Annons

Fågelidentifikation

Är detta en gulsparv?

Blev lite osäker när jag har för mig att gulsparven har mer av en "cirkel" på kinden och den här ser ut att ha en "fläck". Dålig kvalitet men skulle vara tacksam för hjälp av er duktiga fågelexperter. //Beatrice
 

Bilagor

  • IMG_3773_redigerad-2.jpg
    IMG_3773_redigerad-2.jpg
    91.5 KB · Visningar: 543
Vad är detta?

Bläddrade igenom lite bilder från sommaren och hittade denna. Den är fotad i Eskilstuna, på Parken zoo, men flög vild där inne. Det är tyvärr en usel bild... Kan någon säga vad det är?
/M*
 

Bilagor

  • 110816_eskilstuna.jpg
    110816_eskilstuna.jpg
    16.1 KB · Visningar: 492
Lövsångare och andra sångare

Lövsångare, Grönsångare och andra. De är hopplöst svåra att skilja. Dessa är tagna i lågt stående morgonljus och det indirekta ljuset är kraftigt grönt, så jag kan inte justera till det jag tror är rätt färgbalans. Jag är förvisso säker nu att det är Lövsångare, men det som förbryllar mig är att konstigt nog vet jag mycket väl hur Lövsångaren låter och har saknat den väldigt mycket sedan jag flyttade hit för 3 år sedan. Kan den vara en tillfällig augustigäst ?
Bilder med högre upplösning finns http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=2509843
 

Bilagor

  • Lövsångare 7d.jpg
    Lövsångare 7d.jpg
    75.9 KB · Visningar: 482
  • Lövsångare 5c.jpg
    Lövsångare 5c.jpg
    41 KB · Visningar: 488
  • Lövsångare 4b.jpg
    Lövsångare 4b.jpg
    93.6 KB · Visningar: 486
Lövsångare, Grönsångare och andra. De är hopplöst svåra att skilja. Dessa är tagna i lågt stående morgonljus och det indirekta ljuset är kraftigt grönt, så jag kan inte justera till det jag tror är rätt färgbalans. Jag är förvisso säker nu att det är Lövsångare, men det som förbryllar mig är att konstigt nog vet jag mycket väl hur Lövsångaren låter och har saknat den väldigt mycket sedan jag flyttade hit för 3 år sedan. Kan den vara en tillfällig augustigäst ?
Bilder med högre upplösning finns http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=2509843
Hej Henry!

Alla är unga lövsångare vilket avslöjas bland annat på den väldigt gula undersida,. De låter ju nödvändigtvis inte ofta på hösten och dessa individer kan ju mycket väl vara genomflyttare även om de häckar i i stort sett hela Sverige.

Mvh/ Ola
 
Art och kanske ålder?

Den här fågeln flyger tämligen regelbundet över våran tomt en bit från stranden på västra Gotland. Ofta ihop med en partner. Fast det kan vara nästan vindstilla och dom knappt rör vingarna passerar dom på några sekunder. Det går undan! Vad kan det vara för art och kanske åldern går att bedöma?
 

Bilagor

  • _MHA0686-300.jpg
    _MHA0686-300.jpg
    58.3 KB · Visningar: 449
  • _MHA0685.300.jpg
    _MHA0685.300.jpg
    59.8 KB · Visningar: 459
Den här fågeln flyger tämligen regelbundet över våran tomt en bit från stranden på västra Gotland. Ofta ihop med en partner. Fast det kan vara nästan vindstilla och dom knappt rör vingarna passerar dom på några sekunder. Det går undan! Vad kan det vara för art och kanske åldern går att bedöma?
Fjällvråk och 1k (årsunge). Notera svarta knogfläckar och mörk buk mot ljusare huvud. T.ex otydligt svart band längs vingens bakkant (även stjärt men svårt att se här) ger 1k.

Mvh/ Ola
 
Fjällvråken

Tack för bestämningen!

Då jag skrev "tämligen regelbundet" menade jag nu i veckan - tog till slut fram kameran och väntade ut passagen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.