Annons

Fågelidentifikation

Jag var också tveksam på de vita kanterna men i övrigt tyckte jag det såg ut som en brunhök. Gissar att ljuset förvränger färgerna på bilden.

Det vita är ingen illusion vilket jag tycker en av nedanstående bilder visar.
Lägger upp en bild på undersidan också (Hoppas det blir rätt fågel nu, det är ju brorsans bilder).

Jag hittar bara 5 handpennor så det talar väl för att det är en brun kärrhök, men jag har aldrig sett en med vita kanter, varken live eller i nån fågelbok.

/Håkan
 
Och här kommer bilderna.....
 

Bilagor

  • 2IMG_4966 irfan.JPG
    2IMG_4966 irfan.JPG
    89.1 KB · Visningar: 390
  • 2IMG_4893 irfan.jpg
    2IMG_4893 irfan.jpg
    17.7 KB · Visningar: 405
Och här kommer bilderna.....
Hej igen! Det är ingen tvekan om att det är en brun kärrhök. De allmänna fågelböckerna (inklusive fågelguiden) räcker inte alltid till. T.ex finns det ingen Särskilt bra illustration av juvenil brun kärrhök vilket detta är. Ljustoppade ving- och stjärtpennor är helt normalt för en 1k brunhök.

Mvh/ Ola
 
Hej igen! Det är ingen tvekan om att det är en brun kärrhök. De allmänna fågelböckerna (inklusive fågelguiden) räcker inte alltid till. T.ex finns det ingen Särskilt bra illustration av juvenil brun kärrhök vilket detta är. Ljustoppade ving- och stjärtpennor är helt normalt för en 1k brunhök.

Mvh/ Ola

Tack Ola! Alltid kul att lära sig nåt nytt.

/Håkan
 
Fiskmås, havstrut, gråtrut, silltrut... eller?

Bilden finns även i större format i mina album.

Tack! /Franz
 

Bilagor

  • HavstrutHuvudLiten.jpg
    HavstrutHuvudLiten.jpg
    63.6 KB · Visningar: 368
Behöver örnhjälp

Jag gissar på kungsörn? Är det OK?
 

Bilagor

  • 20110603-DSC_6617.jpg
    20110603-DSC_6617.jpg
    7.2 KB · Visningar: 289
En örn till

Men den här då? Den har jag antecknat som havsörn. Stämmer det?
 

Bilagor

  • 20110603-DSC_6588.jpg
    20110603-DSC_6588.jpg
    12.4 KB · Visningar: 281
Fotade denna under bilresa i Kalmar län idag. Tror att det är någon slags glada --- men vilken (i så fall). Bilden är tyvärr inte så bra men den kanske räcker??

Tack på förhand!!//Lars-Ove
 

Bilagor

  • Glada kanske.jpg
    Glada kanske.jpg
    5 KB · Visningar: 438
Här är två suddiga bilder på en rovfågel över Gråborg på Öland. Någon som kan hjälpa mig med en bestämning??? Jag vågar inte ens gissa (men det slutar väl med en ormvråk som vanligt).
 

Bilagor

  • Rovis.jpg
    Rovis.jpg
    5 KB · Visningar: 419
  • Rovis2.jpg
    Rovis2.jpg
    65 KB · Visningar: 418
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.