Annons

Fågelidentifikation

Storspov?

Hej
Såg några stycken av dessa fåglar som jag tror är storspovar. Bild 2 gör mig dock lite fundersam om det istället kan vara en småspov.

Bilderna är tagna på långt avstånd vid hornborgajön så det lutar väl på storspov. Tycker dock att man på bild två kan se ett mer markant ögonbrynsstreck.
(Skall kanske också nämna att bild 1 och 2 ej visar samma fågel).

/Hans
 

Bilagor

  • Fågel-id-1.jpg
    Fågel-id-1.jpg
    95.1 KB · Visningar: 263
  • Fågel-id-2.jpg
    Fågel-id-2.jpg
    91.7 KB · Visningar: 264
Hej
Såg några stycken av dessa fåglar som jag tror är storspovar. Bild 2 gör mig dock lite fundersam om det istället kan vara en småspov.

Bilderna är tagna på långt avstånd vid hornborgajön så det lutar väl på storspov. Tycker dock att man på bild två kan se ett mer markant ögonbrynsstreck.
(Skall kanske också nämna att bild 1 och 2 ej visar samma fågel).

/Hans

Jag skulle också gissa på Småspov, som du säger så tycker jag också mig se ögonbrynsträcket väl.
 
Hej
Såg några stycken av dessa fåglar som jag tror är storspovar. Bild 2 gör mig dock lite fundersam om det istället kan vara en småspov.

Bilderna är tagna på långt avstånd vid hornborgajön så det lutar väl på storspov. Tycker dock att man på bild två kan se ett mer markant ögonbrynsstreck.
(Skall kanske också nämna att bild 1 och 2 ej visar samma fågel).

/Hans
Hej!

Bildkvaliteten gör att det känns lite svårbedömt vad man egentligen ser i fråga om ögonbrynsstreck. Den första ser absolut ut att vara en storspov och jag skulle inte vara förvånad om den andra också är det. Jag skulle tro det men kvaliteten lämnar en viss osäkerhet för mig.

Mvh/ Ola
 
Hej!

Bildkvaliteten gör att det känns lite svårbedömt vad man egentligen ser i fråga om ögonbrynsstreck. Den första ser absolut ut att vara en storspov och jag skulle inte vara förvånad om den andra också är det. Jag skulle tro det men kvaliteten lämnar en viss osäkerhet för mig.

Mvh/ Ola

Tack för svaret.
På artportalen finns endast storspov registrerad vid den tidpunkten igår så troligtvis är båda storspov.
Mvh Hans
 
Behöver hjälp med 2st den ena har jag blir jag inte klok på efter att ha kollat i 2st böcker och den andre är vad jag gissar på en blandning mellan Kanadgås och Bläsgås?
 

Bilagor

  • Hjälp2.jpg
    Hjälp2.jpg
    16.8 KB · Visningar: 233
  • Hjälp3.jpg
    Hjälp3.jpg
    15.8 KB · Visningar: 239
Behöver hjälp med 2st den ena har jag blir jag inte klok på efter att ha kollat i 2st böcker och den andre är vad jag gissar på en blandning mellan Kanadgås och Bläsgås?
Bild 1 är mycket riktigt en juvenil törnskata.

Jag ser inget i bild 2 som pekar direkt mot att bläsgås är involverad utan fågeln ser ut att vara helt inom variationen för grågås x kanadagås.

Bläsgås x kanada verkar vara ganska ovanligt och jag är inte helt säker på hur dessa kan se ut men troligen skulle en sådan hybrid visa en större vit bläs t.ex. Hybrider kan vara lurigt men denna ser som sagt ut som klassisk grå x kanada.

Mvh/ Ola
 
Bild 1 är mycket riktigt en juvenil törnskata.

Jag ser inget i bild 2 som pekar direkt mot att bläsgås är involverad utan fågeln ser ut att vara helt inom variationen för grågås x kanadagås.

Bläsgås x kanada verkar vara ganska ovanligt och jag är inte helt säker på hur dessa kan se ut men troligen skulle en sådan hybrid visa en större vit bläs t.ex. Hybrider kan vara lurigt men denna ser som sagt ut som klassisk grå x kanada.

Mvh/ Ola

Ja törnskatan stämmer nu ser jag när gemför med bilder på google.
Sen hybriden så tänkte jag Bläsgås med tanke på att den är vit bakom näbben precis som Bläsgässen bredvid den? Men som sagt det kan säkert vara Grågås också :)
 
Kan detta vara fjällpipare? Juvenila?

På ungefär 1200m höjd, Bunnerfjällen
 

Bilagor

  • ff1.jpg
    ff1.jpg
    55.6 KB · Visningar: 209
  • ff2.jpg
    ff2.jpg
    22.6 KB · Visningar: 211
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.