Annons

Fågelidentifikation

Hoppas det är OK att ställa nedanstående fråga i detta forum även om det inte är en identifiering.

Har vart i Florida i ca tre veckor och plåtat rätt mycket fåglar (återkommer med såna som jag inte kan identifera i "Birds of Florida ;-). Nu undrar jag om det finns nåt lexikon på nätet där man kan hitta svenskt namn när man kommit fram till den amerikanska benämningen ? För att ta ett trivialt exempel vad heter "Great Blue Heron" på svenska.
http://www.sofnet.org/index.asp?lev=5501&typ=1

Mvh/ Ola
 
Hoppas det är OK att ställa nedanstående fråga i detta forum även om det inte är en identifiering.

Har vart i Florida i ca tre veckor och plåtat rätt mycket fåglar (återkommer med såna som jag inte kan identifera i "Birds of Florida ;-). Nu undrar jag om det finns nåt lexikon på nätet där man kan hitta svenskt namn när man kommit fram till den amerikanska benämningen ? För att ta ett trivialt exempel vad heter "Great Blue Heron" på svenska.

http://avibase.bsc-eoc.org/species.jsp?lang=SV&avibaseid=93694BB5492F7012

Amerikansk gråhäger
 
En järpe! *avundsjuk*

Mvh/ Ola

Tack för hjälpen! =) Såg den när jag körde med bilen och den poserade så fint för mig i dikeskanten, men innan jag fått upp kameran och öppnat bilrutan hade den tröttnat och flugit upp i ett träd! Är det sällan man ser dom? Har precis börjat intresserat mig för att titta på fåglar så jag är helt ny på det här. // Anette
 
Tack för hjälpen! =) Såg den när jag körde med bilen och den poserade så fint för mig i dikeskanten, men innan jag fått upp kameran och öppnat bilrutan hade den tröttnat och flugit upp i ett träd! Är det sällan man ser dom? Har precis börjat intresserat mig för att titta på fåglar så jag är helt ny på det här. // Anette

Det är sällan fågelskådare ser dem. Eftersom de varken flyttar eller finns i Skåne (där många skådare häckar) är de ofta eftertraktade för ornitologer ;)
 
Tack för hjälpen! =) Såg den när jag körde med bilen och den poserade så fint för mig i dikeskanten, men innan jag fått upp kameran och öppnat bilrutan hade den tröttnat och flugit upp i ett träd! Är det sällan man ser dom? Har precis börjat intresserat mig för att titta på fåglar så jag är helt ny på det här. // Anette
Skygga rackare som dessutom är duktiga på att gömma sig. De är ovanliga i södra sverige där som sagt de flesta skådarna håller till. Antar att du inte håller till i södern med tanke på både järpe och hökuggla i de senaste posterna. :)

Mvh/ Ola
 
Rödvingetrast, lövsångare och troligtvis en buskskvätta (har du några andra bilder på den sista?).

// Daniel

Tack för hjälpen!
Har tyvärr inte någon bättre bild, hade med min 2 mån dotter som just då behövde uppmärksamhet så när jag fick upp kameran igen så var fågeln borta. Den fotades igår i ett buskage vid en liten insjö. I närheten finns skog (nackareservatet) och en liten golfbana om det kan hjälpa.

/Anna =)
 
Hej
Osäker på artbestämning, någon som kan.

Gissning: Mindre korsnäbb resp. Tornfalk

/berndt
 

Bilagor

  • Korsnäbb.jpg
    Korsnäbb.jpg
    80.9 KB · Visningar: 311
  • Tornfalk.jpg
    Tornfalk.jpg
    75.5 KB · Visningar: 312
1) Årta? Täckningen samt kändes mindre än gräsand samt skulle finnas i den lilla sjön.
2) Lärkfalk?
3) Sparvhök eller Duvhök? (Motivera hemskt gärna svaret)

http://suddmesar.blogspot.com/2001/05/arta-sparv-lark.html

Suddiga av vanan trogen men tröstade mig idag med en Rödhuvad törnskata (även den givetvis suddig! >:) )

Årta och lärkfalk stämmer bra. Vad höken beträffar så skulle jag sätta mina slantar på en sparvhökshona, med motiveringen att stjärthörnen är relativt kantiga (duvhökens är ofta mer rundade) samt att stjärtroten ("höften") inte är så bred som jag tycker att en duvhöks borde vara. Om motiveringen håller får vi väl se när experterna vaknar... =)

Mvh Niklas
 
Årta och lärkfalk stämmer bra. Vad höken beträffar så skulle jag sätta mina slantar på en sparvhökshona, med motiveringen att stjärthörnen är relativt kantiga (duvhökens är ofta mer rundade) samt att stjärtroten ("höften") inte är så bred som jag tycker att en duvhöks borde vara. Om motiveringen håller får vi väl se när experterna vaknar... =)

Mvh Niklas

Stort tack för svar! :) Får hem o kolla en gång till på bilder efter den motiveringen, mkt snällt!

Hehe spännande om expertisen bekräftar eller dementerar då! :)
 
Stort tack för svar! :) Får hem o kolla en gång till på bilder efter den motiveringen, mkt snällt!

Hehe spännande om expertisen bekräftar eller dementerar då! :)
Jodå! Nog ser det ut att vara en sparvhök. Kan tillägga att (då den uppenbarligen inte är tecknad som en yngre duvhök) den tydliga bandningen längs vingpennorna ytterligare styrker att det är en sparvhök.

Mvh/ Ola
 
Jodå! Nog ser det ut att vara en sparvhök. Kan tillägga att (då den uppenbarligen inte är tecknad som en yngre duvhök) den tydliga bandningen längs vingpennorna ytterligare styrker att det är en sparvhök.

Mvh/ Ola

Stort tack! :)

Full pott där alltså, 3 nya "kryss" :)
 
Lät som trädlärka, jizzen kändes trädlärka? Hur rätt eller fel har jag??
 

Bilagor

  • lärka.jpg
    lärka.jpg
    93.3 KB · Visningar: 268
  • lärk2.jpg
    lärk2.jpg
    84.1 KB · Visningar: 269
Trädgårdssångare?

Funderar på om det är en trädgårdssångare då jag tycker den har ett lite för gult markerat band över ögat ?
 

Bilagor

  • IMG_0510red.jpg
    IMG_0510red.jpg
    12.2 KB · Visningar: 277
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.