Annons

Fågelidentifikation

Inte trädpiplärka?

/Niklas

Tyckte inte det, hade en trädpip i närhetene och den kändes mer slank än denna. Denna fågel kändes som en lärka. Men jag har dålig koll på bägge arterna så jag ska inte säga för mycket. När den sjöng jämförde jag lätet direkt med trädlärka och sånglärka. Jämförde inte med trädpip dumt nog.
 
Lät som trädlärka, jizzen kändes trädlärka? Hur rätt eller fel har jag??

Det är en piplärka, förmodligen trädpip men ängspiplärka kan ej uteslutas utifrån dessa bilder. Lång handpenneprojektion, tydligt vitt band på vingen, det allmänna intrycket på bilden där den tittar in i kameran mm utesluter fam lärkor men visar tydligt endera piplärkart.

/Oscar
 
Det är en piplärka, förmodligen trädpip men ängspiplärka kan ej uteslutas utifrån dessa bilder. Lång handpenneprojektion, tydligt vitt band på vingen, det allmänna intrycket på bilden där den tittar in i kameran mm utesluter fam lärkor men visar tydligt endera piplärkart.

/Oscar

Tackar för en bra förklaring.
 
Vad är detta?

satt i vassen i Kumla reningsdammar


mvh Pierre
 

Bilagor

  • _DSC1789 okänd 400.JPG
    _DSC1789 okänd 400.JPG
    75.6 KB · Visningar: 370
Några fåglar jag sett

Hej, här jag jag några fåglar jag stött på under våren i Schweiz. Någon som kan identifiera dem?

Bilden på rovfågeln är väldigt crop:ad, men jag hoppas den syns tillräckligt för att någon skall kunna identifiera den ändå.

De två vattenfåglarna finns det gott om i Zürich-sjön.

Fågeln på två ben och med stor näbb är i och för sig inte "vild", men inte desto mindre intressant. Jag kom inte att fundera över den förrän jag kom hem från Zoo-besöket (därav noterade jag aldrig namnet på buren). För mig tycktes den nästan overklig. Jag har aldrig sett något liknande. Jag tycker typ att den ser ut som en urtids-fågel. :D

Tack på förhand!
/Jonatan
 

Bilagor

  • 191846_10150205067581815_544001814_9007487_668184_o.jpg
    191846_10150205067581815_544001814_9007487_668184_o.jpg
    3.8 KB · Visningar: 259
  • Zürich, februari-mars 2011-2.jpg
    Zürich, februari-mars 2011-2.jpg
    18.6 KB · Visningar: 258
  • Zürich, februari-mars 2011-9.jpg
    Zürich, februari-mars 2011-9.jpg
    18.2 KB · Visningar: 266
  • Zürich Zoo, april 2011-21.jpg
    Zürich Zoo, april 2011-21.jpg
    31.3 KB · Visningar: 270
Hej, här jag jag några fåglar jag stött på under våren i Schweiz. Någon som kan identifiera dem?

Bilden på rovfågeln är väldigt crop:ad, men jag hoppas den syns tillräckligt för att någon skall kunna identifiera den ändå.

De två vattenfåglarna finns det gott om i Zürich-sjön.

Fågeln på två ben och med stor näbb är i och för sig inte "vild", men inte desto mindre intressant. Jag kom inte att fundera över den förrän jag kom hem från Zoo-besöket (därav noterade jag aldrig namnet på buren). För mig tycktes den nästan overklig. Jag har aldrig sett något liknande. Jag tycker typ att den ser ut som en urtids-fågel. :D

Tack på förhand!
/Jonatan

Rödglada
vigg
sothöna

Träskonäbb (Balaeniceps rex)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.