Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Hej!
Skulle vilja veta om det är en fjällvråk jag sett. Vad säger ni?
// Anette

Bilagor

• fjällvråk.jpg
    fjällvråk.jpg
    10.1 KB · Visningar: 219
Vilka fåglar kan det här vara tro?
// Anette

Bilagor

• vilkenfågel.jpg
    vilkenfågel.jpg
    15.3 KB · Visningar: 208
  • vilkenfågel2.jpg
    vilkenfågel2.jpg
    13.7 KB · Visningar: 210
Tack för ditt svar! Kollar på bilder på gulärlan men jag tycker det är svårt att se att det är samma. Hur tog du igen att det är den? E amatör på det hör! :)
// Anette

Långsmal tätting, med gul underkropp, mörkt huvud, olivgrön/brunaktig ovansida tillsammans med en relativt lång stjärt. Med anledning av det mörkt gråa huvudet utan ögonbrynstreck kan man även säga att detta är den nordligare av de två förekommande raserna av gulärla i Sverige, nämligen den som heter thunbergii.

Bilden är rätt mättad i färgerna, så det får man ha i beaktning.

// Daniel

Långsmal tätting, med gul underkropp, mörkt huvud, olivgrön/brunaktig ovansida tillsammans med en relativt lång stjärt. Med anledning av det mörkt gråa huvudet utan ögonbrynstreck kan man även säga att detta är den nordligare av de två förekommande raserna av gulärla i Sverige, nämligen den som heter thunbergii.

Bilden är rätt mättad i färgerna, så det får man ha i beaktning.

// Daniel

Kul, tusen tack för den informationen! När jag kollade på andra bilder såg jag ögonbrynsstrecket som du nämner och hängde upp mej på det. Kul, så då finns det två raser! :) Tack snälla!
// Anette

Är det så? Första gången jag sett en så det var lite intressant tycker jag ;) Tack för hjälpen!

Då kör vi på den, fru von Rååsenfinkh!

Beträffande piplärkan så finns reservation för ängspip.
Motfråga: När piplärkan dalade ner mot stenen igen, sjöng den samtidigt? Seglade den ner som en "pappersvala" eller fladdrade den ner? I vilken biotop höll herr Boring till?

/Oscar

Motfråga: När piplärkan dalade ner mot stenen igen, sjöng den samtidigt? Seglade den ner som en "pappersvala" eller fladdrade den ner? I vilken biotop höll herr Boring till?

/Oscar
Mm! Utseendemässigt tycker jag nog den ser ut som ängspip. Näbb och flankteckning framför allt. Klorna lyckas jag inte se ordentligt på min laptop här.

Mvh/ Ola

/Oscar

Hmm, nu kan jag inte med säkerhet säga om den sjöng när den dalade ner, men det var som en papperssvala ja. Det är ute i kusten den finns, ängsaktigt är det just där den håller till. Bifogar video med sång: vid ungefär 0:08 drar den en trudelutt.

http://www.youtube.com/watch?v=W72zkMGfsQI

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar