Annons

Fågelidentifikation

Förvisso en kort stjärt, men jag får mer piplärkevibbar av denna bild. Tycker mig även skönja ett vingband...lutar lite åt trädpip isf.

// D
Håller med! Teckningen stämmer inte med trädlärka. Trädpiplärka (med lite reservation för ängspip pga bildkvaliteten) ser bättre ut.

Mvh/ Ola
 
Hej igen

Den är mycket i holken nu. Lyckades ta en snabb bild på "svansen". Är det rödstjärt?

Tack för tidigare svar Circium
 

Bilagor

  • Fågel3.jpg
    Fågel3.jpg
    6.9 KB · Visningar: 240
Hej
Bild tagen vid Källstorp i Falkenberg. Gissar på blå kärrhök men vill gärna vara säker.

Tack för hjälp på förhand!///Lars-Ove
 

Bilagor

  • Untitled-2 copy.jpg
    Untitled-2 copy.jpg
    49.2 KB · Visningar: 215
Hej
Bild tagen vid Källstorp i Falkenberg. Gissar på blå kärrhök men vill gärna vara säker.

Tack för hjälp på förhand!///Lars-Ove
Hej Lars-Ove!

Detta är en hane brun kärrhök. En ovanligt ljus individ som typiskt nog sakna den karaktäristiska bruna buken. Förutom att vingproportion är annorlunda jämfört med blå kärrhök så kan du notera t.ex det brunspräckliga bröstet här.

Mvh/ Ola
 
Hej va ute och fotade lite idag och kom till en plats med ett par av dessa fåglar tyckte dom lät häftigt, va är det för fågel ?
 

Bilagor

  • sommar 219.jpg
    sommar 219.jpg
    12.5 KB · Visningar: 329
Hej Lars-Ove!

Detta är en hane brun kärrhök. En ovanligt ljus individ som typiskt nog sakna den karaktäristiska bruna buken. Förutom att vingproportion är annorlunda jämfört med blå kärrhök så kan du notera t.ex det brunspräckliga bröstet här.

Mvh/ Ola

Jag får vika mig för experten men är inte brunhöken alltid(?) brun på buken? Proportionerna med stjärten kan ju se lite skumt ut med bildvinkeln?!

Är det det bruna brösten som är arttypiskt?! De trubbiga vingarna?!

/Peter
 
Senast ändrad:
Vilken fågel?

Är det här en drillsnäppa eller vad säger ni som vet?
// Anette
 

Bilagor

  • drillsnäppa.jpg
    drillsnäppa.jpg
    8.4 KB · Visningar: 312
Jag får vika mig för experten men är inte brunhöken alltid(?) brun på buken? Proportionerna med stjärten kan ju se lite skumt ut med bildvinkeln?!

Är det det bruna brösten som är arttypiskt?! De trubbiga vingarna?!

/Peter
Uppenbarligen inte alltid. ;-)

Det bruna färgen på bröstet är arttypisk för en kärrhök med utseende som denna ja. Långa ganska rektangulära vingar pekar också mot brun. Detta är med all säkerhet en gammal hane då de bleknar med åldern. Den här individen har helt ljusa vingundersidor och har som sagt även tappat nästan allt det bruna på undersidan. Notera att det verkar vara kvar lite brunt på undre stjärttäckare. Även handen har begränsat med svart jämfört med en yngre hane.

Mvh/ Ola
 
Sångare?

Hejsan!

Den här satt i ett fruktträd i Trosa i lördags. Vad kan det vara?
/Maria*
 

Bilagor

  • 110508_trosa_0012.jpg
    110508_trosa_0012.jpg
    21.7 KB · Visningar: 304
En dålig bild, men ändå. Jag blev lite fundersam ... Är det här en vitkindad gås, en kanadagås eller något annat? Jag tycker inte att det spräckliga runt ögonen stämmer överens med bilderna jag hittat på nätet eller i min fågelbok.
 

Bilagor

  • IMG_0587.jpg
    IMG_0587.jpg
    34.8 KB · Visningar: 249
Rödbenor, Grönbenor eller en av varje

Eller är det någon annan liten vadare?
/Hans
 

Bilagor

  • Vadare 3.jpg
    Vadare 3.jpg
    85 KB · Visningar: 227
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.