vbg_snake
Aktiv medlem
kan man lista ut vad detta är? Dålig bild tyvärr.
gissar på "stäppvråk"
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Kan det vara en sparvhök jag såg i morse? (Råkade posta dubbelt hoppas någon admin kan ta bort min andra post)
Jupp, sparvhök!
/Rasmus
Ekeby våtmark, södermanland. Såg den idag.
Visa bilaga 121218
Salskrakar
Finns Fjällvråk på Gotland?
Utan att veta vilken väg de tar - men utanför Malmö har vi ovanligt mycket fjällvråk enligt min uppfattning, vet inte om det går att bevisa med räkning t.ex. Falsterbostrecket eller dylikt. Senast igår såg jag minst 5 olika fjällvråkar under cirka en timme.Har också fått reda på av lokal expertis att fjällvråkar ofta passerar Gotland på väg till Baltikum och kanske längre söderut för övervintring. I år har det varit lämmelår och mycket fjällvråk norröver men färre än vanligt har passerat Gotland.
Utan att veta vilken väg de tar - men utanför Malmö har vi ovanligt mycket fjällvråk enligt min uppfattning, vet inte om det går att bevisa med räkning t.ex. Falsterbostrecket eller dylikt. Senast igår såg jag minst 5 olika fjällvråkar under cirka en timme.
Räcker gott! En klockren sparvhök.Är ganska säker på Sparvhök, men det går inte vara helt säker och jag kan dem inte. Synd att jag inte har bättre bildbevis. Denna är kraftigt beskuren.
(Och, vad gör jag för fel, ansträngt mig som sjutton för att hamna under 100 kB och 400 pix, bilden är på 40 kB men efter uppladdning 7 kB ?)
Frågan är vilken trast och vilken tita det är, titan är jag ganska säker på att det är en entita
Visa bilaga 121259
Visa bilaga 121260
/Fredric
Hej!Fortsätter på samma tema... Sparv- eller duvhök?
Entita
Dubbeltrast
Hej!
Alla är sparvhökar. Även om det är svårt att avgöra om det är lika långt bort ser man ju fint skillnaden mellan hane och hona på den andra bilden. Honan är klart större än hanen.
Mvh/ Ola