Annons

Fågelidentifikation

Hej, jag är som ni kommer att märka fullständigt okunnig vad gäller fågelarter. Jag tycker att jag fick till en lite rolig bildserie på dagens middagsutfodring och det skulle vara kul att veta vad jag har på bild. Jag känner ju igen den här som en helt vanlig art men vad heter den? (Jag gissar att det här går snabbare än att googla på "vanliga fåglar".)
 

Bilagor

  • IMG_0871_LR_550px.JPG
    IMG_0871_LR_550px.JPG
    88.4 KB · Visningar: 307
Vad kan det här tänkas vara för andfågel?
Oskarp bild men hoppas ni kan se!
// Anette
 

Bilagor

  • and.jpg
    and.jpg
    7.1 KB · Visningar: 283
Hej, jag är som ni kommer att märka fullständigt okunnig vad gäller fågelarter. Jag tycker att jag fick till en lite rolig bildserie på dagens middagsutfodring och det skulle vara kul att veta vad jag har på bild. Jag känner ju igen den här som en helt vanlig art men vad heter den? (Jag gissar att det här går snabbare än att googla på "vanliga fåglar".)

Silvertärnor

// Daniel
 
Bifogar ännu en bild, där man ser huvudet bättre.

En helt "vanlig" kanadagås. Många fåglar varierar i fjäderdräkten och kan ibland ha mer eller mindre vita inslag där det inte ska vara. Vitkindad har tex inte något brunt i sin dräkt som kanada har och är dessutom storleken mindre.

// Daniel
 
Silvertärnor

// Daniel

Tack för hjälpen, när du säger det så borde ju t.o.m. jag kunnat känna igen en Tärna, just Silvertärna hade jag dock aldrig kunnat pricka in. Jag gissar att några i den här tråden vet mycket om fåglar och kanske kan säga något om varför den ena bara satt och latade sig på en sten och tiggde mat medan den andra for runt och fiskade åt honom/henne. De verkade lika stora så jag gissar att det inte handlar om att ge mat till barnen.
 
Tack för hjälpen, när du säger det så borde ju t.o.m. jag kunnat känna igen en Tärna, just Silvertärna hade jag dock aldrig kunnat pricka in. Jag gissar att några i den här tråden vet mycket om fåglar och kanske kan säga något om varför den ena bara satt och latade sig på en sten och tiggde mat medan den andra for runt och fiskade åt honom/henne. De verkade lika stora så jag gissar att det inte handlar om att ge mat till barnen.

Det är ett uppvaktningsbeteende...hane som bjuder upp hona till dans helt enkelt :-D

// Daniel
 
Vilken fågel är detta?

[/ATTACH]SANY0068.jpg

Vilken fågel är detta?
Ledsen för den dåliga kvaliteten, men är inte fågelskådare...
En universitetsuppgift jag håller på med och lyckades fånga
denna fågel på bild. Men jag kan inte hitta vilken fågel det är.
Fota den i Malmslättsskogen, Linköping i Östergötland.

MVH
Liselotte
 

Bilagor

  • SANY0067.jpg
    SANY0067.jpg
    36.9 KB · Visningar: 228
några fåglar jag fotade igår. Den första känns som rödvingetrast och den andra någon sångare?

/Anna =)
 

Bilagor

  • fagel1.jpg
    fagel1.jpg
    42.6 KB · Visningar: 237
  • fagel2.jpg
    fagel2.jpg
    54 KB · Visningar: 230
  • fagel3.jpg
    fagel3.jpg
    66 KB · Visningar: 233
Rödvingetrast, lövsångare och troligtvis en buskskvätta (har du några andra bilder på den sista?).

// Daniel
 
Hoppas det är OK att ställa nedanstående fråga i detta forum även om det inte är en identifiering.

Har vart i Florida i ca tre veckor och plåtat rätt mycket fåglar (återkommer med såna som jag inte kan identifera i "Birds of Florida ;-). Nu undrar jag om det finns nåt lexikon på nätet där man kan hitta svenskt namn när man kommit fram till den amerikanska benämningen ? För att ta ett trivialt exempel vad heter "Great Blue Heron" på svenska.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.