ANNONS
Annons

Fågelidentifikation

Pilgrimsfalk?

Fick en bild på denna fågel då jag var uppe i Empire state building i våras. Det gick väldigt fort så bilden är som den är. Kan det vara en pilgrimsfalk? Jag har för mig att det ska finnas några i New York.

/Rikard
 

Bilagor

  • Falk.jpg
    Falk.jpg
    18.8 KB · Visningar: 420
Fick en bild på denna fågel då jag var uppe i Empire state building i våras. Det gick väldigt fort så bilden är som den är. Kan det vara en pilgrimsfalk? Jag har för mig att det ska finnas några i New York.

/Rikard

Jepp, det är en adult pilgrimsfalk. På sina ställen runt om i världens städer häckar denna art på höga byggnader. I Barcelona finns det ett häckande par på den kända katedralen La Sagrada Familia.

// Daniel
 
Här kommer några riktigt riktigt usla bilder men jag skulle gärna vilja höra om någon av er kan säga vad det här är??
// Anette
 

Bilagor

  • ungen2.jpg
    ungen2.jpg
    18 KB · Visningar: 386
  • ungen3.jpg
    ungen3.jpg
    20.1 KB · Visningar: 385
  • ungen4.jpg
    ungen4.jpg
    20.7 KB · Visningar: 388
  • ungen1.jpg
    ungen1.jpg
    26.6 KB · Visningar: 384
Vilken gynnare är detta ?

En juvenil antar jag, men vilken sort, jag gissar på någon trast med är inte säker.

trast.jpg

/Fredric
 
Hej
Den här sångaren gör mig lite konfunderad. Fotad i dalafjällen. Nån som vet?

//Berndt
 

Bilagor

  • Sångare 1.jpg
    Sångare 1.jpg
    80.5 KB · Visningar: 324
Glada ?

Fick ett par bilder på denna rovfågel från traktorn när jag var ute och slog med slåtteraggregatet.
Är det en Glada som jag tror? Är fjärde året i rad som den vistas där jag bor (strax utanför Borås). Är det vanligt att den förekommer i dessa trakter.
 

Bilagor

  • Glada.jpg
    Glada.jpg
    44.3 KB · Visningar: 245
  • Glada1.jpg
    Glada1.jpg
    42.9 KB · Visningar: 246
Fick ett par bilder på denna rovfågel från traktorn när jag var ute och slog med slåtteraggregatet.
Är det en Glada som jag tror? Är fjärde året i rad som den vistas där jag bor (strax utanför Borås). Är det vanligt att den förekommer i dessa trakter.
Ja det är en röd glada. De blir allt vanligare i västergötland verkar det som.

Mvh/ Ola
 
Inget foto, men ändå fågelidentifikation. :)

Jag såg en fågel på rätt långt avstånd, underifrån. Den var ungefär stor som en mindre hackspett. Den upplevdes som nästan helsvart, men med en distinkt vit kant runt hela stjärten. Flykten var helt rak, med konstanta vingslag som såg väldigt kämpiga ut, typ sånglärke-stil. Jag kan fanimig inte komma på en enda fågel som stämmer in. Min enda tanke är att det var en svala som lyckats fastna i något vitt som hängde efter den som den fick kämpa med att klara släpa med sig..
Någon tanke? :D
 
Svartvit flugsnappare?

Är detta möjligen en svartvit flugsnappare? Unge? Eller kanske hona?
 

Bilagor

  • Snappare_fråga.jpg
    Snappare_fråga.jpg
    83.3 KB · Visningar: 325
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.