Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Ängspiplärkor?

Hej,

Jag har fågelfotat runt Falkenberg de senaste dagarna, nära havet i öppet landskap. Det är fem bilder som jag är fundersam på ifall det är Ängspiplärkor eller om det kan vara någon annan art (korten är tagna vid fem olika tillfällen). Någon som vet, och går det att se?

Mvh,
Andreas
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    13.2 KB · Visningar: 247
  • 2.jpg
    2.jpg
    11.9 KB · Visningar: 244
  • 3.jpg
    3.jpg
    18 KB · Visningar: 247
  • 4.jpg
    4.jpg
    10.7 KB · Visningar: 242
  • 5.jpg
    5.jpg
    12.8 KB · Visningar: 243
Hej

Såg denna fågel i eftermiddag ute vid Sandemar. Kan ni hjälpa mig med vad det är?

MVH Gregor
 

Bilagor

  • DSC_2355-2.jpg
    DSC_2355-2.jpg
    90.8 KB · Visningar: 252
  • DSC_2360-2.jpg
    DSC_2360-2.jpg
    67.5 KB · Visningar: 249
  • DSC_2356.jpg
    DSC_2356.jpg
    72.4 KB · Visningar: 253
Hej

Såg denna fågel i eftermiddag ute vid Sandemar. Kan ni hjälpa mig med vad det är?

MVH Gregor

Oj ser ut som du fotat en riktig raritet. Det är en svartpannad törnskata du fångat på bild!!

Kan du beskriva lite mer exakt var du såg den, finns alla gånger många som skulle vilja åka dit o titta på den!

Såg nu att du även lagt ut den på svalan, kommenterade även där. Passade även på att skicka ut ett larm om den, så nu borde det komma dit lite folk o leta.

/Magnus
 
Senast ändrad:
Vad kul. Letade efter att jag la ut frågan här, runt på nätet för att identifiera den. Och jag tyckte nog att det såg ut som en svartpannad törnskata. Jag som inte sett ens en vanlig varfågel. Att som nybörjare hitta en raritet, känns overkligt. Man tror ju gärna att man sett en, men det brukar ju alltid visa sig att den är en vanlig. Ungefär som att stubbar i skogen på kvällen kan se ut som älgar, björnar eller vad som helst ;).

Nåja. Jag såg den vid pilen. Rutan är fågeltornet. Hoppas det hjälper någon.
 

Bilagor

  • Karta.jpg
    Karta.jpg
    20.4 KB · Visningar: 233
Senast ändrad:
Vad kul. Letade efter att jag la ut frågan här, runt på nätet för att identifiera den. Och jag tyckte nog att det såg ut som en svartpannad törnskata. Jag som inte sett ens en vanlig varfågel. Att som nybörjare hitta en raritet, känns overkligt. Man tror ju gärna att man sett en, men det brukar ju alltid visa sig att den är en vanlig. Ungefär som att stubbar i skogen på kvällen kan se ut som älgar, björnar eller vad som helst ;).

Nåja. Jag såg den vid pilen. Rutan är fågeltornet. Hoppas det hjälper någon.

Ja du har helt klart fått en bra start på din skådar-karriär=)
 
Hej,

Jag har fågelfotat runt Falkenberg de senaste dagarna, nära havet i öppet landskap. Det är fem bilder som jag är fundersam på ifall det är Ängspiplärkor eller om det kan vara någon annan art (korten är tagna vid fem olika tillfällen). Någon som vet, och går det att se?

Mvh,
Andreas
Hej!

Det ser ut att vara änsgpip för hela slanten.

Mvh/ Ola
 
Hej!

Det ser ut att vara änsgpip för hela slanten.

Mvh/ Ola

Tack för det! Har två bilder till jag är fundersam på. Kan den första vara Törnsångare och den andra Lövsångare?

Mvh,
Andreas
 

Bilagor

  • SylviaCommunis_0001.jpg
    SylviaCommunis_0001.jpg
    13.2 KB · Visningar: 216
  • PhylloscopusTrochilus_0004.jpg
    PhylloscopusTrochilus_0004.jpg
    10.9 KB · Visningar: 215

Jag såg denna efter Dalälven i Djurmo när jag var ute med hunden. Det är väldigt likt en storskrakehona men har mindre tofs, en annan form på näbben och inte så skarp avslutning av det bruna på huvudet. Kan det vara en hona småskrake? Ni får ursäkta den dåliga kvaliteten på korten som jag förutom min bristande förmåga som fotograf skyller på långt avstånd och skarpt solljus./Anders
 

Bilagor

  • DSC_8954S.jpg
    DSC_8954S.jpg
    28 KB · Visningar: 316
  • DSC_8959S.jpg
    DSC_8959S.jpg
    19.6 KB · Visningar: 314
  • DSC_8960S.jpg
    DSC_8960S.jpg
    17 KB · Visningar: 310
Jag såg denna efter Dalälven i Djurmo när jag var ute med hunden. Det är väldigt likt en storskrakehona men har mindre tofs, en annan form på näbben och inte så skarp avslutning av det bruna på huvudet. Kan det vara en hona småskrake? Ni får ursäkta den dåliga kvaliteten på korten som jag förutom min bristande förmåga som fotograf skyller på långt avstånd och skarpt solljus./Anders
Visst är det det.

Mvh/ Ola
 
Hej!

Kan det här tänkas vara en småspov?
Jag tyckte att den såg lite mindre ut än storspoven i alla fall! =)

Tack på förhand!
// Anette
 

Bilagor

  • småspov.jpg
    småspov.jpg
    8 KB · Visningar: 301
Den såg mindre ut och var också mindre skygg än de storspovar jag sett förut om det kan vara någon ledtråd? Anette

Njaaa, skyggheten är ingen karaktär som pekar på endera arten, det är mer en individuell fråga. Nä, jag får känslan av en mindre spov, kortare näbb samt antydan till ögonbrynstreck/hjäss-sidostreck som är mer framträdande hos Den Lelle än hos Den Store...

/Oscar
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.