Annons

Fågelidentifikation

Då var det dags för två dagsfärska ölänningar. Den första får den eviga frågan, trivs den i ett träd (uppenbarligen...) eller trivs den bättre på en äng?

Den andra får jag till Spovsnäppa, men tyckte näbben såg lite kort ut. Tyvärr var den väldigt alena så jag kunde inte jämföra med något, men den trivs möljigen vid kusten?

Tack på förhand!
 

Bilagor

  • pip2.jpg
    pip2.jpg
    16.9 KB · Visningar: 213
  • snappa2.jpg
    snappa2.jpg
    25.1 KB · Visningar: 217
Då var det dags för två dagsfärska ölänningar. Den första får den eviga frågan, trivs den i ett träd (uppenbarligen...) eller trivs den bättre på en äng?

Den andra får jag till Spovsnäppa, men tyckte näbben såg lite kort ut. Tyvärr var den väldigt alena så jag kunde inte jämföra med något, men den trivs möljigen vid kusten?

Tack på förhand!
Flankstreckning framgår inte men näbb, ansiktsteckning och färgsättning pekar på att piplärkan trivs bäst på ängen. ;-)

Den andre är ju mycket riktigt en finfin spovsnäppa.

Mvh/ Ola
 
Flankstreckning framgår inte men näbb, ansiktsteckning och färgsättning pekar på att piplärkan trivs bäst på ängen. ;-)

Den andre är ju mycket riktigt en finfin spovsnäppa.

Mvh/ Ola

tack! skaffade boken "Fåglarna i Sverige" idag och kan inte förstå hur trädvarianten av piplärkan kan vara vanligare än ängsvarianten... ;-) Jag befinner mig såklart i fel halva, men i alla fall...

fantastisk bok för övrigt, sifferorgie för oss statistiknördar....
 
Lite osäker på trasten. Vilken sort. Björk? Den andra vet jag ej. Någon typ av sångare. Båda är tagna i vanlig lövskog.
 

Bilagor

  • _MG_0014.jpg
    _MG_0014.jpg
    18.2 KB · Visningar: 263
  • _MG_0042.jpg
    _MG_0042.jpg
    12 KB · Visningar: 260
Sångartider - NEJ! NEJ!

Så var det dessa sångare igen...o ja, jag vet att vi begär mycket att expertisen här, ibland det omöjliga, men ni e ju så duktiga! :)

Var i Helsingborg idag (bara det ett jobbigt steg för en Malmöpåg...) för att försöka få en bild på Lundsångare. För ovanlighetens skull laddade jag på tågresan dit med att lyssna på just lundsångare!

Väl där kände jag igen sången och fick medhåll av andra skådare på plats. Vid denna tidpunkt hade inga andra sångare hörts där. Hittade en luring som jag trodde var rätt sångare! Knäppte några bilder, såg bra ut med stort ögonbrynssträck bakom ögat! NÖJD!
Dröjde kvar en halvtimme eller så men lyckades aldrig se den förmodade lundsångaren igen, bara höra. Skulle precis packa ihop grejjorna när den började sjunga...GRANSÅNGAREN!!!
Så här blev osäkerheten ett faktum!

Som jag tror (läs: hoppas) så är de 4 sista bilderna på gransångaren och de övriga på dennes kusin från lunden...mest baserat på ögonbrynet får jag erkänna (samt såklart lätet då men just vid fotona sjöng den självklart inte...dessutom hade den ju näbben full av käk...).

Samtliga bilder jag har finns här:
http://suddmesar.blogspot.se/2005/07/granlund.html
 
Så var det dessa sångare igen...o ja, jag vet att vi begär mycket att expertisen här, ibland det omöjliga, men ni e ju så duktiga! :)

Var i Helsingborg idag (bara det ett jobbigt steg för en Malmöpåg...) för att försöka få en bild på Lundsångare. För ovanlighetens skull laddade jag på tågresan dit med att lyssna på just lundsångare!

Väl där kände jag igen sången och fick medhåll av andra skådare på plats. Vid denna tidpunkt hade inga andra sångare hörts där. Hittade en luring som jag trodde var rätt sångare! Knäppte några bilder, såg bra ut med stort ögonbrynssträck bakom ögat! NÖJD!
Dröjde kvar en halvtimme eller så men lyckades aldrig se den förmodade lundsångaren igen, bara höra. Skulle precis packa ihop grejjorna när den började sjunga...GRANSÅNGAREN!!!
Så här blev osäkerheten ett faktum!

Som jag tror (läs: hoppas) så är de 4 sista bilderna på gransångaren och de övriga på dennes kusin från lunden...mest baserat på ögonbrynet får jag erkänna (samt såklart lätet då men just vid fotona sjöng den självklart inte...dessutom hade den ju näbben full av käk...).

Samtliga bilder jag har finns här:
http://suddmesar.blogspot.se/2005/07/granlund.html
Tjenare Micke!

De sista bilderna är inte jättelätta men jag får mer känsla av lövsångare än gransångare. Ser långvingad ut och med tydligt ögonbryn samt till synes ganska ljusa ben.

Resten av bilderna är ju dock mycket riktigt lundsångaren. Notera även det svaga vingbandet.

Mvh/ Ola
 
Tjenare Micke!

De sista bilderna är inte jättelätta men jag får mer känsla av lövsångare än gransångare. Ser långvingad ut och med tydligt ögonbryn samt till synes ganska ljusa ben.

Resten av bilderna är ju dock mycket riktigt lundsångaren. Notera även det svaga vingbandet.

Mvh/ Ola

Hej o TACK Ola! :)

Hade en diskussion om "nr 2" med kollegan på jobbet och det är nog mkt riktigt lövsångare istället för gran. Får skylla sinnesförvirringen på att gransångaren var den enda (förutom lundsångaren då) som jag hörde där. :)
 
Vilken fågel?

Sitter och går igenom bilder ifrån runderesan för en månad sen, så hittar jag den här bilden som jag sedan jämför med en annan kaspisk trut på internet, tycker de ser lika ut.. så till frågan, är det en kaspisk trut..? :)
ööööööööööäasdöfäaslödfasd.jpg
 
Vadan månne detta vara som flög över Hullsjön (Utanför Trollhättan - Västra Götaland).
 

Bilagor

  • IMGP7432ajpg.jpg
    IMGP7432ajpg.jpg
    30.4 KB · Visningar: 221
  • IMGP7432fs.jpg
    IMGP7432fs.jpg
    27 KB · Visningar: 212
  • IMGP7433a.jpg
    IMGP7433a.jpg
    25.5 KB · Visningar: 213
  • IMGP7433fs.jpg
    IMGP7433fs.jpg
    17.6 KB · Visningar: 211
En skarv är det ju onekligen! :)
Jag blev dock osäker på om det är toppskarv eller storskarv?
Tyckte de var väldigt enhetligt svarta...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.