ANNONS
Annons

Fågelidentifikation

Några sångare som behöver en identitet.
/Berndt
 

Bilagor

  • Sångare 31.jpg
    Sångare 31.jpg
    13.9 KB · Visningar: 275
  • Sångare 41.jpg
    Sångare 41.jpg
    15.7 KB · Visningar: 281
  • Sångare 51.jpg
    Sångare 51.jpg
    25.6 KB · Visningar: 279
Fotograferade fem fåglar, vissa med märkliga färger, andra för mig okända... Någon som vet?

Den sista påminner om grönfink, men hade blå rygg och orangébrunt huvud

Den första är fiskmås/gråtrut.. vilken tycker jag är svårt att se. Ormvråk på andra, gluttsnäppa på trejde. Fjärde kan vara hämplig men svårt att se då den är lite ljus, sista är stenknäck.
 
Den första är fiskmås/gråtrut.. vilken tycker jag är svårt att se. Ormvråk på andra, gluttsnäppa på trejde. Fjärde kan vara hämplig men svårt att se då den är lite ljus, sista är stenknäck.
Nej men Martin. Ska du komma och ifrågasätta min identifiering nu så här i efterhand? ;-)

Faktum är att den sista garanterat är en grönfink. Titta på t.ex stjärt och tertialer.

Trevlig valborg!

Mvh/ Ola
 
Nej men Martin. Ska du komma och ifrågasätta min identifiering nu så här i efterhand? ;-)

Faktum är att den sista garanterat är en grönfink. Titta på t.ex stjärt och tertialer.

Trevlig valborg!

Mvh/ Ola

Trevlig Valborg till dig också Ola! Jag hittade inget svar i "röran" det blev när det kom in många bilder och många som ville ha hjälp. Och jag ser och skäms. Visst är det grönfink på sista bilden!
 
Trevlig Valborg till dig också Ola! Jag hittade inget svar i "röran" det blev när det kom in många bilder och många som ville ha hjälp. Och jag ser och skäms. Visst är det grönfink på sista bilden!
Ha, ha! Ja det blev en väldig röra där ett tag. Gott så! Vi ses väl på kråkudden framöver! :)

/Ola
 
Skulle behöva ha hjälp med följande identifiering, håller på att samla ihop bilder till en fotobok så det vore ju fint om det stod rätt :)
 

Bilagor

  • forum_tbd1660DSC_6481.jpg
    forum_tbd1660DSC_6481.jpg
    12.5 KB · Visningar: 217
  • forum_tbd2380DSC_0160t.jpg
    forum_tbd2380DSC_0160t.jpg
    12.2 KB · Visningar: 213
  • forum_tbd1700DSC_2855t.jpg
    forum_tbd1700DSC_2855t.jpg
    15.5 KB · Visningar: 211
  • forum_tbd1760DSC_6927_1.jpg
    forum_tbd1760DSC_6927_1.jpg
    16.5 KB · Visningar: 217
Skulle behöva ha hjälp med följande identifiering, håller på att samla ihop bilder till en fotobok så det vore ju fint om det stod rätt :)

Efter några öl så är jag för att säkert bestämma den första.. men övriga ser ut att vara lövsångare, svarthätta och stenskvätta.. skulle kunna ge en gissning på den första också.. men väljer att avstå då det säkert finns någon nyktrare som orkar kolla karaktärerna bättre;)
 
Efter några öl så är jag för att säkert bestämma den första.. men övriga ser ut att vara lövsångare, svarthätta och stenskvätta.. skulle kunna ge en gissning på den första också.. men väljer att avstå då det säkert finns någon nyktrare som orkar kolla karaktärerna bättre;)
I morgon efter lite återhämtning så blir det nog en grönfink av det hela. ;-)

Mvh/ Ola
 
Efter några öl så är jag för att säkert bestämma den första.. men övriga ser ut att vara lövsångare, svarthätta och stenskvätta.. skulle kunna ge en gissning på den första också.. men väljer att avstå då det säkert finns någon nyktrare som orkar kolla karaktärerna bättre;)

Tack, verkar mycket troligt. Stenskvätta var jag inne på och då en hona. Möjligt med grönfink på den första för det finns ganska många sådana i området, men det är lite att se på just den bilden. Intressant med Lövsångare för det vet jag inte om jag har haft någon bild tidigare med
 
Storspov eller småspov ?

Trodde först att jag fått bild av storspov men tvekar mer o mer på det, tror numera att det är en småspov, är jag rätt ute ? 1:a bilden är det med en duva så storleksmässigt vill jag ha det till småspov
Tacksam för hjälp, Jonas
 

Bilagor

  • spov1.jpg
    spov1.jpg
    40.8 KB · Visningar: 340
  • spov2.jpg
    spov2.jpg
    46.3 KB · Visningar: 338
Trodde först att jag fått bild av storspov men tvekar mer o mer på det, tror numera att det är en småspov, är jag rätt ute ? 1:a bilden är det med en duva så storleksmässigt vill jag ha det till småspov
Tacksam för hjälp, Jonas
Hej Jonas! Kan vara lite svårt att bedöma huvudteckning på bilderna (ser dock ganska otecknad ut) men framför allt visar näbbens utseende (lång och rak i början) att det otvivelaktigt är en storspov.

Mvh/ Ola
 
Vilken fågel är det som gjort dessa avtryck

Uppskattningsvis mellan 12 och 14cm långa (mitten tån).
Bilderna är tagna på en skogsväg i södra Kilsbergen (Närke).

Jag gissar på Tjäder, men är inte säker.
 

Bilagor

  • IMAG0244.jpg
    IMAG0244.jpg
    15 KB · Visningar: 315
  • IMAG0245.jpg
    IMAG0245.jpg
    14.6 KB · Visningar: 323
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.