jag på en rundtur runt Rethymnon, dvs de norra delarna av Kreta. På väg ner från bergen in mot city igen såg jag på avstånd en stor fågel kretsa över fortet (som syns till höger i ena bilden). Jag har ljusat upp partiet med fågeln där den var när jag väl fick upp mitt enorma och ljusstarka 18-135 teleobjektiv ). Den första bilden är alltså mest lite för att påvisa att det kändes som en stor fågel. Den andra bilden är croppad, från den första.
Örn av något slag? För rovfågel bör det väl vara?
Vid fortet där jag var dagarna innan såg jag lite falk, likt tornfalkar. Men ingen av den här storleken alls.
Havsörn, ormvråk och kungsörn på de första tre. Den fjärde bör vara en ormvråk även om den kan se lite suspekt ut. Den sista ser ut som en brun kärrhök.Fick snabbt svar på den första bilden jag laddade upp i denna tråd så nu återkommer jag med några till som jag rotat fram ur arkivet. Hoppas det går att urskilja något trots att kvaliteten inte är den bästa på vissa.
De tre första är tagna på Gotland vid olika tillfällen de senaste åren. Den tredje fågeln har en blå ringmärkning, syns inte så tydligt i det här lilla formatet.
De två sista bilderna är från Angarnssjöängen, nr 4 tagen för ett par veckor sen och nr 5 i lördags.
Mvh Kristin
Havsörn, ormvråk och kungsörn på de första tre. Den fjärde bör vara en ormvråk även om den kan se lite suspekt ut. Den sista ser ut som en brun kärrhök.
Mvh/ Ola
4:an är definitivt en ormvråk och på 5:an säger jag Börringevråk alt. fjällvråk. Svårt att avgöra på denna bild.
/Oscar