Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Har du fler bilder på "småsnäppan" (vilket det inte är)?

Jag tycker nämligen det ser bra ut för vitgumpsnäppa. Var är bilden tagen?

Mvh/ Ola

Hajjade oxå till på denna, som inte är en små- eller mosnäppa, heller inte kärr eller spov.......
Vitgump är ett bra bud, kanske kanske tundrasnäppa (1 fynd i Sverige so far...) oxå kan funka..... Men som sagt, ska vi börja prata i dessa termer, så krävs det ordentligt mycket bättre bilder än så här.

/Oscar
 
Hajjade oxå till på denna, som inte är en små- eller mosnäppa, heller inte kärr eller spov.......
Vitgump är ett bra bud, kanske kanske tundrasnäppa (1 fynd i Sverige so far...) oxå kan funka..... Men som sagt, ska vi börja prata i dessa termer, så krävs det ordentligt mycket bättre bilder än så här.

/Oscar
Tundrasnäppa funkar sämre i min mening både vad gäller kroppsteckning och huvud. Dessutom ser den utdragna aktern bättre ut för vitgump vilket jag är ganska säker på att det är. :)

Frågan kvarstår, var togs bilden och finns det fler. :)
 
Här kommer ett par bilder till.

Var är bilderna tagna och när?

Tycker absolut detta är en vitgumpsnäppa. Även visat bilderna för flera andra och alla svarar att dom tycker det är en vitgumpsnäppa, utan någon som helst tvekan.

Men det är utav stort allmänt intresse att få veta vart du tagit bilderna!

/Friberg
 
Senast ändrad:
Nämen, så trevligt!

Tyvärr är det ca tre veckor sedan jag tog bilderna. Det var på Kråkenabben i Sölvesborg.
Får bli lite snabbare på att kolla upp mina osäkra obsar.. :)
 
Jaumen, 110731. Jag kan lägga in den själv annars om det var Svalan du tänkte på.

ok.. bra, jag har redan lagt in den o länkat till dina bilder. Men lägg gärna upp den själv där med bilder också.

Och du, ett stort GRATTIS!!
Tror detta är första fyndet utav arten i Blekinge=)

/Friberg
 
Ja stort grattis! Riktigt kul fynd.

Lite synd att det att det var ett tag sedan men kul att den ändå kom fram här till slut. Bara att ställa förfrågan på skumma fåglar direkt i fortsättningen. :)

Mvh/ Ola

Lite intressant är ju att det 5/8 upptäcktes en vitrumpa i Skåne. Ska bli intressant att höra vad dom som såg skånefågeln säger om denna. Skulle ju kunna röra sig om samma individ.

/Friberg
 
Lite intressant är ju att det 5/8 upptäcktes en vitrumpa i Skåne. Ska bli intressant att höra vad dom som såg skånefågeln säger om denna. Skulle ju kunna röra sig om samma individ.

/Friberg

Tänkte precis på den jag med! :)
Den härjade väl ganska länge kring Äspet (Åhus), inte jättenära men inte jättelångt bort heller.

Kul oavsett o grattis!! :)
 
Tyngsta arten i denna tråd hittils som blivit identifierad? Jag hade en aftonfalk för några år sen i tråden men den väger lätt jämfört med vitrumpan...
 
Så jag skulle frågat om min ökentrumpetare förra året? Fast jag visste ju vad det var... ;-)

Grattis till Patrik iaf, det ger en extra dimension med sådana spännande grejer här i tråden!!

Haha.. du får låta bli att bestämma i fält nästa gång;)

Internet och digitalkameror i var mans hand har helt klart fört med sig en del trevliga artbestämningar i efterhand.
Inte längesedan svalans bildgalleri levererade också.. en viss örnvråk var ju inlagd som en röd glada.

Även till "fråga sof" har det ju kommit in en del guldkorn, t.ex brokig kardinal och rosenstare.

En helt ny typ av skådning är född, numera finner vi arterna på nätet;)

/Friberg
 
Man ska alltså plåta alla fjäderfän man ser och sen hoppas på att det är nåt kul på bilderna?
Men vänta...det är ju precis så jag gör idag!!! ;)
(Nästan)
 
Önsketänkande?

Nu när rariteterna radas upp hoppas jag på att även jag har lyckats fota nåt åt det hållet. Vad säger ni, kan detta vara medelhavstruten som har synts vid Skeppsbron? Det var där jag fotade den här den 18/8. Eller är det bara ett önsketänkande? :)
/Maria*
 

Bilagor

  • 110818_skeppsbron_0062.jpg
    110818_skeppsbron_0062.jpg
    23.6 KB · Visningar: 216
Nu när rariteterna radas upp hoppas jag på att även jag har lyckats fota nåt åt det hållet. Vad säger ni, kan detta vara medelhavstruten som har synts vid Skeppsbron? Det var där jag fotade den här den 18/8. Eller är det bara ett önsketänkande? :)
/Maria*

Tyvärr, det är en gråtrut. Medeltruten "utmärker" sig med ett tydligt ljusare huvud med en avsatt "blåtira" runt ögat och bakåt en bit. Sedan är det lite andra karaktärer som har med de olika fjädrarna (scapularer, tertialer, täckare hit å täckare dit...) att göra, vilket för en icke insatt å miljöskadad människa ter sig som rena rama gojan....

/Oscar
 
Tyvärr, det är en gråtrut. Medeltruten "utmärker" sig med ett tydligt ljusare huvud med en avsatt "blåtira" runt ögat och bakåt en bit. Sedan är det lite andra karaktärer som har med de olika fjädrarna (scapularer, tertialer, täckare hit å täckare dit...) att göra, vilket för en icke insatt å miljöskadad människa ter sig som rena rama gojan....

/Oscar

Rackarns då! Ja, jag försökte jämföra med bilderna på http://truthjalpen.blogspot.com/2010/07/juvenila-trutar-i-juli-sammanfattning.html men inte ens då kändes det enkelt. Jag får nog plugga "goja" ett tag till helt enkelt! :)

/M*
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.